בשבוע שעבר חל יום הפלאפל הבינלאומי וד"ר מאיה רוזמן ניצלה את פתיחת תוכניתה ב-103FM כדי לספר על יתרונותיו הבריאותיים והתזונתיים של המאכל הלאומי, והתייחסה לכמות הקלוריות שיכולה להיות במנת פלאפל אחת.

פלאפל, המאכל הלאומי שלנו, הוא מאכל בריא רק כשהוא מטוגן בשמן טרי. יש לפלאפל יתרונות וערך תזונתי גבוה כארוחה מושלמת: בחומוס של הקציצה יש חלבונים וברזל, הפיתה מכילה את החיטה ויחד עם הקטנית של החומוס זוהי השלמת חלבון, הסלט מכיל סיבים תזונתיים וויטמינים, ובטחינה יש שומנים איכותיים, מינרלים וויטמין E.

במקרים אחרים, בהם הפלאפל טוגן בשמן לא טרי, הוא אפילו מזיק לבריאות: שמן שחומם הרבה זמן מכיל חומרים רעילים ומסרטנים. יש מסעדות בהן מחליפים את השמן מדי יום, כך שאם אתם מגיעים בשעה מוקדמת זה בסדר - אבל לקראת סוף היום, כבר עדיף להימנע מצריכת שמן כזה.

טעים, לא משמין ומשביע: מתכון לפלאפל אפוי של מאיה רוזמן

ומה עם הקלוריות? זה תלוי בכמות השמן שנספגת אל הקציצה, מה שנקבע בהתאם לטמפרטורת הטיגון וסוג השמן. בקציצה ממוצעת יש 70-40 קלוריות – כמו 2 פרוסות לחם קל בקציצה אחת. בפיתה יש 220 קלוריות. בכל כף חומוס או טחינה יש 50 קלוריות. עם נוסיף לכך עוד 7-6 כדורי פלאפל, אז במנה ללא צ'יפס יש 800-700 קלוריות. ארוחת צהריים ממוצעת מכילה 500-400 קלוריות.

למרות זאת, אין בעיה לשלב פלאפל בתפריט לירידה במשקל. בבוקר אוכלים כריך לחם קל, בצהריים חזה עוף וסלט, אחר הצהריים יוגורט - ואז אפשר לאכול מנת פלאפל כארוחת ערב. סה"כ, תפריט כזה מכיל 1200 קלוריות. ואם רוצים לשדרג את הפלאפל מבחינה בריאותית וקלורית, אפשר להכין פלאפל אפוי בתנור.