אני בת 22, סטודנטית בשנתי השלישית ללימודים. לפני כמה חודשים, כשהלימודים עברו למתכונת של לימודים מקוונים נוכח משבר הקורונה, התחלתי לשים לב שאני לא מצליחה להתרכז בכלל בשיעורים, ובכל דבר שאני צופה בו במסך המחשב שלי. יתר על כן, גיליתי שהראש שלי לא מפוקס גם כשמדברים אליי, ואני נוטה לחשוב על דברים אחרים. בשנות הלימוד הקודמות שלי לא סבלתי מבעיות ריכוז והצלחתי להגיע להישגים. האם אני סובלת מהפרעת קשב וריכוז?
“כשאת נמצאת בבית, בסביבה ובתנאים שלך, יהיו לצדך גירויים רבים ואת לא תהיי קשובה. קודם כל, בעת שיעור מקוון, נסי להעביר את המחשב לאזור אחר בבית שיהיה נקי מגירויים, ללא מסיחי דעת מהצדדים. כשתראי מולך קיר לבן ושולחן נקי, תוכלי להכניס את עצמך לסביבת עבודה, כי בחדר השינה חיים ולא לומדים. שני את סביבת העבודה, זה אמור לעזור. אם היית מספרת לי שאת סובלת מבעיות קשב מאז התיכון או מתחילת לימודי התואר, זה משהו אחר, אבל את מתארת שהיה בסדר עד כה, ורק עכשיו כשאת לומדת באופן מקוון זה קורה, הסיבה היא קשב המרוכז בגירויים חיצוניים".

"תדאגי שלא תהיה ברקע מוזיקה, ותבדקי אם אולי את עסוקה בדברים אחרים שאינם קשורים ללימודים. כשהראש שלנו עסוק בדברים שהם יותר רגשיים, מהר מאוד אנו בורחים למחשבות. הרבה מאוד אנשים, כשהם מוטרדים ממשהו, לא ישנים בלילה והמחשבות מתחילות לעלות. אם זה קורה בזמן לימוד, את נסחפת עם המחשבות. סיימת את בחינות הבגרות והיית סטודנטית במשך שנתיים עד הופעת חוסר הריכוז, לכן זה לא נראה לי סביר שאת סובלת מהפרעת קשב וריכוז, אבל תמיד אפשר לעשות בדיקה”.

ברצוני להתייעץ איתך על אבא שלי. הוא בן 84, ויש לו הרבה בעיות רפואיות לא פשוטות שאיתן הוא מתמודד במהלך השנים. אבי תמיד היה אדם חרדתי, אך בשנים האחרונות הוא סובל מהתקפי חרדה מאוד קשים, כך שאנחנו לא ישנים בלילות כדי לנסות להרגיע את פחדיו. יש לו דלקת באחד העצבים בפנים למעלה משני עשורים, וזה גורם לו לכאבי תופת. כדי לטפל בהם הוא נוטל תרופות שגורמות לתופעות לוואי קשות – נתרן נמוך מאוד, אנמיה ובלבול חריף. אבי גם נוטל תרופה לתת־פעילות של בלוטת התריס. התקפי החרדה הלכו ונהיו תכופים לאורך הזמן, וכל שעה וחצי הוא מתחיל להיות מבולבל. גם לחץ הדם שלו נהיה גבוה באופן מסוכן. מה כדאי לעשות?
“הייתי נותן לאביך כדורי הרגעה. באשר לעובדה שכדורים אלו ממכרים, לא צריך לפחד מזה שהוא יתמכר לכדור הרגעה בגילו, אפשר לתת לו על בסיס קבוע. כדאי שיתחיל בכמויות קטנות, אפשר ליטול אותם באבקה או בטיפות, והם ירגיעו את מערכת העצבים שלו. ברגע שיש לו כאבים חזקים, זה ירגיע גם את הכאבים וגם את החרדה. אם הוא יתמכר, אז זה ממש לא נורא. אני לא רואה בזה אסון, אבל הנתרן הנמוך הוא בעיה, וצריך לבדוק אם זה קשור לתרופות אחרות שאביך נוטל”.

אני בן 56, וסובל כבר תקופה ארוכה מכאבי גב. לכן קיבלתי לפני שבוע זריקה אפידורלית במרפאת כאב. כשקיבלתי את הזריקה, יצא מעט נוזל שדרה, ולכן הפסיקו את הבדיקה במקום. מאז אני חש סחרחורות בלתי פוסקות, ואני חושש שיציאת נוזל השדרה היא מסוכנת. מה כדאי לעשות?
“מה שקרה יכול לקרות, זו לא טעות של הרופא וזה לא מסוכן. עשיתי מאות אם לא אלפי בדיקות כאלה, ובכל בדיקה שבה רוצים לבדוק את נוזל השדרה, לוקחים קצת ממנו ושולחים לבדיקה. אחת מתופעות הלוואי שיכולות לקרות אחרי שנוזל השדרה דולף החוצה מהגוף, היא ירידה בלחץ של נוזל המוח והשדרה. כתוצאה מכך, אנשים קמים לפעמים עם בחילה, סחרחורות וכאבי ראש, ברגע שהם נשכבים, בתוך שתי דקות הכל חולף. זה מה שקורה אצלך עכשיו, וזה קורה באחוז מסוים מהמקרים. בדרך כלל בתוך עשרה ימים גג זה נפתר. מה שצריך לנסות לעשות זה עד כמה שאפשר לא להעלות את הלחץ התוך־מוחי, כמו בזמן שיעול שבו מעלים את הלחץ התוך־מוחי, ולחץ הנוזל עולה. זה לא מסוכן ולא מזיק, זה רק לא נעים, וזה תמיד חולף”.