לפני כחמישה חודשים השתחררתי מצה”ל, ומאז אני לא מוצאת את עצמי. תקופת הקורונה היא לא בדיוק הזמן הנכון לתכנן את הכיוון שלי, ואני פשוט הולכת לאיבוד. מתקשרים אליי מהקרן להכוונת חיילים משוחררים ושואלים אותי מה אני רוצה לעשות, ואין לי תשובה. מה דעתך?
“הרבה פעמים הורים שואלים את ילדיהם אם הם עדיין מחפשים את עצמם, כאילו זו מילת גנאי, אבל לחפש את עצמך ולחקור את הרצונות שלך זה הדבר הכי חכם לעשות בגיל 20. אנשים שיודעים מה הם רוצים להיות כבר מגיל זה הם בדרך כלל משעממים להפליא, הכי משעממים שתפגשי בחיים שלך, ויגמרו את החיים שלהם בבינוניות. ככל שאדם מחפש את עצמו יותר, ככה הוא בונה בסיס רחב יותר והופך להיות נאמן לעצמו ולתשוקות שלו בחיים. אני יודע שאת לא רואה את זה עכשיו, אבל זו התקופה הכי מדהימה בעולם, ואני בטוח שאת עוד תתגעגעי לזה.

"את מבוהלת מחוסר הידיעה, אבל הדבר הכי קבוע בעולם הזה הוא השינוי, ואנשים לא מבינים את זה. הצורך לייצר שליטה עצמית הוא המקור של העבדות המודרנית. בתור התחלה, שימי לנגד עינייך את העובדה שמערכת היחסים הכי משמעותית בחיים שלך תהיה עם עצמך, והיא לא צריכה להיות מושפעת משום אדם, מסגרת או מקום עבודה. תתחילי בלנשום, בלהכיר את עצמך גם מחוץ למסגרת. תשאלי את עצמך איך את מתנהלת בתוך הריק הזה, כשאת קמה בבוקר ואין לך מושג איך ייראה המשך היום. בהמשך קחי חבר או חברה ולכי לטייל. תסתובבי, תכירי את עצמך בכל מיני סיטואציות חדשות. אני באופן אישי ממליץ על ‘שיחות עם אלוהים’, ספר ההתפתחות האישית הכי טוב שנכתב אי פעם.

"הספר השני שאני ממליץ עליו נקרא 'נרקיס וגולדמונד' של הרמן הסה, רומן שיעניק לך את אחד השיעורים הכי מעניינים על התפתחות אישית. להערכתי, אם תעשי את הדברים בקצב הנכון לך, תוכלי לחסוך לעצמך הרבה זמן ואנרגיה בהמשך. מצאי עבודה זמנית שתעניק לך את הפרנסה שלה את זקוקה, ואני מאמין שבתוך כשנה־שנתיים, ואולי קצת יותר, תוכלי להבין יותר טוב מה את רוצה לעשות ומה בא לך ללמוד”.

לפני שנה וחצי התחתנתי, ומיד אחרי האירוע המרגש אבי חלה בדמנציה. המצב שלו מידרדר מרגע לרגע, ואמא שלי מתקשה לטפל בו. זה הגיע למצב שבו היא הפסיקה לתפקד ולעשות פעולות בסיסיות בבית. האחים שלי בורחים מאחריות, ואני מוצאת את עצמי חיה סביב הוריי כל הזמן. הדבר מעיב על חיי, ויש לי ייסורי מצפון על השארת ההורים שלי לבד בתוך המצב הקשה. מה דעתך?
“עשית בחירה ברורה לוותר על חייך ולהקדיש אותם לאחרים. עושה רושם שאת סובלת מסינדרום ‘הקדושה המעונה’, כלומר את רוצה להיות הכי טובה בעיני עצמך, ועל כן ממהרת לתת מעצמך כמה שיותר לסביבה, אבל מה נשאר לך? במקום לשגשג ולטפח את החיים שלך, את עובדת סביב העזרה לאחר, גם כשזה בא על חשבונך. ייסורי המצפון שלך לא מועילים לך, ובטח שלא להורייך. שבי עם בעלך ותחליטו ביחד על מספר שעות בשבוע שאותן את מקדישה לטיפול בהורים שלך. ביתר הזמן תחליטי שאת מתעסקת בבניית התא המשפחתי. לצורך העניין, את יכולה להחליט על חמש שעות שבועיות שבהן את הולכת עם הורייך לסופר, לוקחת אותם לרופא או אפילו יושבת איתם לכוס קפה בבית ומסדירה את עניין החשבונות”.

אני נשוי ואב לשלושה ילדים. לאחרונה מכרתי נכס וקיבלתי סכום כסף מכובד. רכשנו דירה, וכעת אנחנו מתלבטים מה לעשות עם 300 אלף השקלים הנותרים. מה דעתך?
"בסכום כסף כזה תוכלו לבחור ללכת לכיוון של דירה להשקעה בארץ או בחו"ל, הכל תלוי באופי שלך ושל אשתך. יש יתרונות רבים ברכישת דירה בחו"ל משום שבסכום הזה אפשר לרכוש נכס שמניב תשואות יפות מאוד. אפשרות נוספת היא לבחור בתיק השקעות מגוון. אתה לא צריך להבין או שיהיה לך רקע בתחום ההשקעות, רק חשוב מאוד שתדע להשתמש בשירותיו של בית השקעות טוב שיוביל אותך לבחירת אפיקי ההשקעה הטובים עבורך".

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM