אני בת 57, ובחודשים האחרונים הגעתי למצב שבו אני מנסה לזכור שמות של אנשים, אבל לא מצליחה. אני יושבת עם בני המשפחה שלי וצופה בטלוויזיה, אבל לא מצליחה לזכור שמות של מגישי חדשות או שחקנים, גם כשאני רואה חברים או שכנים אני שוכחת את שמם, וזה מאוד מפחיד אותי. מה עליי לעשות?
“החל מגיל 50 ומעלה אנחנו מתמודדים עם בעיית זיכרון כזו או אחרת. הדרך הכי טובה לפתור אותה היא באמצעות תרגילי זיכרון. נניח, בכל פעם תנסי ללמוד מחדש שם של מישהו ולקשר אותו למשהו אצלו שיעזור לך לזהות אותו. מעבר לזה, ישנן תוכנות חינמיות שאפשר למצוא באינטרנט שמסייעות לשיפור הזיכרון. פעילות גופנית יכולה לעזור לשפר את הזיכרון, ואם זה לא עוזר, לתפיסתי כדאי לפנות לקבלת ייעוץ נוירולוגי”.

אבי בן ה־82 מתמודד עם פרקינסון מעל לעשר שנים. הוא נוטל כמה תרופות, ובהן גם אזילקט. אמרו לנו שכדור זה מאבד את האפקט שלו אחרי עשור. האם אפשר להפסיק את הטיפול בתרופה זו?
“אזילקט היא תרופה שאנחנו מאמינים שהיא מעכבת את התפתחות מחלת הפרקינסון. אף אחד לא יודע אם אחרי עשור הכדור הזה משפיע או לא משפיע, אבל נשאלת שאלה אחרת: האם להמשיך ליטול את הכדור גם אחרי שהמחלה קיימת כבר מעל לעשר שנים? אם אבא מאוזן, ומצליח באיזשהו אופן לתפקד, אני לא הייתי משנה שום דבר בתרכובת הכדורים שהוא לוקח. אני לא אוהב לעשות למטופלים שינויים דרמטיים בתרופות, קל וחומר לכאלה שנמצאים במצב מאוזן. מדבריך עושה רושם שאביך מקבל טיפול שאני קורא לו ‘ישן וטוב’, אבל יש היום תרופות חדשות בשוק. אני מציע שהרופא המטפל יבדוק ויחליט מה עליו לעשות בהתאם למצבו הבריאותי”.

אני בת 74 ולפני שנתיים עברתי לראשונה הליך רפואי להוצאת השעווה מהאוזניים. לפני כמה חודשים פניתי שוב לרופא, והפעם הוא בחר לשאוב לי את השעווה מהאוזניים. לצערי, מאז שזה קרה אני סובלת מכאבים איומים. פניתי לרופא אחר והוא טען שאני צריכה לעשות ביופסיה, אבל זה לא נשמע לי הגיוני. מה עליי לעשות בשביל להרגיש טוב יותר?
“בתור התחלה חשוב שלא תיכנסי ללחץ. אם הכאבים התחילו מאז השאיבה, ייתכן שהייתה פגיעה בדופן התעלה, נוצר פצע, וזו הסיבה שהציעו לך לעבור ביופסיה. אני מציע לך שיטה נוספת לניקוי אוזניים - שימוש במי חמצן 3%. שכבי על הצד, טפטפי שלוש טיפות ישירות לאוזן ותמתיני כמה דקות. ייתכן מאוד שתשמעי רחשים משום שמי החמצן ממיסים את השעווה, והיא יוצאת החוצה לבד. באותו יום את תראי קצת לכלוך חום ליד האוזן, דעי לך שזו השעווה המומסת שמוצאת דרכה החוצה”.

אני בן 70, סובל מרפלוקס. בעברי עישנתי שתי קופסאות סיגריות ביום. עכשיו אני מעשן רק סיגריה אחת ביום, ובכל זאת, כשאני מעשן נתפסת לי הלסת וחלה לי ירידה בשמיעה. לאחרונה גם התחלתי לסבול מלחץ דם ומפוליציטמיה משנית. מה זה אומר?
“עישון הוא גורם הסיכון הגדול ביותר שקיים ברפואה. הוא מחמיר את המחלה וגם גורם למוות. מיליוני אנשים ברחבי העולם מתים מעישון - בין אם ממחלות לב ובין אם מנזקים שמגיעים ישירות מהעישון. עישון מגרה את מערכת הנשימה שקשורה לגרון. כנראה שיש לך רירית יבשה והעשן מייבש אותה עוד יותר. זה לא טוב לך. גם הפוליציטמיה – מצב שבו יש יותר מדי כדוריות אדומות בגוף - יכולה לנבוע מהעישון שלך. כל התסמינים מצביעים על כך שהגוף שלך אומר לך להפסיק לעשן. אז למה אתה ממשיך עם הסיגריות בכל זאת ולא מקשיב לגוף? אתה משחק באש. אם אתה לא רוצה למות, אתה חייב להפסיק לעשן באופן מיידי. החיים יותר יקרים מהסיגריות. אני חוזר ואומר: הגוף צועק לך שזה רע לו, ואתה ממשיך. תלמד להקשיב לגוף”.

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM