במסגרת הפינה 'טוב לדעת', סיפרה ד"ר מאיה רוזמן בתוכניתה ב-103FM על פרט חשוב מעולם התזונה שלא כדאי לפספס, והפעם: אילו יתרונות בריאותיים יש לאומגה 3 ולאומגה 6, מדוע יש להיזהר מצריכת עודף אומגה 6, ובאיזה מזון ניתן למצוא כמות גדולה של אומגה 3?

ישנן חומצות שומן חיוניות שהגוף לא יכול לייצר בעצמו ולכן חשוב לצרוך אותן במזון. כולם מכירים את אומגה 3, אבל יש למשל גם את אומגה 6. אומגה 3 מונעת דלקות, חשובה לתפקוד המוח ומונעת מחלות לב, בעוד אומגה 6 חשובה לייצור הורמונים, לבריאות המוח, למטבוליזם שלנו. אבל עודף של אומגה 6 מזרז יצירת הורמונים מאיצי דלקת וקרישיות בדם.

לפי מחקרים, בעבר הרחוק אנשים נהגו לצרוך את שתי האומגות ביחס שווה, כלומר באותה כמות, וזה מצב שרצוי לבריאות. כיום, מסתבר שצריכת אומגה 6 היא פי 20 מאומגה 3, ויחס זה גורם לדלקתיות בגוף וגם לסוכרת, מחלות לב ומחלות אחרות.

רוב השמנים הצמחיים מכילים יותר אומגה 6 מאומגה 3, אבל פשתן מכיל פי 4 אומגה 3 בהשוואה לאומגה 6. כמות אומגה 3 שיש בפשתן היא גבוהה לאין שיעור ממה שיש בדגים למשל, ובכפית פשתן יש פי 2 אומגה 3 מאשר במנה של סלמון.

בפשתן יש כמעט 20% חלבון איכותי, כ-30% סיבים תזונתיים שחשובים לפעילות המעיים ותורמים לתחושת שובע לזמן ארוך, וגם כמות עצומה של מינרלים חשובים כמו ברזל, מגנזיום ואבץ שחשוב לפוריות ולמערכת החיסון. מפשתן טחון ייספגו כל אלו במידה רבה יותר לגוף, בהשוואה לזרעים השלמים שעלולים לצאת מן הגוף כמו שנכנסו אליו, ואם טוחנים פשתן או קונים טחון כדאי לשמור אותו במקרר.