השבעתו של ג'ו ביידן לנשיאה ה־46 של ארצות הברית היא הזדמנות לבחון את דפוסי האכילה והרגלי התזונה של האמריקאים ולהזכיר את המזון המועדף על נשיאיה האחרונים.

ג'ו ביידן מושבע לתפקיד נשיא ארה"ב (צילום: רויטרס)

רק משנות ה־80 אושר לנשיאים לאכול מזון שלא ממטבח הבית הלבן. הנשיא רונלד רייגן אהב סוכריות ג'לי במבחר צבעים, וצנצנות עם סוכריות אלה היו פזורות ברחבי הבית. הנשיא ג'ורג' בוש הבן אהב פיצת צ'יזבורגר, כלומר כל המרכיבים של צ'יזבורגר מונחים על פיצה מרגריטה. הנשיא ביל קלינטון חיבב מאוד מזון מהיר, בעיקר צ'יזבורגר ומאפה קינמון. מאז שפרש שינה בקיצוניות את התזונה ובחר בטבעונות. לאור החשיבות שייחסה מישל אובמה לבריאות הגוף, לא מפתיע שהנשיא ברק אובמה סיפר כי הוא אוהב שקדים, אגוזים וירקות. הנשיא דונלד טראמפ ידוע בחיבתו להמבורגרים.

למדינות רבות יש מאכל שמהווה את אחד הסמלים, גם אם הלא רשמיים, של המדינה. מאכל אהוב ופופולרי בקרב התושבים, וחוויה קולינרית שההתנסות בה היא “חובה" על התיירים. נראה כי ההמבורגר הוא המאכל המזוהה ביותר כמנה האמריקאית הקלאסית, אף על פי שהמקור שלה הוא בהמבורג שבגרמניה. באשר להמבורגר האמריקאי הראשון חלוקות הדעות: רבים מייחסים אותו למסעדה בניו הייבן שבקונטיקט, שמגישה המבורגרים מאז שנת 1900.

רוחות חדשות ביחס לתזונה

במשך שנים אנו מורגלים לתלות את הרעות התזונתיות שקיימות אצלנו בישראל בחיקוי התרבות המערבית והאמריקאית במיוחד. תרבות של מזון מהיר, מעובד, שמכיל כמויות גבוהות של סוכר, שומן רווי, נתרן ולפעמים גם וגם. תרבות של מנות גדולות וזולות, המאיצות את התפשטות ההשמנה.

בסוף 2020 פרסמה קבוצת NPD (חברה אמריקאית המתמחה באיסוף נתונים ועיבודם) כי ייתכן שחלה תפנית בהרגלי הצריכה של מזון בקרב האמריקאים. נראה כי השינוי הוא תוצאה של מספר סיבות כמו מוצא אתני, גיל ועלייה במודעות לתזונה כמקדמת בריאות.

“במשך 34 שנה עוקבת קבוצת NPD אחר דפוסי האכילה באמריקה. מזונות רבים נצרכים היום כמו לפני שלושה עשורים", אומר דיוויד פורטלטין, יועץ NPD לתעשיית המזון ומחבר הספר "דפוסי אכילה באמריקה". “אבל אם מעמיקים קצת יותר, רואים שכל ההיבטים של דפוסי האכילה שלנו - מה, מתי, איפה, איך ולמה - משתנים".

יותר מזון מן הצומח

פורטלטין מציין כי 16% מהצרכנים משתמשים באופן קבוע בתחליפים מעולם הצומח כמו משקה שקדים במקום חלב, המבורגרים על בסיס סויה או ירקות, על אף ש־89% מהצרכנים הללו אינם רואים עצמם טבעוניים או צמחוניים".

מחקר של חברת נילסן, המבצעת מחקרים בינלאומיים וסקרי שוק, שהתפרסם עוד לפני משבר הקורונה, מצא כי יש עלייה בצריכה של מזון טרי, אורגני ומזון המבוסס על רכיבים מעולם הצומח. חשוב לציין כי מה שיכול להיתפס כצריכה גבוהה של מזון בריא הוא לא תמיד בריא. תחליפים מהצומח לא בהכרח יותר בריאים. המבורגר צמחי, לדוגמה, מכיל חלבון צמחי שעבר שינויים רבים ולכן הוא מעובד, ולעתים מכיל רמות גבוהות של נתרן (מלח) ושומן.

משקאות הם בין הקטגוריות הפופולריות בסל הקניות של האמריקאים. שלושה מתוך עשרה אמריקאים מעידים כי יש סיכוי גבוה יותר שיבחרו במשקה על מנת לשמור על רמת אנרגיה גבוהה במהלך היום. חברות המשקאות מנסות לספק פתרונות, לצמצם את הפער של החיסכון בזמן ותזונה בריאה, עם מוצרים כמו מים בתוספת ויטמינים ומינרלים או משקאות אנרגיה המכילים חלבון.

קטגוריית המשקאות עם קנאביס, למשל, עלתה ב־50% בשנתיים האחרונות, כחלק מהתפיסה של הצרכנים שמזון ומשקאות תורמים לבריאות נפשית בהפחתת לחצים.

תעשיית המזון צריכה להתגייס

שני שלישים מהאמריקאים מעידים כי הרגלי האכילה שלהם השתנו בחמש השנים האחרונות. זו התנהגות שחברות המזון יכולות למנף. מגמה זו מסייעת ואולי גם מאלצת את היצרנים לזהות פערים בין המוצרים הקיימים לדרישות הצרכנים המשתנות ולצמצם את הפערים.

מגמה זו בולטת במיוחד בקרב הצעירים, דור המילניום (מילניאלז), ילידי שנות ה־80 וה־90 של המאה הקודמת. בכל הקשור לשיפורים תזונתיים שאמריקאים בוחרים לעשות, חברות המזון יכולות לסייע על ידי פיתוח, ייצור ושיווק מוצרי מזון בריאים יותר.

יש לזכור שאין הגדרה אחת למזון בריא, ושתזונה אינה המרכיב היחיד בקידום בריאות. דור המילניום, לפחות בארצות הברית, מתייחס לבריאות באופן הוליסטי, ותזונה היא רק מרכיב אחד מאורח חיים בריא ומשפיעה על הצרכים הפיזיים והנפשיים (על לחצים וחרדות למשל).

בדור הקודם ובזה שקדם לו התייחסו לתזונה בהקשר של ירידה במשקל ומחלות. אבל תרגום רעיונות אלה למוצרים על המדף הוא תהליך מורכב. דור המילניום מצפה שמוצרי המזון “יעשו עבורו את העבודה" ויתאימו לאורח החיים שלו, מה שלא תמיד בר־ביצוע, ומציב בפני חברות המזון אתגר שלעתים אין אפשרות לעמוד בו - מוצרים טעימים, מזינים, משביעים, זמינים וזולים.

בין טראמפ ל(מישל) אובמה

כניסתו של טראמפ לתפקיד הנשיא בלמה את המהלך שהחל קודמו לתפקיד, או יותר נכון אשת קודמו, מישל אובמה. כחלק מפעילותה לקידום המטרה הראשונה שהציבה לעצמה - להילחם בעודף משקל של ילדים ונוער בארצות הברית, הובילה את תוכנית Let's Move!”". יחד עם משרד החקלאות האמריקאי השיקה אובמה את “הצלחת שלי", כלי חזותי המלמד כיצד צריכה להיראות ארוחה, היא דחפה לשינוי מהותי של תזונת ילדים במסגרות חינוכיות והשפיעה על 50 מיליון ילדים.

חלק מהמגמות והמהלכים בארצות הברית משפיעים גם עלינו. ולכן אנחנו מקוות שאת הנסיגה בתקופת טראמפ יתקן הנשיא הטרי ביידן ואף יוסיף לקדם ולעודד לתזונה נכונה.