נכדתי בת ה־5 וחצי החלה לחרוק שיניים בזמן השינה. אנחנו מאוד מודאגים. לאן כדאי לפנות במצב כזה?
"תופעה זו נקראת ברוקסיזם, והיא מוכרת לנו מאוד וקיימת אצל הרבה מאוד אנשים, שחלקם הגדול בכלל לא מודע לה. לפעמים זה מגיע למצב שהם טוחנים ממש את השיניים, והאורך של השיניים מתקצר. זו תגובה שקשורה למתח או לחרדה, והרבה מאיתנו נמצאים במצב של מתח וחרדה דווקא בלילה. הדרך היחידה לדאוג שלא יהיה לה נזק היא לבדוק אפשרות להכין לה סד לילה. אין לי ניסיון בטיפול בילדים קטנים, ואני לא יודע אם בגיל זה עושים סד לילה. לכן כדאי להתייעץ עם רופא שיניים של ילדים. מעבר לזה, אולי כדאי לקחת את הילדה למטפלים בילדים, אפילו באמנויות, ולתת לה אפשרות לפרוק מתחים במשך היום, ואז יהיו לה פחות מתחים בלילה. במצב של ערנות אנחנו יכולים לשלוט בהרבה דברים שאנחנו לא יכולים לשלוט בהם בשעות הלילה".

לא חיבקתי את הנכדים שלי מאז תחילת חודש מרץ. עברתי את שני החיסונים מפני נגיף קורונה, האם לדעתך כבר אוכל לחבק אותם?
"סבתא יקרה, אם עברו עשרה ימים מאז שקיבלת את המנה השנייה של החיסון, את בהחלט יכולה לחבק את הנכדים שלך. עדיין אני ממליץ לך לעשות זאת תוך כדי שאת עוטה מסיכה, ליתר ביטחון. אגב, גם אני, שמחודש מרץ לא חיבקתי את נכדיי, פגשתי אותם וחיבקתי אותם".

אני בן 55 ועברו שבועיים מאז שקיבלתי את המנה השנייה של החיסון. האם עליי להמשיך לעטות מסיכת פנים?
"עד כמה שאנחנו יודעים, החיסון מפני נגיף קורונה מונע מהמחוסנים לחלות בקורונה. העניין הוא שאם אדם חולה נמצא לידך ללא מסיכה, וגם אתה תהיה ללא מסיכה, הוא יוכל להעביר לך את הנגיף, ואז אתה תהיה נשא שלו. מה זה אומר בפועל? שאתה לא תחלה, אבל תעביר את הנגיף להרבה מאוד אנשים בדרך. לכן יש להמשיך לעטות מסיכת פנים גם אחרי קבלת מנת החיסון השנייה".

כבר תקופה ארוכה אני סובל מכאבים בכף הרגל בעקבות דורבן. ניסיתי את כל הטיפולים האפשריים, אבל דבר לא הצליח לעזור לי. במהלך היומיום שלי אני הולך הרבה, והדבר משפיע על איכות החיים שלי. מה עליי לעשות?
"אתה סובל ממחלה שנקראת בשפה המקצועית פלנטר פצאיטיס, ובשפה העממית דורבן. למה דורבן? כי מדי פעם בצילום אפשר לראות כמו קוץ בעקב הרגל, שאליו מתחבר הגיד, וזה מה שגורם לכאב שאתה חווה. בעיה זו אופיינית לאנשים עם עודף משקל שעומדים הרבה על הרגליים או לאנשים שרצים. עם זאת, היא מופיעה גם אצל אנשים עם משקל תקין, וגם אצל כאלה שרוב היום דווקא יושבים, ובכלל היא מגיעה מסיבות שונות שאנחנו לא תמיד יודעים מהן. הכאבים האלה מתחילים בעיקר כשאתה קם בבוקר ועומד על הרגל. הצעדים הראשונים הם ממש ייסורים, אבל ככל שעובר היום ואתה ממשיך ללכת, יש ירידה בעוצמת הכאב. יש אנשים שממליצים לשים בלילה סד שמשאיר את כף הרגל בזווית של 90 מעלות, וכך עוזרים לה להירפא גם במהלך השינה. יש שאומרים שזה מאוד מסורבל לישון עם סד מסוג זה, ולכן האפשרות הנוספת היא טיפול בגלי הלם. עוד אפשרות היא לפנות לאורתופד כף רגל, שיכול להזריק למקום קורטיזול בכמות קטנה. לפעמים זה פותר את הבעיה ומפסיק את הכאב עד להתקף הבא. מעבר לזה, אפשר לנסות ולהשתמש ברפואה אלטרנטיבית, לעבור טיפולי דיקור סיני, או אפילו להזריק לאזור תרופות הומאופתיות מתאימות. אפשרות נוספת היא להשתמש לתקופה בכדורים אנטי־דלקתיים ולראות איך הגוף מגיב לזה. אם כלו כל הקיצין, ואין שום דבר שמצליח לעזור לך, האפשרות האחרונה היא ניתוח. פנה להתייעצות עם אורתופד מומחה לכף רגל ותבדוק את האפשרויות המתאימות לך".

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM