"זה מפתה, אבל הרצון שלנו לקפוץ לסיוע מיידי כאשר בן הזוג סובל מלחץ, היא הרסנית", אומרת הכוהנת הגדולה של מערכות היחסים בזוגיות ובמשפחה, אירית ז'ורנו.

ז'ורנו מבוקשת מאוד בקרב עשרות קבוצות ברשת החברתית ומשדרת את מסריה לאלפי נשים וגברים שמעלים בפניה קשיים וכשלים בחיים המשפחתיים והזוגיים שלהם.

"יש המון מתח בסביבה שלנו. המצב הכלכלי החמיר מאוד בשנה האחרונה והבחירות שבפתח לא מוסיפות תחושת יציבות. הרבה זוגות חוו משבר משמעותי בקריירה של אחד מבני הזוג. הצורך של אחד מהם להמציא את עצמו מחדש, בעוד האחר מתקדם בקריירה, יצר מהומה. המתח החיצוני מחלחל אל תוך הזוגיות ומתחיל לקלקל אותה. מספיק שרע לאחד מהצדדים, המערכת תספוג נזק קשה ומתמשך כולל כל חלקיה: הילדים, הזוגיות, כלל הבית".

לדברי היועצת, הזוגות מדווחים על בריחה של אחד מהם לטובת צפייה בטלוויזיה, לטלפון ועוד. "זו בריחה מקשר ואינטימיות עם בני הבית כדי לא להתמודד מול החולשה שבה בן הזוג נמצא כרגע. נוצרת שחיקה ועייפות וכל אחד תופס לו פינה בתוך הבית. עלינו להיזהר מלגלות זלזול כלפי הצד החלש כרגע וזה כולל לקפוץ לעזרתו במהירות ובכל תנאי. 

צריך לדעת לשחרר, לתמוך בעדינות ממרחק ולתת לבן הזוג להתמודד. כשיש צעקה או מצוקה, יש צורך להבין מה גורם לבן או בת הזוג שנקלעו למשבר להגיב בצורה כזו. אפשר להתבונן במצב החדש בסבלנות ובעזרת טכניקה שעוברת דרך שאלות, הבנת המניע והמצב החדש. לא תמיד יש מקום לשיחות ארוכות. 

קיימים כלים מקצועיים וטכניקות טיפול. לעיתים נעשית בחירה מודעת לטפל רק בצד שסובל מהידרדרות בקשר. זה לבדו ישפר דרמטית את המצב בבית. בכל בית יש רגישויות אחרות. אם למשל אחד מבני הזוג מגיע מעבודתו רק בשעות הערב המאוחרות ונוחת לתוך שפע משימות ביתיות ואווירת קרב, זה מתכון להרוס את הקשר. במקום להפיל עליו משימות והוראות, עדיף לבקש עזרה".

אירית ז'ורנו מסכמת: "העולם התהפך עלינו. אי אפשר לקבל את מה שלדעתנו חסר בתפקוד בן או בת הזוג כאן ועכשיו. התהליך עובר דרך יצירת אמון ובניית אינטראקציה חדשה. נצטרך לרכז מאמץ ומיקוד ולהקשיב, להבין. מה ששירת אותנו כנקודות חוזק בעבר, כבר לא קיים, הרגלים מהעבר רק יסבכו את המצב עוד יותר. צריך להתרחק מהסיטואציה ולהתחיל לפרק את המוקשים אחד, אחד בסבלנות. שיחה חכמה היא כזו שנעשית כשהדברים נרגעים וכל אחד מספר מה המריבות גורמות לו לחוש בתוך הקשר.

כולנו נכנסנו לזוגיות כדי להצליח והיינו מוכנים לשלם מחירים בשביל זה. זה כמובן לא אומר שניתן להציל ולתקן כל מערכת יחסים. כשהשיח בבית משתנה, נזכור לשמור על הדברים היפים שבנו בעבר את הקשר ונשכחו מהלב. זו חכמה גדולה לדעת לשמר דברים מוצלחים. דמיון מודרך שמשחזר זיכרונות, רגעי אושר יעשה לכם נפלאות".