למאזין הזה הוא לא ציפה: באחת מתוכניותיו ברדיו 103FM עלה לשידור אלי בן ה-51 והתייעץ עם פרופ' רפי קרסו על דבר לא שגרתי - הוא רוצה לתרום כליה. הרופא המומחה הגיב בהתרגשות מרובה, והסביר את הסיכונים: "אפשר לחיות מצוין עם כליה אחת, אתה איש זהב".

מדבר אלי, אני בן 51 ואני מעוניין לתרום כליה בארגון מתנה לחיים. רציתי לשמוע, לדעת, מה הסיכונים לאחר התרומה מה ההשלכות של זה? מה אתה חושב על זה מבחינה רפואית?
"אני חושב אתה אדם יקר וצדיק גדול ואני מעריץ אותך על זה. אין לי מילים ממש. יש מספר קטן של אנשים שעושים דברים גדולים שאולי עליהם העולם עובד. הקדוש ברוך הוא נתן לנו כליה ימנית וכליה שמאלית, יש אנשים שנולדים עם כליה אחת, אנשים שנולדים עם 2 כליות שאחת לא עובדת בכלל, אחת גדולה ואחת קטנה. אפשר לחיות מצוין עם כליה אחת. הסיכון התיאורטי אבל שקיים באופן תיאורטי שתהיה לך בעתיד בעיות עם כליה אחת הוא קיים אבל מאוד קטן. אפשר לחיות מצוין עם כליה אחת".

איזה בעיות יכולות להיות?
"רק אם הכליה הבודדת שלך תיפגם מאיזו מחלה שתקבל חלילה, או אם תקבל לחץ דם מאוד גבוה או סוכרת קשה, אלו דברים שיכולים לפגוע בכליה. אם יש 2 כליות יש תמיד רזרבה, ופה אין לך. כמו שאפשר לחיות עם חצי ריאה או עם ריאה וחצי, אפשר לחיות טוב מאוד עם כליה אחת, והרבה אנשים בעולם חיים עם כליה אחת ואפילו לא יודעים את זה. כשתגיע לתהליך ייקחו לך בדיקות לראות אם אתה מתאים או לא. בשלב מסוים תיפגש עם העובדת הסוציאלית ועם אחד הרופאים, והם יסבירו לך את כל הסיכונים והסיכום. המצווה הגדולה שאתה עושה תלווה אותך עד יומך האחרון".

אני מתאמן לקראת מרתון, אוכל להמשיך?
"תוכל להמשיך במרתון, תוכל לעשות את איש הברזל, הברונזה והכסף כי אתה איש זהב".

יש לי שתי אחיות, שתיהן סובלות מאבנים באחת הכליות. הבנתי מהרופאים שזה דבר גנטי, אבל אני לא סובל מזה.
"חשוב לדעת באיזה גיל אחיותיך התחילו לפתח את הבעיות בכליות. אם התחילו לפתח בגיל 50-40, שזה הגיל בו אתה, אז אי אפשר לדעת. לכן מה שחשוב זה לשתות הרבה נוזלים כדי לשטוף את הכול. זה תלוי בהרבה דברים, זו תשובה שצריך לתת לך הרופא. יש אבנים בכליות שהן דבר גנטי שניתן לבדוק, תלוי גם בסוג האבנים. את התשובה תוכל לקבל מרופא הכליות שיודע יותר טוב ממני מה צריך לבדוק כדי לעשות את ההתאמה שלך להשתלת כליה".