"ומה עם תופעות הלוואי?": חיל ורעדה אחזו במתמודדי בעיות ההשמנה והמשקל העודף, לאחר שדווח בשבוע שעבר על כך כי מנהל התרופות והמזון האמריקאי, ה-FDA, אישר שימוש בזריקה שמטפלת במחלת הסוכרת - גם לעזרה בהורדה במשקל. האם זה באמת עובד כמו קסם? האם זה הסוף לבעיות ההשמנה? ד"ר מאיה רוזמן, הדיאטנית המומחה של 103FM עשתה סדר בחרושת השמועות למאזיניה, ועל הדרך ניפצה כמה מיתוסים.

"השבוע היו כתבות רבות על זריקה שנועדה לטיפול בסוכרת, אבל לאחרונה התגלה שהיא גם יכולה לעזור לירידה במשקל. מאחר שרבים שאלו אותי מה דעתי בנושא, בדקתי לעומק את האותיות הקטנות, אלו שאולי לא שמו לב אליהן בתקשורת, ובנוסף גם חיפשתי ומצאתי אנשים שהתנסו בטיפול בזריקות ושאלתי איך הייתה החוויה ומה הייתה התוצאה", פצחה רוזמן בתוכנית הרדיו שלה. 

"למרות שההתייחסות בכותרות הייתה למקרים בהם היו תוצאות קיצוניות, יש כמה נקודות ששווה לשים לב אליהן", המשיכה. "על פי חברת התרופות, הזריקה יכולה לסייע לירידה של 10% במשקל ברוב המקרים. עולה השאלה, מה קורה למשל עם אדם במשקל 130 קילו, שירד 13 קילו. מה עכשיו? מה עליו לעשות אם הזריקה לא עוזרת לו יותר? על פי חברת התרופות, הזריקה אינה קסם, ודרוש שינוי תזונתי ותפריט דיאטה מאוזן", אמרה. "אז עולה השאלה, למה לסבול מתופעות הלוואי של הזריקה?".

"עניין נוסף, הזריקה משפיעה על הורמון שובע מסוים ומעלה את תחושת השובע", הוסיפה. "לפי נסיוני, רוב האנשים בעודף משקל אינם סובלים מבעיה של רעב, אלא יותר מבעיה של אכילה למרות שאינם רעבים. מנשנושים, מאכילה רגשית, מצורך להתמלא באוכל במקום למלא חסך אחר בחיים. הזריקה כמובן אינה פותרת את הבעיה החשיבתית".

"ומה עם תופעות הלוואי?", הקדימה לשאול. "וכמה הצליחו? כל מי שאני שאלתי, סבל מבחילות נוראיות, סחרחורות עד התעלפות, לעיתים ללא ירידה במשקל. מי שירד במשקל והפסיק את הטיפול, עלה חזרה במשקל".