איך גורמים לילדים לרדת במשקל? מהו התפריט המתאים כדי להשיג את המטרה הזאת? ד"ר מאיה רוזמן שוחחה ב-103FM עם מאזינה, שכבר עלתה לשידור בשבוע שעבר כדי לספר על בתה בת ה-10, שאוכלת ג'אנק פוד, אך לא קיבלה תשובה כי התזונאית התעצבנה על חברות המזון "שהורסות לכולנו את הבריאות בשביל הרווח הכספי האישי שלהן".

כל השבוע חשבתי על זה, פעם ראשונה שאני מתעצבנת ככה בשידור על מישהי שזו לא באשמתה. ביקשת תפריט ולא נתתי לך כי הייתי כל כך משולהבת על האשמה של חברות המזון האלה. חשבתי על דברים ואני רוצה לשמוע יותר על הילדה. גיל, פעילות גופנית.
"גובה 1.56 מטר, משקל 60 קילו". 

או-אה.
"הילדה ספורטאית מעולה, משחקת כדורסל, רצה, עושה הליכות".

עדיין עושה פעילות גופנית?
"קצת פחות".

את התחלת לספר שהיא אוכלת הרבה חטיפים ופיצות, את לא אומרת לה כלום?
"לא".

ממש כלום?
"הערות מאוד עדינות. בעיקר מתייחסת לעובדה שהדברים האלה אינם בריאים, לא מתייחסת לעובדת ההשמנה".

ברור, ברור. תשמעי, כשאת שאלת אם יש תפריט אני יכולה להגיד לך שלגיל 10 מבחינת חלבון וויטמינים די מינימום צריך כדי להגיע לכמות הדרושה, בגיל הזה ובהנחה שהיא ספורטאית היא יכולה 45-40 גרם חלבון ליום. את מכסה את זה עם ביצה אחת למשל, פרוסת גבינה צהובה ונניח חזה עוף או טונה או מנת חלבון אחרת בצוהריים ואז היא מכוסה מבחינת החלבון. זה המינימום שצריך כדי שלא יפגע בבריאות.

מבחינת ויטמינים, היא צריכה בגיל כזה בערך 50-45 מיליגרם ויטמין C, את זה יש בעגבנייה וחצי או פחות מרבע פלפל אדום. יש בירקות ובפירות נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים, בדגנים למשל לחם מלא או אורז מלא או פסטה מקמח מלא יש בזה את כל הוויטמינים והסיבים התזונתיים. בשביל לכסות את מה שדרוש, זו המנה ביום.

השאלה מה קורה עם השאר. ברגע שאנחנו שותקים על כל החטיפים והפיצות וכל אלה אנחנו כביכול משתפים פעולה. אני רוצה לספר לך שני סיפורים. האחד סיפרתי בעבר, אבל קיבלתי תגובות בפייסבוק שלי שילדים מפחיתים את כמות הנשנושים שהם אוכלים בכל פעם שמספרים להם את זה. אני מתחילה עם הסיפור על הקיפוד, יש לי בחצר משפחת קיפודים. כל יום בערב הם באים ומחכים שהחתולים שלי ייגמרו את האוכל, ואז הם אוכלים להם מהצלחת, מחסלים כל מה שיש בצלחת כי זה נורא טעים להם. לא נשאר כלום לנמלים.

אם הם כל כך אוהבים את הגרגרים האלה והחתולים אוהבים את הקיפודים והקיפודים לא מפחדים מהחתולים, הכנתי להם גם קעריות של גרגירי חתולים, והם באו בערב ואכלו ארוחת ערב, החתולים והקיפודים, זה נראה מהמם. אחרי כמה זמן הגיעו הקיפודים עם קוצים בצבע לבן על חצי מהגב ואז הקוצים בצבע לבן נשרו והייתה להם קרחת על הגב. הסתכלתי בגוגל ומסתבר שאוכל של חתולים עתיר מדי בחלבון לקיפודים שאוכלים חרקים, ועודף החלבון גורם למחלה הזאת ולהתקרחות שגורמת להם למוות. אני רציתי לעשות להם טוב שנתתי להם את הגרגרים וגרמתי בעקיפין למוות שלהם.

אני רואה אותו דבר בקטע שאנחנו נותנים לילדים שלנו חטיפים שנורא טעים להם ואני לא מאשימה אותם כי אנשים עובדים שנים בשביל להגיע לרמה של חטיף שעובדת על כל חוש בטעם והריח שלנו כדי ליצור משהו לא טבעי ברמת הגירוי שלו, הרבה מעבר לכל מזון טבעי. אחרי שאוכלים את זה, למי טעים בכלל ירקות? לא לגדולים ובטח לא לילדים. יש מישהי שסיפרה לי בפייסבוק שכל פעם שהבת שלה מבקשת חטיף היא מספרת לה על הקיפודים, נותנת לה את החטיף והילדים פחות רוצים את החטיפים, וזה עובד, אז אולי שווה לנסות.

הסיפור השני הוא על הבן שלי האמצעי, עכשיו בן 26, חתיך הורס, רמה של הוליווד, כמעט 2 מטר גובה רזה מאוד 60 ומשהו קילו ורץ עושה ספורט וזה. כשהיה בן 8-7 הוא נחשף להמבורגר וצ'יפס ופיצות וזה נהיה לו הרבה יותר טעים והוא אכל המון מזה ונהיה צ'אבי. לא שמן, אבל מרופד היטב, שמתי לב שלא נוח לו ללכת לבריכה ולהוריד את החולצה למשל. כמוך, אמרתי שאני לא מעירה לו כי אני לא רוצה לגרום להפרעות אכילה. אבל יצא לי לעשות כאלה דברים, למשל, יום אחד הוא קנה לו שקית כדורי ביסקוויטים מצופים שוקולד. שאלתי כמה קלוריות יש בשקית? הוא מסתכל, כאילו שאני לא יודעת, הוא אומר לי 386. אמרתי לו לך שניה לתנור, שכחתי כמה קלוריות יש בקרמבו. הוא מסתכל וכתוב 105. הוא אמר מה? זה 386 וזה 105 וזה אותו דבר בשבילי? עדיף לי את הקרמבו.

אחרי כמה זמן אכל כדורי שוקולד שהיו בבית, והוא כמעט מכניס את זה לפה ושואל כמה קלוריות יש בזה, אמרתי לו 150. טראח, הניח את זה בחזרה כאילו זה לא שווה לו. עשיתי לו מודעות למה שהוא מכניס לפה בלי שאני אגיד לו. שיתסכל, שיראה לבד, יש לו שכל, הבחור חכם. הוא לאט־לאט הפחית מרצונו את הדברים האלה, לפעמים רצה צ'יפס והמבורגר כי נורא טעים לו ולא אמרתי כלום. היום זה די מוגזם מבחינת החשיפה למבחר ולכל הדברים האלה ואפשר להגיד שזה נורא לא בריא ולהגיד שזה גורם אח"כ למחלות. למה לא אומרים לנו כלום? כי בתור מבוגרים אנחנו מממנים את חברות התרופות וכולם מרוצים כי לכולם יש סוכרת ומחלות לב. שווה להסב את תשומת הלב.
"כמה קלוריות רצוי לילדה בת 10 ליום?"

היא עדיין בגדילה ועושה ספורט, הייתי אומרת בסביבות 1,800-1,500. המודעות שלה יכולה לבוא על ידי שאלות שאת יכולה לשאול אותה.