מאיה רוזמן מסבירה: האם קפה נטול קפאין מזיק לבריאות? ואיך בכלל הופכים אותו לנטול? הדיאטנית המומחה של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, השיבה על השאלות החשובות האלה בתוכניתה השבועית. אך ראשית, הסבירה למאזינים איך בכלל עובדת התרכובת הכימית של החומר: "הקפאין גורם לערנות כי הוא מבטל פעילות חומר אחר בשם אדנוזין שנקשר לקולטנים במוח וגורם לעייפות".

"עקב תחושת ערנות זו יש כאלו שבוחרים לשתות קפה נטול קפאין, ומסתבר שכ-10 אחוזים מצריכת הקפה בעולם היא של קפה נטול. אבל איך עושים אותו? והאם זה מסוכן?", המשיכה.

"בעבר השתמשו בחומרים סופחי קפאין, שכיום יודעים שהם מסרטנים ולכן אסורים לשימוש. בעשרות השנים האחרונות, אחרי אידוי פולי הקפה, שוטפים אותם בחומר שנקרא מתילן כלוריד או "כלורומתאן", שקושר קפאין היטב. מתילן כלוריד זה הוא נוזל שמשמש כממס בתעשייה למסירי צבע ובמסירי שומנים, כמרכיב בניקוי מתכות במפעלים, בספריי צבע, בקוטלי חרקים ובייצור קצף בידוד פוליאוריתן", הוסיפה רוזמן.

"אחרי ששוטפים את פולי הקפה בחומר זה, שוטפים אותם במים, ונפטרים משאריות החומר על ידי אידוי הקפה בטמפרטורות גבוהות כדי שהחומר הזה יתאדה. חוזרים על התהליך הזה כמה פעמים, כדי להוציא עוד קפאין מהקפה. החומר מתילן כלוריד נחשב למסוכן אם נחשפים לריכוז קטן שלו, אבל אחרי השטיפה והאידוי נשארת כמות שאינה נחשבת מסוכנת. בנוסף לכל זה, לפי הטענות בגלל שלאחר הרחקת הקפאין פולי הקפה עוברים עוד קלייה בטמפרטורה גבוהה, אז החשש להימצאות שאריות כלורומתאן בקפה הנטול – קטן אפילו יותר", אמרה עוד.

"האם בריא לשתות קפה נטול?", שאלה הדיאטנית ומיהרה לענות: "לפי סקירה של עשרות מחקרים, לא נמצא קשר ישיר בין צריכת קפה נטול לבין מחלות לב וכלי דם, או סרטן. על פי המחקרים הללו מבחינה בריאותית שתיית קפה נטול אינה שונה מקפה רגיל. אז לא יודעת מה איתכם, אבל בתור אחת שלא ממש נרדמת בלילה, אני מעדיפה עדיין לשתות קפה נטול החל משעות אחה"צ ואילך".