כמו ביצה ותרנגולת: הקשר הישיר בין אוכל לנחמה הוא מנת חלקה של רוב האוכלוסייה. מי מאיתנו לא מרגיש לפעמים במצב רוח רע, ורוצה למלא את הפה בפיצה, שוקולד או המבורגר? אך, האם זו בדיוק הסיבה להיווצרות הדיכאון שהביא אותנו לאכיל רגשית מלכתחילה? כלומר, האם האוכל המעובד והמנחם הוא זה שגורם לדיכאון שאנחנו מנסים להעלים? על כך שוחחה הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, עם מאזיניה בתוכניתה האחרונה.

צ'יפס (צילום: אינגאימג')
צ'יפס (צילום: אינגאימג')

"האם ממתקים וחטיפים עוזרים להתגבר על דיכאון?", תהתה רוזמן בפתח דבריה. "יש הרבה מאוד אנשים, שאם יש להם מצב רוח רע, הם פונים לגלידה, שוקולד, צ'יפס, חטיפים, עוגות ועוגיות. אז אולי לכמה שניות זה באמת טעים, אולי זה מנחם במשהו, לא עולה בדעתי איך אבל אולי, אבל מחקרים מראים קשר בין אכילת מזונות מעובדים ומתוקים ותעשייתיים לבין דיכאון".

רוזמן הסבירה את המחקר: "השוו בין אנשים שאכלו הרבה מזון מתועש, לבין אלה שאכלו תפריט בריא, וראו שבקרב אלה שאכלו תפריט בריא יש פחות דיכאו ואפילו פחות דמנציה". עוד תהתה רוזמן: "מה הקשר בין ג'אנק פוד לדיכאון? אולי רגשות אשם שאכלנו משהו שכביכול אסור, אולי הרגשה פיזית לא נעימה, כבדות, עייפות, גזים. אבל יש גם הסברים מדעיים: מצאתי מחקר מאנגליה שבדק את הרגלי צריכת המזון בקרב 3,500 אנשים, ומצאו שמי שהרבה לאכול ירקות ופרות היה חשוף פחות לדיכאון לעומת אלה שאכלו הרבה ממתקים".

פיצה (צילום: Pixabay)
פיצה (צילום: Pixabay)

"ההסבר במחקר היה שבירקות ובפירות יש הרבה נוגדני חמצון שמפחיתים דיכאון", המשיכה הדיאטנית. "המאכלים המעובדים מגדילים מצבי דלקת בגוף, מחלישים את מערכת החיסון, משפיעים על מערכת העצבים וכו'. אז אם יש לכם מצב רוח רע, אולי עוגיות וקרואסונים זה לא הפתרון, אולי עדיף בדיאטה להצטייד בעגבניות שרי, גזרים טריים, אבטיח ומלון".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm