האם מותר לאכול את כל רכיבי הירקות - כולל הקליפה והגרעינים, או שיש בעיה לאכול את חלקים האלה בחלק מהירקות? מאזין עלה לשידור בתוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן ב-103FM, ותהה לגבי אכילת גרעיני וקליפת העגבניה והשפעתם על העיכול. התזונאית השיבה כי אין כל בעיה לאכול אותם והסבירה מדוע זה אפילו תורם לעיכול. 

"רציתי לשאול לגבי עגבנייה האם יש בעיה לאכול את גרעיני העגבנייה".
לא, למה שתהיה?

"הקליפה של העגבנייה?"
אין בעיה, למה שתהיה?

"אולי מבחינת עיכול, נתקע בקיבה וכו'".
המילה נתקע לא מדויקת. אנחנו רוצים להעשיר את התפריט שלנו בסיבים תזונתיים, הקליפות של כל מיני פירות וירקות לא מתעכלים. למשל עגבנייה ופלפל לא מתעכל וזה יוצא כמו שזה נכנס וזה דווקא טוב כי זה מגדיל את נפח הצואה, כי ברגע שיש יותר נפח זה יוצר לחצים אחידים על המעיים בפנים מונע עצירות וגורם לפעילות מעיים תקינה והלחצים האלה גורמים להפחתה בסיכון לסרטן המעי הגס. לגבי גרעיני העגבנייה, זה יכול להיתקע במקרים נדירים שיש מחלה שנקראת דיברטיקוליטיס שזה התפצלויות בצורת אצבע של המעיים החוצה שאז אין שם כל כך עיכול ואם משהו נתקע שם זה יכול לגרום לדלקת, אבל זה רק במקרים נדירים ויש את זה למעט אנשים. הם יודעים מזה ובמקרים האלה הגרעינים הקטנים כדוגמת שומשום פחות מומלצים. אבל בן אדם בריא? ההפך הגמור.

"שאלה נוספת לגבי האוכל שלנו ומה אנחנו אוכלים, לגבי כלים שאנחנו אוכלים מהם. שמעתי שאסור לחתוך חסה מסכין מתכת. שמעתי נניח שעדיף לשתות מים מכוס נחושת".
עדיף לשתות בכוס נחושת?

"כן, כן, כי זה מוציא מהמים כל מיני רכיבים".
תראה, לגבי חיתוך אמרו שכשחותכים ירקות בסכין ברזל זה יותר מחמצן את הוויטמינים. אבל אם אוכלים מספיק ירקות, לא נורא אם חלק מהוויטמינים מתחמצנים, כי גם האוויר מחמצן וסלט שנחתך לפני שעה-שעתיים גם ככה מתפרקים בו הוויטמינים. אז אין לזה כל כך משמעות. הסיכוי שיעבור חומר מהכלי לאוכל יחסית נמוך, למעט במקרים של חימום פלסטיקים שונים. הוכח שכששמים אוכל חם בכלי פלסטיק מסוימים עוברים חומרים רעילים לאוכל והחליטו שאת כל הצהרונים מעבירים לסירים גדולים ומחלקים לכלים במקום בכלי פלסטיק. יש גבול עד איפה אנחנו יכולים לשים את הדאגה שלנו למה שאנחנו מכניסים לפה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm