האם וניל יכול לעזור לירידה במשקל? מעבר לכך שמדובר באחד מצמחי התבלין הכי פופולריים (וגם בין היקרים) בעולם והוא מיועד לא רק להכנת מאכלים מתוקים, אלא בתרבויות מסויימות גם כתבלין למנות עיקריות ואפילו מתפקד כבושם, יש לווניל סגולות ייחודיות שהתגלו במחקרים שאותם שיתפה בתוכניתה השבועית הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן

"וניל, או בשמו העברי שנף, הוא התבלין השני היקר בעולם - אחרי זעפרן", סיפרה תחילה הדיאטנית. "מדובר כמובן בווניל האמיתי ולא בתמצית הווניל הסינטטית הזולה בה רובנו משתמשים לעוגות ועוגיות. הוונילין הוא לא רק חומר טעם וריח חזק מאוד, אלא גם תרכובת פנולית עם פעילות ביולוגית חזקה מאוד. הווניל הוא נוגד חמצון ששומר על החומר הגנטי מפני סרטן מסוגים שונים, הוא מונע התפשטות של סרטן, מגן מפני חומרים מזיקים שחודרים לגוף, ואפילו יכולה להיות לו פעילות מאלחשת", המשיכה רוזמן.

הנפיחות בבטן תעבור אם תמנעו מ-5 דברים פשוטים | ד"ר מאיה רוזמן

רוזמן שיתפה בתוצאות המחקר שמראה את ההצלחה הקלינית של וניל במניעה של אכילת מאכלים עתירי סוכר ופחמימות: "במחקר שפורסם בירחון האמריקאי לתזונה קלינית, בדקו האם תוספת של וניל למאכלים מתוקים יכולה להשפיע על צריכת הסוכר במשך היום. במחקר בדקו את צריכת המזון והסוכר של המשתתפים במשך חמישה חודשים, ומתוכם במשך חודשיים החליפו חלק מהמתוקים - במקום סוכר הוסיפו חלבון ושומן, וגם וניל".

וניל, מקל וניל (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
וניל, מקל וניל (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

ומה היו התוצאות? הדיאטנית הסבירה: "המשתתפים דרגו את המתוקים דלי הסוכר ועתירי החלבון שהכילו וניל, כ-40% מתוקים יותר מאשר אלו שהכילו סוכר, וכן צריכת הסוכר והקלוריות בתפריט שלהם פחתה".

"מסקנת החוקרים היתה שיש משמעות חשובה לשילוב טעמים וריחות אשר מדגישים את המתיקות במאכלים, כחלק מהאסטרטגיה להפחתת סוכר בתפריט של אנשים", סיכמה. "אני לא באמת יודעת האם גם תמצית וניל סינטטית יכולה לעזור להפחתת סוכר. כנראה שכן, אבל היתרונות הבריאותיים הם בוודאות רק מתמצית וניל אמיתית. נכון שזה הרבה יותר יקר, אבל כנראה גם שווה את זה".