יצא לך לדמוע אחרי אורגזמה טובה? או אולי אפילו ממש לבכות? באנגלית קוראים לזה crymaxing - שילוב בין בכי לשיא. זה ברור כשמש לכולם שאורגזמה יכולה להיות מלווה באנחות, רעידות והשפרצות, אבל מה בנוגע לדמעות או בכי של ממש? בכי, תוך כדי אורגזמה או אחריה - עלול להיות מפתיע או מבהיל, אבל אם חושבים על זה זו תופעה די הגיונית.

כשאת מגיעה לאורגזמה, המוח והגוף מוצפים בהורמונים כמו אוקסיטוצין, הורמון האהבה או יש שיגידו "הורמון הכרבול", ודופמין, הורמון האושר. העלייה בהורמונים וגם הצניחה שלהם גורמות לתגובת שרשרת גופנית. יכול להיות שתשימי לב לאחת התופעות הבאות: רעד ברגליים, גל חום שעולה לחזה ו/או דופק מהיר יותר. אחת מהתופעות או כולן גם יחד כולל בכי יכולות להופיע, כאשר ככל שהאורגזמה עוצמתית יותר ככה עולה הסיכוי שזה יקרה. חשוב גם לדעת, שכל אחת תחווה אורגזמה בצורה שונה ולכן התגובה שתיווצר אצל כל אחת ובכל פעם תהיה שונה. כמו כן, זו רק סיבה אחת שיכולה להסביר בכי אחרי אורגזמה. מה הסיבות הנוספות? בהמשך המאמר.

תנו לדמיון להתפרע: 10 טיפים לסקסטינג - ולא רק במילים | המדריך השלם

יחסי מין, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
יחסי מין, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

האם בכי אחרי סקס או אחרי אורגזמה נורמלי?
בואי נגיד את זה ככה, זה לא לא נורמלי. יכול להיות שתבכי ויכול להיות שלא, אין הגדרה מוצקה ומוחלטת לעוצמת הרגשות שתרגישי במפגש אינטימי, בין אם מדובר ברגשות חיוביים ובין אם מדובר ברגשות שליליים. 

האם גברים גם בוכים אחרי אורגזמה?
כן, בהחלט! גם גברים עלולים לבכות אחרי סקס. זה חיבור טבעי שמתרחש במוח לצד הריגשי. ההורמונים, התחושה בגוף והחיבור ללב בהחלט יכולים להביא גם גברים לדמוע אחרי אורגזמה.

קצת סטטיסטיקה: מחקרים מראים ש-46% מהנשים חוו בכי אחרי סקס לפחות פעם בחיים. מחקרים נוספים מראים שכ-40% מהגברים גם חוו בכי אחרי סקס לפחות פעם בחיים. ככה שניתן לראות שאין הפרש גדול בין המינים, אבל חשוב לדעת שזה תחום שלא נחקר מספיק לעומק.

למה בכל זאת יש פעמים שבוכים אחרי סקס ופעמים שלא?
יש מספר סיבות שיכולות להסביר את התופעה של בכי אחרי אורגזמה. זה לא מחייב שיש קשר ישיר למה שקרה עכשיו – לפני, תוך כדי ואחרי הסקס, אלא למה שקשור בנפש האדם והמורכבות שלה, כלומר ה"מטען" שכל אחד הגיע איתו. במקרה כזה, הסקס אולי היה הטריגר לבכי, אבל לאו דווקא שהוא הסיבה לבכי.

כמה סיבות שעלולות להסביר את התופעה:

  1. הורמונים - כמו שכבר כתבתי, אחת הסיבות לבכי אחרי אורגזמה, היא עלייה מהירה ברמות הורמוני האוקסיטוצין והדופמין בגוף, שגורמת לתחושת העונג האדירה, ובמקביל גם להצפת רגשות. מיד אח"כ יש צניחה של רמות הורמונים אלו מה שתורם עוד יותר להצפה הזו ועלייה של רגשות חיוביים המעורבבים ברגשות שליליים.
  2. סיבה לשמוח - בכי אחרי אורגזמה יכול להיות סימן טוב! התחושות החזקות של החיבור האינטימי עם הפרטנר המיני, הוקרת תודה על הרגשות העוצמתיים הללו ושחרור של מתח מיני שנבנה בהדרגה והשתחרר כעת – כל אלו מתורגמים לחוויה עוצמתית וחיובית שמתבטאת בדמעות של אושר ופורקן.
  3. כאב או אי נוחות פיזית - כאבים או אי נוחות פיזית בסקס עלולים אף הם לגרום לבכי. נשים רבות חוות כאבים בסקס מסיבות שונות: כאבים כרוניים, עוויתות בשרירים, בעיה בשלפוחית השתן, דלקת כלשהיא, השפעות של גיל המעבר כמו יובש בנרתיק ועוד. במקרה שהבכי נגרם כתוצאה מכאב חשוב כמובן לטפל בבעיה בהתאם לגורם שלה. אם את חווה כאבים בסקס, בין אם הם גורמים לך לבכי ובין אם לאו, גשי לרופא/ת הנשים שלך או למטפלת מינית כדי לברר מה הגורם לבעיה ואיך אפשר לטפל בה.
  4. סימן לבעיות במערכת היחסים - יש פעמים שהבכי הוא תוצאה ישירה של מה שקרה ממש עכשיו ולמי שנמצא איתך בין הסדינים. בכי אחרי סקס עלול להגרם כתוצאה מהרגשה שהסקס הזה לא נכון עבורך, בעיה שאת מודעת אליה פיזית או נפשית בזוגיות, שגורמת לך לבכות ברגע השיא הזה. בכי ממצב של מצוקה נפשית בה את נמצאת הוא לא בכי חיובי מעונג. אם יש לך ספקות לגבי מערכת היחסים או שיש משהו שאת לא שלמה איתו בהקשר של הסקס או הזוגיות אני ממליצה לפתור את הבעיות ולא במיטה – תקשורת בין בני זוג היא הדבר הכי חשוב שיש ולעיתים יש גם צורך בייעוץ זוגי או מיני.

סקס (צילום: ingimage ASAP)
סקס (צילום: ingimage ASAP)

נקטר האלות: כל מה שצריך לדעת על שפיכה נשית

מתי צריך להתייחס לבכי אחרי סקס כאל בעיה?
אז בכי אחרי סקס יכול להיות סימן טוב, ובהרבה מקרים אפילו סימן מעולה! בכל מקרה, הוא נורמלי לגמרי – השאלה היא רק מה הוא מסמן לנו. אם את מרגישה שהבכי הוא הצפת רגשות חיוביים של אהבה ותשוקה עוצמתית אז הכל בסדר. לעומת זאת, אם הרגשות שעולים בך שליליים, אם יש איזו טראומה קודמת שמובילה לבכי הזה עכשיו, אם משהו מרגיש לך לא נכון והדמעות הן דמעות של עצב אז צריך לחשוב למה ומה צריך להשתנות ולדבר על זה עם הפרטנר.

לסיכום, דמעות וגם בכי ללא מעצורים אחרי אורגזמה הם תופעה נורמלית לגמרי. הבכי יכול לנבוע מסיבות שונות ומגוונות, מסיבות חיוביות מאוד ועד לשליליות. הסקס הסתיים בפרץ בכי גדול? תבררי עם עצמך האם את בוכה בגלל הצפת רגשות של אהבה, האם את מרגישה שמשהו במערכת היחסים לא נכון ובגלל זה את בוכה? תשאלי את עצמך את השאלות הללו, דברי עם בן הזוג על התופעה – תהני ממנה ותעצימי אותה אם היא חיובית וגורמת לך להרגיש טוב ואל תתעלמי ממנה, אם היא מעלה את החשד שיש כאן בעיה שצריכה לטפל בה ולא לעבור לסדר היום.

לחיים של תשוקה מתפרצת,

שלך, לימור בנדל