החל מהיום (ראשון) החנוכיות ברחבי הארץ יידלקו וכמעט בכל בית בישראל ילדים ומבוגרים יזללו סופגניות מתוקות. כולנו כבר יודעים שסופגניה אינה בהכרח המזון הבריא ביותר, אך כיצד ניתן לשמור על מסורת החג ועדיין לשמור על הבריאות ועל המשקל? ד"ר מאיה רוזמן סיפקה בתוכניתה ב-103FM מספר עצות רגע לפני חג החנוכה:

"האם סופגניה היא אכן אחד המזונות הכי פחות בריאים? בהשוואה לממתקים אחרים או לעוגות, לסופגניות דווקא יש כמה יתרונות. כמות הסוכר בסופגניה נמוכה יותר לעומת בשוקולד או עוגיות, ויש בה יותר פחמימות מורכבות מהקמח כך שהיא משביעה לזמן ארוך יותר. בנוסף, בסופגניה רגילה יש בערך 20% שומן וזה דומה להרבה ממתקים, עוגות וחטיפים מטוגנים. 

לא יודעים מתי מדליקים? עושים לכם סדר עם חנוכה 2021

הבעיה העיקרית בסופגניות היא השמן בו הן מטוגנות. השמן הזה מחומם זמן רב ולכן הוא עלול להזיק לבריאות. ככל שהחימום של השמן ארוך יותר, נוצרים בו יותר ויותר חומרים מזיקים ומסרטנים. זה קורה כבר אחרי שעה אחת של חימום, שלא לדבר על כמה ימים, וברוב המקומות בהם שאלתי על כך גיליתי שמחליפים את השמן פעם ב-4 או 5 ימים.

אז איך אפשר להפוך את הסופגניות לבריאות יותר? יש כמה דרכים: בחלק מהמקומות היום אופים את הסופגניות אפייה חלקית ואז מטגנים, מה שמקטין את זמן הטיגון ואת כמות השמן שנספגת; כשמדובר בהכנה ביתית, חשוב לזרוק את השמן לפח אחרי הכנה אחת ולא להשתמש בו שוב; סופגניות קטנות יותר יספגו פחות שמן כי הטיגון שלהן קצר יותר; אפשר לנסות להכין סופגניות מקמח מלא, או אם רוצים אפשר גם לנסות להכין סופגניות אפויות ואז בכלל חוסכים את הנזק הבריאותי העיקרי של הסופגניות.

ומהו המילוי העדיף לסופגניות? בסופגניות הקנויות, אמנם בריבה יש אחוז שומן נמוך אבל היא מכילה צבעי מאכל מזיקים. במקרה של מילוי שוקולד, אחוז השומן גבוה והסופגניות הללו מכילות פי 3 קלוריות מאשר סופגניות עם מילוי ריבה. הסופגניה העדיפה היא במילוי ריבת חלב, שכן מדובר במילוי דל שומן באופן יחסי, ולרוב מכיל רכיבים טבעיים וגם כמות גדולה של סידן. כאשר מכינים סופגניות ביתיות, לעומת זאת, אפשר להשתמש בריבה איכותית עם רכיבים טבעיים וללא תוספת של סוכר לבן - כפית ריבה כזו מכילה 20 קלוריות בלבד.

האם סופגניות קטנות עדיפות לדיאטה? לא בהכרח. בסופגניה קטנה יש 250 קלוריות בממוצע. כנשנוש ביניים בדיאטה זה יותר מדי, ובמקום ארוחה זה לא משביע. לכן, עדיף דווקא להתמקד בסופגניה גדולה רגילה, היא מכילה 400 קלוריות, היא משביעה ויכולה להחליף ארוחת ערב אפילו כל יום במהלך החג. במקרה זה, הסופגניות המשודרגות במגוון מילויים וציפויים פחות מתאימות, כי כל אחת מהן יכולה להגיע ל-600-700 קלוריות.

שלושה מתכונים לסופגניות מיני, שחוסכות בקלוריות - אבל לא בטעם

ואיזה שמן מומלץ לטיגון? כל שמן נהרס בחימום והופך למזיק לבריאות. אין הבדל מהותי בנקודת הרתיחה של השמנים השונים, אז אפשר לבחור לפי הטעם שמן פשוט וזול. שמן כזה בדרך כלל נקרא שמן מזוכך, זהו שמן שהופק בטמפרטורות גבוהות שהרסו את כל היתרונות של השמן. בגלל שטיגון עמוק אינו בריא ממילא, אפשר להשתמש מראש בשמן מזוכך. 

כמובן, כאשר אנו בוחרים שמן לסלט, לבישול ואפילו לטיגון קצר של חביתה, עדיף להשתמש בשמן איכותי, שמן בכבישה קרה. שמן כזה הופק ללא שימוש בחום, על ידי לחיצה על הגרעין. כל שמן עליו כתוב במפורש 'בכבישה קרה' הוא שמן בריא, אין יתרון לסוג אחד של שמן, לכל סוג יתרונות אחרים. ברוב המקרים השמנים האלו לא נמצאים בסופרים ובמכולות, אבל אפשר להשיג אותם בכל בתי הטבע ורשתות הבריאות".