איזה תחליף סוכר עדיף? לרבים מאיתנו המנסים לשמור על הגזרה וכן על אורח חיים בריא, וגם לאלו החולים במחלת הסוכרת, עולה השאלה - האם הממתיק המלאכותי שבו אנו משתמשים הוא הטוב ביותר? כמו כן, אצל חלק מהצרכנים, ממתיקים מלאכותיים עלולים ליצור בעיות בעיכול או בקיבה. על כך שוחחה המאזינה עם הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, בתוכניתה השבועית.

"סוכרלוז או סטיביה?", שאלה המאזינה, ורוזמן ענתה: "יצא מחקר שבדק כל מיני ממתיקים מלאכותיים, אפילו מחקר ישראלי, והם גילו שהם משפיעים על אוכלוסיית חיידקי המעיים. השינוי באוכלוסיית חיידקי המעיים לא בהכרח גורם לבעיות עיכול, אלא בסופו של דבר, בשורה התחתונה, אחרי המון המון זמן עלול לגרום לעמידות לאינסולין, ולכן הם אמרו שזה לא טוב אם יש נטייה לסוכרת".

"לא יצאו הרבה מחקרים שהראו את זה", היא הוסיפה. "אני מתייחסת לזה, אבל אני לא יכולה להגיד - 'זאת המלצה להפסיק ממתיקים' כי בעיקר אלה שעל בסיס סוכרלוז או סטיביה עדיפים על סוכר, בשורה התחתונה, מבחינת מחלות וכו'. יש סוגים של ממתיקים שלא נספגים אל הגוף, אבל הם לא סוכרלוז וסטיביה, הם על בסיס בדרך כלל כוהלי, כמו למשל: סורביטול, מניטול, מלטיטול, קסיליטול, אריתריטול. כל אלה, מה שנגמר ב'אול', זה סוג של ממתיק שהוא מבוסס אלכוהול. זה לא אלכוהול, אבל זה נקרא ממתיק כוהלי מבחינת הצורה הכימית שלו, וחלק מהם לא נספגים לגוף".

ממתיק מלאכותי (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
ממתיק מלאכותי (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

"אלה שלא נספגים לגוף", המשיכה הדיאטנית, "מושכים אליהם מים מתוך הגוף אל המעיים, וברגע שיש הרבה נוזלים במעיים זה עלול לעשות שלשול. ולמשל סורביטול שהוא נמצא בחלק מהמסטיקים, כתוב במפורש - 'לא לצרוך יותר מדי כי זה עלול לגרום לשלשולים ולהתייבשות'. זה קורה רק בכמות שהיא גדולה. זה גם לא כל הממתיקים הכוהליים, זה רק חלק - אלה שלא נספגים בכלל במעיים או אלה שלא נספגים טוב והם נשארים במעיים, והם מושכים אליהם מים".

"סוכרלוז וסטיביה לא גורמים לשלשולים, אם זאת השאלה", היא סיכמה, אך מי מהם עדיף? "אני לא יודעת, אין אחד שנחשב לעדיף. שניהם כרגע התחמקו מהגדרה של ממתיקים מלאכותיים. לפעמים יש לך יוגורט ללא סוכר, וכתוב גם 'ללא ממתיקים מלאכותיים', ואז את מסתכלת ברשימת הרכיבים ואת רואה סוכרלוז או את הסטיביה. אני לא יודעת להגיד אם יש משהו שהוא עדיף בריאותית, כי אני לא חושבת שיש איזו הוכחה חד משמעית ליתרון של אחד מהם. ולדעתי, אם את שואלת אותי, מבחינת יציאות - אין להם איזושהי השפעה מוכחת".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm