פינת "טוב לדעת": בקופסאת שימורים, כקמח, כגרגר מבושל, על הקלח או בכל צורה אחרת - אנחנו אוהבים לאכול תירס. הירק הצהוב הוא מזמן אחד מאבות היסוד של התזונה האנושית - למעשה כבר אלפי שנים. הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, סיפרה למאזינים כל מה שצריך לדעת עליו מבחינה בריאותית.

"בקלח תירס יש בערך 150-200 קלוריות, בכוס תירס כ-100 קלוריות", אמרה רוזמן תחילה. "הוא פחמימה יחסית איכותית, עם כמות יפה של ויטמינים, מגנזיום ואשלגן וסיבים תזונתיים". עוד היא אמרה כי "התירסים בקופסאות השימורים אינם מכילים חומרים משמרים, אבל בחלק גדול מהמוצרים יש סוכר ולכן הערך הקלורי עולה והערך הבריאותי יורד. בתירס 'לייט' יש גם סוכר, בחלק מן המקרים, אבל פחות. לכן יש עדיפות לתירס קפוא, לכל מי שמחפש פתרונות מהירים".

תכונה חשובה שכדאי לחולי הצליאק לדעת לגבי הירק: "התירס אינו מכיל גלוטן ולכן מוצריו מתאימים לבישול, אפיה וצריכה גם בקרב הנמנעים מגלוטן. קורנפלור, עמילן התירס, אין סוכר ואין שומן, אבל גם אין סיבים תזונתיים וכמעט שלא ויטמינים, ולכן הוא פחמימה די 'ריקה', שנותנת קלוריות אפילו יותר מקמח חיטה לבן".

תירס (צילום: אינגאימג')
תירס (צילום: אינגאימג')

נשנוש דיאטטי? תלוי בשמן

"הפופקורן, עשוי מזן מיוחד של תירס שמתפוצץ בחום, וכנשנוש יש לו לא מעט יתרונות", סיפרה הדיאטנית. "כל המינרלים והויטמינים שיש בתירס נשמרים, וגם הסיבים התזונתיים. הבעיה היא כמובן, תוספת השמן. בבית אפשר לשלוט על הכמות ואם עושים פופקורן במיקרו בכלי מיוחד שנועד לכך ללא שמן בכלל – ב-3 כוסות פופקורן יש כ-120 קלוריות וזה נשנוש דיאטה ברוב התפריטים. בקולנוע כמות השמן (הלא איכותי) שנשפכת למכשירים שם כל כך גבוהה, כך שהמנה הכי קטנה מכילה לפחות 500 קלוריות, הבינונית מגיעה כבר ל-1,000 קלוריות ויותר".

עוד משהו שכדאי לדעת, על קרוב-רחוק של התירס: "ולסיום, תירס גמדי אינו פחמימה כמו תירס, הוא ירק. שמכיל רק 28 קלוריות במאה גרם. בקופסאות השימורים של התירס הגמדי, באופן מפתיע, כמות נתרן נמוכה מאוד עד אפסית. מה שאומר שתירס גמדי הוא נשנוש דיאטטי מושלם וחינמי".