מה עושים כשיש כאבי בטן, אך כל הבדיקות לא מוצאות את הסיבה? מאזינה בת 74 שוחחה על כך עם ד"ר מאיה רוזמן בתוכניתה ב-103FM וסיפרה: "סבלתי הרבה מכאבי בטן וכל הבדיקות של הגסטרו יצאו תקינות אז אני בניסוי וטעיה. הורדתי לגמרי מוצרי חלב. אני אוכלת רק גבינה מלוחה".

בדקת לקטוז? צליאק, הליקובקטר?
"הכול תקין".

ממתי כאבי הבטן?
"יותר מחצי שנה אבל לאחרונה השתפר מהניסוי וטעיה שעשיתי לבד".

מה הפחתת?
"גבינות חוץ מבולגרית, פירות הדר, ונשארה לי התלבטות על לחם. מרגישה שלחם לבן לא עושה לי כאבי בטן כמו לחמים מלאים".

יכול להיות. זה לא קשור לגלוטן, אנחנו מדברים על השפעה של סיבים תזונתיים. זה כולל לא רק לחם, אלא אם את אוכלת כמות גדולה של ירקות בתנור או סלט ירקות זה יכול לעשות לך כאבי בטן בגלל הסיבים התזונתיים. זה טוב שאת עושה ניסוי וטעיה ושמצאת מה עושה לך רע ומה פחות. אפשר לחיות בבריאות מעולה בלי לאכול לחם בכלל, את לא צריכה את הלחם הלבן. את צריכה לבדוק אם הסיבים של שיבולת שועל עושים לך כאבים, לנסות להוריד גלוטן ולאכול פריכיות אורז מלא או כוסמת במקום לחם. אם את רוצה לחם לבן אני צריכה לדעת שיש לך מספיק סיבים תזונתיים בשאר התפריט. מה השאלה?
"אם לקמח כוסמין יש יתרון".

לא, שום יתרון. אם קמח לבן עושה לך בסדר הבעיה היא לא בגלוטן. בלחם כוסמין יש פחות גלוטן אבל זה עדיין סוג של חיטה, כל החסרונות שם, כולל שיש בו גלוטן. אני לא רואה יתרון לקמח כוסמין לעומת קמח חיטה רגיל. במקרים של סוכרת יש עדיפות ברורה לקמח שיפון מלא. את יכולה להוריד לגמרי קמח. אני לא אוכלת חיטה בכלל.
"אבל הכי נוח בבוקר, מורחים פרוסה".

באוכל יש הזדמנות לאכול דייסת שיבולת שועל, זה דגן שונה. לא חיטה ולא כוסמין. את יכולה לנסות.
"אבל לא על חלב".

לא, לא אני שמה 3 כפות, כוס מים קטנה, לא מלאה כי אני אוהבת שזה סמיך מוספיה כפית חמאת בוטנים שזה יצא לי טעים, אפשר להוסיף קוקוס, טחינה גולמית, קקאו. כל מה שרוצים, צ'יה. לא צריך חלב, אפשר גם חלב סויה.
"זה לא עושה לי טוב, עושה לי בעיות בבטן אבל את כוס נס קפה אחת שאני שותה ביום אני שותה עם משקה שקדים ללא תוספת סוכר"

מצוין.
"אז אני יכולה מזה לעשות את הדייסה?".

נכון, או רק ממים. זה יוצא מעולה, אני שמה סוכרלוז, קינמון. יוצא מעולה, כמו לאכול עוגה חמה. אני מתענגת על כל כפית
"כמה שיבולת שועל על כמה מים?"

את שומרת על קלוריות?
"לא, אני נורא רזה. רזה מדי".

מסנן המים שלי מכוון על 130 סמ"ק שזה שני שליש כוס על זה אני שמה 30 ג' שיבולת שועל. אבל אם את רזה תשימי יותר ותוסיפי כפית גדושה טחינה גולמית וסוכרלוז ויצא בטעם חלווה את יודעת איזה טעים זה?

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm