היכונו, היכונו עונת האלרגיות בפתח: נזלת, עיטושים, דמעת, גרד ויובש בעיניים, פריחה, גרד בגוף, צפצופים בריאות וקשיי נשימה הם רק חלק מהתסמינים, שמאפיינים תופעות אלרגיות, שמתעצמות בתקופת האביב.

אלרגיה היא תגובה של המערכת החיסונית בגוף כתוצאה מחשיפה לחומרים, המזוהים בטעות כחומרים זרים פולשים (אלרגנים). בתגובה לחשיפה נוצרים נוגדנים מסוג אימונוגלובולין E ייחודיים לאלרגן הספציפי אשר מפעילים תאים שונים בגוף, מהם מופרשים חומרים שונים ביניהם חומר הנקרא היסטמין ומעוררים את התגובה האלרגית.

במרבית המקרים בעת החשיפה הראשונית לגורם האלרגני לא ניתן יהיה לראות תסמינים חיצוניים, אולם בחשיפה חוזרת עשויים להופיע מגוון רחב של תסמינים החל מתופעות קלות כגון פריחה ועד מצבים מסכני חיים של חנק וקשיי נשימה, המצריכות טיפול תרופתי דחוף.

אלרגיה, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
אלרגיה, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

ישנם חומרים רבים שעלולים לגרום לאלרגיות- אלרגנים מהאוויר, מזונות שונים, עקיצות של חרקים, תרופות, חומרים כימיים ועוד. תסמיני האלרגיה יכולים להתפרץ בכל גיל, גם אם לא הופיע כל תסמין בעבר. בנוסף, תסמיני האלרגיה  יכולים להופיע לכל אורך השנה, אך בעיקר בתקופות המעבר בין העונות- כאשר האלרגיה השכיחה מכולם הינה זו המופיעה בעונת האביב בעיקר עקב חשיפה לאבקנים, דשאים ופריחות.

גורם נוסף שעשוי לגרום לאלרגיה במיוחד בתקופה זו של ניקיונות קדחתניים בבית היא קרדית אבק הבית- בע"ח מקרוסקופי, שאינו נראה לעין ושייך למשפחת העכבישונים. הוא נמצא מסביבנו כל הזמן ובמקומות שונים ברחבי הבית כגון שטיחים, מזרונים וספות. הפרשותיו הן שמכילות אלרגנים נפוצים מאד אשר גורמות לתגובות אלרגיות אצל מי שרגיש לאלרגנים אלו. תסמיני האלרגיה פוגעים באיכות החיים, ולכן ישנו צורך לגלות לאילו גורמי אלרגיה אנו רגישים ולטפל בהתאם.

איך מאבחנים אלרגיה?
אחת השיטות המקובלות לאיבחון אלרגיה היא באמצעות תבחין עור- שיטה המבוצעת במרפאה ייעודית ע"י רופא המתמחה בתחום. בשיטה זו מטפטפים ומחדירים לעור (על ידי דוקרן זעיר) כמות קטנה של חומרים הידועים כגורמי אלרגיה. לאחר זמן מה בוחנים האם הופיעה תגובה כגון נפיחות או אודם וע"י כך קובעים האם קיימת אלרגיה לחומר מסוים. שיטה נוספת לגילוי אלרגיה בודקת הימצאות של נוגדני אלרגיה בדם. במרבית המקרים מדובר באבחון מהיר ופשוט, המאפשר לרופא המטפל לקבל מידע על סוג האלרגיה ולהתאים לו את סוג הטיפול הרצוי.

ממניעה ועד טיפול תרופתי

מניעה ממפגש עם הגורם האלרגני הוא כמובן הפתרון הטוב ביותר על מנת למנוע את תסמיני האלרגיה. אולם כמובן שישנה בעיה אם מדובר באלרגיה אביבית או כתוצאה ממפגש עם גורמים כגון אבק, שנמצאים בסביבתנו בכמות רבה. 

במקביל ניתן לטפל באלרגיות באמצעות תרופות נוגדות אלרגיה- אנטי היסטמיניות, הניתנות בצורת טיפות, כדורים ותרסיסים, שאת רובם ניתן לרכוש ללא מרשם רופא. חשוב לזכור שהתרופות האנטי-היסטמיניות מהדור הישן עלולים לפגוע בעירנות וריכוז לעומת הדור החדש שמלווה בפחות תופעות לוואי. תרופות נוספות לטיפול באלרגיה הינן תרופות על בסיס סטרואידים עם השפעה אנטי דלקתית, אשר ניתנות בטיפול גם כתרסיס לאף לזמן מוגבל, כדורים ואף זריקות במצבים חמורים. כמובן שטיפול זה דורש מרשם והפניה מרופא.

בנוסף, כיום ישנו טיפול חיסוני (אימונותרפיה) , ארוך טווח, שמטרתו להחליש את תגובת היתר של המערכת החיסונית לגורם האלרגני. הטיפול מיועד למקרים בהם אין תגובה לטיפול תרופתי אחר ואין הטבה במצבו של המטופל.

ועד שיימצא פתרון רב מערכתי שימנע לחלוטין את הופעת האלרגיות חשוב להיות עירניים, לדעת מה עלול לגרום לנו לאלרגיה, לנסות להימנע ממפגש איתו ובמקרים בהם ישנן תופעות חריגות לקבל ייעוץ רפואי.