המאבק המשפטי ארוך בין ג'וני דפ לאשתו לשעבר, אמבר הרד, הגיע לסיומו אמש (רביעי) כאשר בית המשפט בצפון וירג'יניה פסק לטובת השחקן ההוליוודי. השופט בתיק קבע כי על הרד לפצות את דפ בסך 15 מיליון דולר, זאת לאחר שהרד הכפישה את שמו בהאשמות כי ביצע אלימות במשפחה.

אחרי שהדרמה המשפטית הסתיימה, ניתן סוף כל סוף להסתכל לאחור ולנתח את ההתנהגות של השניים. שגיא ברסלב, עובדת סוציאלית msw ומטפלת משפחתית וזוגית, חברה בקהילת המטפלים SomeBuddy סיפרה מנקודת מבטה המקצועית על הפרעת האישיות ממנה סובלת הרד, ובמקביל על ההתמכרות הקשה של דפ לסמים, על פי הפרסומים בתחקיר של מגזין "רולינג סטון". לדבריה, בפרשה הזו אין מנצחים - אלא רק מפסידים. 

אמבר הרד (צילום: רויטרס)
אמבר הרד (צילום: רויטרס)

"במהלך המשפט העידה פסיכולוגית שערכה תהליך אבחון עם הרד שהיא סובלת מהפרעת אישיות גבולית (היא ציינה גם אבחנה נוספת - הפרעה היסטוריונית)", הסבירה ברסלב.

לדבריה, בהפרעת אישיות גבולית משחקים שני פרמטרים חשובים:
הפן הביולוגי, שמתייחס לחוסר יכולת או קשיים ניכרים לווסת עוררות רגשית. כאשר הגרף הרגשי מזנק לשיא בשברירי שניה ואילו הירידה מהשיא בחזרה אל מצב רגשי ניטרלי, ללא עוררות, איטית וקשה. התנודתיות הרגשית והקושי להפחית ולווסת עוררות מייצרים סבל עצום. ואילו הגורם השני הוא בפן הסביבתי, כאשר הסביבה הקרובה לא מצליחה לתקף את העוצמות, לסייע להפחית עוררות ומגיבה בחוסר סבלנות כלפי המצוקה.

הערבוב של המתואר לעיל עם בן זוג הסובל מהתמכרות לסמים ואלכוהול אינו מבשר טובות, ואין ספק שמצבו של דפ בנסיבות הללו לא אפשר לו להיות מכיל, סבלני, מאזן ומווסת.

ומה הלאה?
עבור הזוג הרד ודפ, הפתרון הכי נכון כרגע הוא לא להסתער על שום דבר מלבד חדר הטיפולים. דפ צריך לטפל בהתמכרות ובשורשיה, לרפא את המצוקות והכאבים שגרמו לו לפנות לסמים לטשטש. ולגבי הפרעת אישיות גבולית, אין שאלה של החלמה, אבל בהחלט יש אמצעים טיפוליים שמאפשרים ללמוד אמצעי ויסות, לפתח מערכות יחסים עם מודעות לרגישויות ועם שליטה טובה יותר בגרף הרגשי.

התוצאות של המאבק המשפטי כואבות ומעציבות. המצוקה והפגיעות של אחד העצימה מאד את פגיעותו ומצוקתו של האחר ושניהם כפי הנראה שילמו מחיר כבד על הקשר הסוער.