רבים מאיתנו לפני שהם הולכים לישון דואגים לכבות את כל הגירויים מסביב ולצנוח לשינה עמוקה לפני עוד בוקר של יום חדש. ולעומת זאת, רבים אחרים פשוט "נטרקים" כשהאור דולק, הטלוויזיה מתנגנת ברקע ולפעמים אפילו לא מספיקים להיכנס למיטה. בשיחה של מעריב עם פרופסור רפי קרסו הוא סיפר כי לאופן השינה שאנו בוחרים לעצמנו ישנה משמעות על גופנו, ואם לא נקפיד על התנאים, אנו עלולים לסבול לטווח הרחוק. 

נתחיל ונפתח באמירה החד משמעית: תמיד עדיף לישון בחושך. לדברי פרופ' קרסו, ישנו מושג שנקרא "היגיינת שינה", לפיה חשוב לשמור על כמה כללים פשוטים לפני שאתם נרדמים. 

  • שהחדר יהיה מאוורר
  • שיהיה שקט 
  • שטמפרטורת החדר תהיה ממוצעת ומיטבית לעונה - לא קר ולא חם מדי
  • ובעיקר, חושך

פרופ' קרסו הסביר כי מצב בו אנו ישנים בחדר מואר עלול להפריע לנו מאוד. המנוחה דורשת שקט וחושך, ואילו האור מגרה את מערכת העצבים. יתרה מכך, נספר לכם שהטלוויזיה ודאי מפריעה אף יותר בגלל השילוב של האור, הקול וריצוד הצבעים על המסך שגורמים ליקיצות הרבה יותר מרובות. לכן, הדרך הטובה ביותר היא לישון בחושך ובשקט, מה שיאפשר גם למוח להתנתק מכל רעשי הרקע מסביב.

המוח שלנו עובד גם תוך כדי שינה וכל גירוי חיצוני משפיע עליו באופן מודע או שאינו מודע. לכן חשוב לשמור על כל התנאים הכלליים. לא טוב לישון עם אור או עם רעש – ודאי שלא עם טלוויזיה. בענייני רדיו המצב קצת אחר, כיוון שייתכן והמוזיקה שתלווה אתכם במהלך הלילה תהיה שקטה ורחוקה ומסביב ואפילו תוכל להרגיע אתכם. 

כמו כן, מחקר נוסף שפורסם ב-Proceedings of the National Academy of Sciences מצא כי קצב הלב יורד בדרך כלל בלילה, ומאט כאשר המוח עסוק בתיקון וניקוי המוח. קצב לב מוגבר בלילה הוכח במחקרים רבים כגורם סיכון למחלות לב עתידיות ולמוות מוקדם. רמות סוכר גבוהות בדם הן סימן לתנגודת לאינסולין, כאשר הגוף מפסיק להשתמש בגלוקוז כראוי והלבלב נכנס להילוך יתר, ומציף את הגוף בתוספת אינסולין כדי לפצות יתר על המידה, עד שבסופו של דבר הוא מאבד את יכולתו לעשות זאת. לאורך זמן, תנגודת לאינסולין עלולה להוביל בסופו של דבר לסוכרת מסוג 2. 

אם תרצו לשמור על המדדים שלכם תקינים לאורך זמן, אנו כבר מאמינים ויודעים שגם אתם מכירים את הדרך האידיאלית לישון בה, והיא ממש לא בגדר המלצה. אם אתם רוצים להצליח לתת למוח שלכם לנוח במהלך הלילה, במטרה לקום ליום חדש אפקטיבי ומוצלח, כדאי שתמלאו אחר ההוראות.