אני אב לילד בן 12 שעולה לכיתה ז’ בבית ספר אחר, והרבה מהחברים שלו לא יהיו איתו שם. הוא מאוד נלחץ מכך. איך להרגיע אותו?
“הוא באמת ובתמים חושש. אנחנו יודעים שהחיים מלאים נקודות של חשש, כמו לפני גיוס, לפני ראיונות עבודה, לפני נסיעה בפעם הראשונה עם חברים לחופשה בלי ההורים. הוא בן 12 והוא מאוד מצומצם בראייה שלו. זה נורא מפחיד אותו שהוא הולך לייצר התחלה חדשה שהוא לא יודע איך היא תיראה. כשהולכים לקראת משהו חדש, תמיד יש חששות. המטרה שלך היא להכניס בשיחות איתו את המילים המעודדות, האופטימיות, שמסתמכות על החוזקות של הילד. לא לשדר סדק, אלא המון אהבה, המון אמפתיה. זה יעבור מאוד מהר”.

אני אמא לשלושה, ובתקופה האחרונה בני הבכור, בן 4 וחצי, התחיל להציק לאחותו בת השנתיים וחצי כל הזמן. מה אני יכולה לעשות?
“הטעות של רוב ההורים בהורות המודרנית היא שהם כל הזמן מצפים לשיתוף פעולה מצד הילדים. לפני 50 שנה הילדים עשו את מה שההורה אמר, ולמה? כי ההורים לא הכילו, לא היו אמפתיים, היו ברורים. גם אם ההורים עשו טעויות עלינו, הם עשו את זה בביטחון. אנחנו גדלנו אצל הורים בטוחים בעצמם.

"ההורים הצעירים היום משדרים לילדים חוסר ביטחון, סימני שאלה, הם נוקטים העסקת יתר, דיבור יתר. תתחילי להגיד לו: 'אני יודעת שלפעמים אחותך מעצבנת אותך, ואז אתה לא מתאפק ואתה מרביץ לה. אני לא מסכימה לזה. מהיום, ברגע שתרביץ לאחותך, אני אפילו לא אדבר איתך, אני מיד אקח אותה ואנחם אותה’. זה הכל”.

אני אב לשניים בני 11 ו־7. לפני כמה חודשים התגרשתי, ולאחרונה אני נמצא בזוגיות חדשה. לבני הבכור קשה לקבל את זה. איך להתמודד עם המצב?
“כל ילד הוא עולם בפני עצמו. אני מאמינה שלבן הבכור יש חיבור מאוד גדול לאמא שלו, והוא גם נכנס לגיל ההתבגרות, זאת אומרת מתחיל לעצב גם הסתכלות על זוגיות. הוא עובר את שלבי האבל והוא צריך יותר זמן מאשר הילד הקטן בן ה־7. לא כולם זורמים, בדיוק כשם שלא כולם מנהיגים. לילד הבכור הרבה יותר קשה להיפתח ולהשלים עם המצב, הוא מעבד את זה בתוך עצמו באופן שונה לגמרי מהילד הצעיר, ועכשיו אתה מכניס זוגיות חדשה.

"הוא רואה אישה בתמונה, וזה לא מוצא חן בעיניו. בגיל ההתבגרות, כשהמצב הרגשי מבולבל באופן אישי, התפיסה היא שהוא יכול לשמור אמונים רק לאחד מההורים, ולכן יש לו התנגדות עמוקה. אני רוצה שמהרגע הראשון הילד הזה יבין שהוא לא קובע עליך, הוא לא יחליט על המשך חייך. תגיד לו: ‘אין מה להיות בלחץ, יש לי חברה כדי ליהנות מהזמן ולא להיות לבד’.

"כשהגירושים נעשים בצורה טובה, הילדים מעבדים את זה סופית אחרי שנתיים. תן לו להתרגל, הוא עוד לא במקום של קבלה והשלמה, הוא עדיין באבל. מצד אחד, הוא חייב להתרגל, אבל צריך לעשות את זה עם חמלה, בזהירות, לא ממקום של התנצלות, אבל בעדינות. גירושים הם טלטלה רצינית לילדים”. 

סייע בעריכת הכתבה: אמיתי דואק 103FM