"תהליך של הזעה הוא נורמלי והכרחי. בלעדיו הגוף שלנו לא היה מצליח להתקרר. כאשר חום הגוף עולה, לא משנה הסיבה, הזיעה היא זו שעוזרת לווסת אותו על-ידי קירור. למעשה, התאיידות נוזל הזיעה מפני העור היא זו שגורמת לקירור הגוף" אומרת ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ויועצת מדעית למותג הדרמו-קוסמטיקה VICHY. "הדבר הבסיסי והחיוני הזה הופך אצל חלק מהאנשים למטרד של ממש עם הטמפרטורות שמתחילות לעלות. לזיעה עצמה אין ריח. הריח עצמו נוצר כאשר נוצרים באזור מיקרואורגניזמים (חיידקים, פטריות) שנמצאים בסביבה חמה ולחה שיש בה חלבונים ושומן שמופרשים מהבלוטות והם הופכים לקרקע טובה לגדילה". יש כאלה שמזיעים יותר ויש כאלה שפחות. זו כמובן נטייה אישית ואת זה לא ניתן לשנות, אבל על מה כן אנחנו יכולים להשפיע?

ד''ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור ואסתטיקה (צילום: אלון שפרנסקי)
ד''ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור ואסתטיקה (צילום: אלון שפרנסקי)

מה גורם לזיעה ומה אפשר לעשות עם זה?

  • מאכלים מסוימים (אלכוהול, חריף, שום, עמבה, קפה חם, קפאין בכלל) מאותתים למח שהגוף מתחמם ולכן כאשר צורכים אותם תופרש יותר זיעה. מי שסובל מהזעת יתר צריך לנסות להימנע במקרים שחשוב להזיע פחות.
  • כמובן ששהייה באזור חם ועם אחוזי לחות גבוהים תאותת לגוף להזיע יותר על מנת לשמור על טמפרטורת גוף תקינה.
  • בדים סינתטיים כדוגמת פוליאסטר ולייקרה פחות מאווררים וגורמים לחום והזעת יתר, וכמו כן פחות סופגים את הזיעה. מומלץ להעדיף בגדי כותנה סופגים ומאווררים, ואף להחליף לעיתים קרובות למשל גרביים.
  • כאשר אנחנו שמים תכשירי טיפוח כגון לחות והגנה בעלי מרקם שמן ודביק, מייד כשנצא החוצה הם יתחילו לנזול ולכן, מומלץ להשתמש בתכשירים במקרם קליל וכן לחסוך בשכבות.
  • מקלחות תכופות יותר עם מים וסבון בעיקר באזורים המועדים להזעת יתר כמו בית השחי וכפות הרגליים. לאחר המקלחת יש לייבש היטב את האזור ולאוורר את האזורים הבעייתיים עד כמה שניתן.
  • השתמשו בתכשירים כמו דאודורנטים או אנטי-פרספירנטים להפחתת הזיעה ואו הריח. ניתן למצוא בשוק מוצרים שונים בצורת ספריי או סטיק אשר ביניהם אין הבדל מבחינה בריאותית.

מה ההבדל בין סוגי הדאורדורנטים וכיצד נבחר נכון?

דאודורנט ואנטי-פרספירנט הם מוצרי היגיינה הנמצאים בשימוש יומיומי אצל גברים ונשים כאחד. אין צורך להשתמש בשניהם, כי רובם המכריע של האנטי-פרספירנטים הם גם דאודורנטים. לדברי ד"ר סילבי פואניונק, מומחית ברפואת עור ואסתטיקה ויועצת למותג ליראק פריז "דאודורנט "רגיל" עוזר לריח הזיעה להתנדף, בין אם בשימוש בחיידקים המנטרלים את חיידקי הריח ובין אם באמצעות ריח אחר המחפה על ריח הזיעה. כלומר כמות הזיעה לפני ואחרי שימוש בדאודורנט "רגיל" תהיה זהה (בלטינית: דה - משמש קידומת לביטול כמו "אל", ואודור - ריח. כלומר דאודורנט = אל-ריח). אנטי-פרספירנט תפקידו להפחית ואף להעלים את כמות הזיעה, כלומר מניעת זיעה.

אין כמו מקלחת לרענון הגוף (צילום: אינג אימג')
אין כמו מקלחת לרענון הגוף (צילום: אינג אימג')

אנטי-פרספירנטים פועלים באמצעות חסימת בלוטות הזיעה, בדרך כלל באמצעות רכיב אלומיניום מזערי, לכן הם נדרשים לתקן מחמיר כמעט כמו של תרופה. שימוש במוצרים אלו ימנע כמויות זיעה הגורמות לאורך זמן לגירוי בעור, לתחושה דביקה ולא נעימה ולריח זיעה. הם מתאימים מאוד לחיילים, מטיילים, אלו היוצאים לקמפינג ואנשים הנמצאים ימים בשטח, ללא גישה למקלחת סדירה. כמו כן, דאודורנט אנטי-פרספירנט ל-48 שעות יכול לשמש לא רק לבתי השחי, אלא גם למקומות מועדים לשפשפת כמו ירכיים כפתרון נקודתי (לא לשימוש קבוע)".

לגבי האלומיניום שבאנטי פרספירנטים אומרת ד"ר פואניונק "בשנים האחרונות יצאו קולות המגנים את השימוש באנטי-פרספירנטים בגלל רכיב האלומיניום. באופן חד משמעי ושאינו משתמע לשתי פנים, מינהל התרופות האמריקאי ה FDA, שלל כל קשר בין מקרי סרטן או מחלות אחרות ובין שימוש באנטי-פרספירנטים. כמויות האלומיניום הינן מזעריות וכמעט שאינן משאירות עקבות. עם זאת, דאודורנטים מומלצים לשימוש במידה וישנה רגישות לחומרי האנטי-פרספירנט".

ד"ר אקרמן מוסיפה: "אחת הבעיות העיקריות זה גירוי של העור או פיתוח של תגובה אלרגית (בדרך כלל לחומרי הבישום והחומרים המשמשים כמו פרבנים או אלכוהול). ברגע שהעור מזיע הרבה הוא מראש יותר פגיע ורגיש ולכן קריטי להשתמש בתכשיר היפואלרגני, ללא פראבנים ואלכוהול, ויש כאלה שעדיף להם גם ללא בישום". 

מה בשוק

- ד"ר עור דאודורנט לעור רגיש בניחוח רענן. ללא אלומיניום וללא אלכוהול. מחיר מומלץ: 55 שקלים. להשיג באתר ד"ר עור ובפארמים.
- ליראק פריז לגבר רול און אנטי-פרספירנט ם פעולה מתמשכת ל-24 שעות. ללא אלכוהול. מחיר מומלץ: 59 שקלים. להשיג באתר ליראק ישראל ואצל הקוסמטיקאיות והרופאים מורשי ליראק פריז.
- לבנדר - דאודורנט סטיק טבעי וטבעוני ללא אלומיניום, בניחוח נפלא של שמנים ארומטיים טהורים לבנדר ורוזמרין. מחיר מומלץ: 49 שקלים. להשיג בחנות המפעל ובאתר לבנדר.
- לנקום בוקז' קרם/ ספריי/ סטיק/ רול און בניחוח ורדים. הגנה עד 48 שעות. מחיר מומלץ: 100 שקלים. להשיג בפארמים.
- קיל'ס קרם אנטי פרספירנט. מחיר מומלץ: 85 שקלים. להשיג בחנויות הרשת ובסופרפארם אונליין.
- ביוטיקייר מגוון דאודורנטים ספריי/ רול און/ סטיק/ ג'ל. מחיר מומלץ: 9.90 שקלים.
- סקארה מגוון דאודורנטים ספריי/ רול און במגוון ניחוחות. מחיר מומלץ: החל מ-8.90 שקלים עד 10 שקלים.
- גרניה היאלורוניק קר (Hyaluronic Care) לעור רגיש. ללא אלכוהול ואינו משאיר סימנים. להגנה עד 72 שעות. מחיר מומלץ:  16.90 שקלים.


דאודורנטים ללא אלומיניום: לוונדר, ליראק, ד''ר עור (צילום: תום לנגפורד, יחצ)
דאודורנטים ללא אלומיניום: לוונדר, ליראק, ד''ר עור (צילום: תום לנגפורד, יחצ)
קיל'ס קרם דאודורנט אנטי פרספירנט. לנקום בוקאז' (צילום: יחצ חול)
קיל'ס קרם דאודורנט אנטי פרספירנט. לנקום בוקאז' (צילום: יחצ חול)

גרנייה היאלורוניק קר (Hyaluronic Care) 16.90 שקלים (צילום: יחצ חול)
גרנייה היאלורוניק קר (Hyaluronic Care) 16.90 שקלים (צילום: יחצ חול)