אני אמא יחידנית לילד בן שנתיים, שעד היום ישן איתי יחד במיטה הזוגית. אתמול הגיעה מיטת המעבר שהזמנתי לחדרו, אבל הוא הגיב בצורה קיצונית שלא ציפיתי לה - בכה, צרח ואמר שהוא לא רוצה לישון בחדר לבד. הוא התרגל לישון צמוד אליי, וזה היה נראה לו תמוה שאני מעבירה אותו לישון במקום אחר. מה דעתך?

"כשאנחנו עושים משהו כמה וכמה פעמים, הוא הופך להיות הרגל, ואותו הדבר אצל ילדים. את הרגלת את הילד לתנאי הירדמות מסוימים. למה את מצפה שהוא ירצה מיוזמתו האישית שתשני אותם? את באמת חושבת שהוא יצליח לעשות את זה לבד? בוודאי שלא. את מה שאת קלקלת את תהיי חייבת לתקן. בגיל הזה, בתוך 3־4 ימים קשים הילד יצליח לחזור להירדם בכוחות עצמו, ולבד. למרות שזה מאוד כיף לישון עם ההורים - אני עדיין חושבת שכשאנחנו מרגילים את הילד להירדם באופן עצמאי, אנחנו משפיעים על העצמאות שלו במהלך היום. תחליטי שמהלילה הזה את יושבת לידו על מזרן או כיסא, מלטפת אם צריך, ולמרות הבכי שלו, את יודעת שממש עוד כמה ימים הוא יתרגל לזה. אחרי שעה־שעתיים הילד יירדם, גם אם זה יהיה מתוך בכי ועייפות. זו הדרך שבה זה יעבוד, ואת חייבת להתמסר לתהליך הזה".

אנחנו משפחה דתית. בני בן ה־16 הודה בפניי ובפני רעייתי שהוא כבר כמה שנים גולש באתרי פורנוגרפיה. הוא אמר שזה חזק ממנו, והוא לא מפסיק לצפות בזה כל היום. אני מבין שהמטרה של השיחה הייתה לבקש עזרה. כיצד להגיב נכון לסיטואציה המורכבת?

"בראש ובראשונה חשוב לי להדגיש שהיכולת של הבן שלכם לבוא ולספר לכם שהוא גולש באתרי פורנו היא נקודת זכות מדהימה לך ולזוגתך, ומראה הרבה על טיב מערכת היחסים והתקשורת שלכם בבית. מעבר לזה, חשוב לי להדגיש כי בגיל הזה המין נחשב ל'שחקן ראשי', גם מבחינה התפתחותית וגם מבחינה הורמונלית, ואצל בנים אנחנו ממש רואים את זה. לגלוש באתרי פורנו בגיל הזה? לא נפלתי מהכיסא. אני חושבת שהעניין נמצא במינון. לכן כדאי לבדוק שוב אם מדובר בגלישה פעם בכמה ימים, כשממש משעמם לו, או שמא מדובר בגלישה אינטנסיבית ובצריכה של תוכן פורנוגרפי כמה שעות כל יום. אולי בגלל שאתם בחברה דתית אין לו באמת עם מי לדבר על התוכן שהוא צורך. לכן יכול להיות שכדאי שתיקח אותו לשיחת אב ובן פתוחה וכנה ותדבר איתו על ההבדל בין פורנוגרפיה לבין יחסי מין. תדון איתו בקשר בין גברים ונשים ובשוני הפיזי ביניהם. במידת הצורך תוכל לקבל סיוע נוסף - יש את עמותת 'דלת פתוחה', ששמה לה למטרה לקדם מיניות בריאה. תוכל לפנות אליהם כדי לקבל סיוע מקצועי. מעבר לזה, יש גם את האתר 'מידע אמין על מין'. זה נפלא שאתם מכילים את הילד ומעניקים לו תמיכה רגשית בסיטואציה. אם הוא מכור לפורנו, הוא חייב שמישהו יעזור לו וימשוך אותו החוצה. לכן חייב להיות כאן שיח מאוד ברור על מיניות בריאה. אתה צריך לקחת את הקשר ביניכם לרמה אחרת, להתחיל איתו דיבור מאוד פתוח ופרקטי על מיניות, ועל השאלה איך אפשר להרגיע את הצורך היומיומי לגלוש שעות ארוכות באתרי פורנו. תבהיר לו שלא כל גבר שהוא פוגש נראה או מתנהג ככה, ולא כל אישה הייתה נהנית מהאקטים שהוא רואה בסרטים. יכול להיות שסיוע מקצועי יעזור לו להפחית את המינון בצורה משמעותית. הוא בסך הכל בן 16, ואפשר לעזור לו לחיות חיים מיניים בריאים".

בתי בת ה־6 וחצי הוזמנה להישאר לישון אצל חברה. היא חוששת שלא תצליח להירדם כי תתגעגע אלינו, ואולי תבכה. איך אוכל לחזק אצלה את תחושת הביטחון העצמי?

"את תהיי חייבת לסייע לה ולגרום לכך שהפחד לא ימנע ממנה לעשות דברים שהיא רוצה לעשות. לצורך העניין, את יכולה להציע לה להגיד לחברה שהיא תבוא אליה, אבל יכול להיות שבערב או בלילה היא תתחרט, ואז את או אבא שלה תבואו מיד לקחת אותה. לתפיסתי, זה הצעד הראשון בדרך להתמודדות. קחי בחשבון שמאוד יכול להיות שהיא תישאר אצל החברה עד הלילה, וכשהן ירצו ללכת לישון היא תבקש לחזור. חודש אחר כך תנסו שוב, ואולי הפעם היא דווקא כן תצליח להירדם בבית החברה". 

עריכה: עדן בן ארי