חנוכה. החג ששם על דגלו את ניצחון המכבים, את האור הגדול שהביס את החושך, וכמובן, איך לא, את נס פך השמן. לשמחתנו, או לצערנו, השמן הוא הדבר המרכזי שבאמת משפיע על ימי החג שלנו, כמובן הודות למאכלי חג החנוכה המסורתיים - הסופגניות והלביבות, וכמה שיותר.

לא רק הסופגניות: זה המאכל התמים שלא ידעתם כמה הוא משמין
מה השמן הבריא ביותר? | ד"ר מאיה רוזמן מסבירה

בפתח התוכנית, התייחסה ד"ר מאיה רוזמן לפיל שבחדר, הלוא הוא הטיגון שהפך לשם נרדף לחנוכה. "לקראת חנוכה, עולות שאלות לגבי טיגון של סופגניות או טיגון בכלל, בעיקר סביב איזה שמן בריא ואיזה פחות. כל מאכל שמטוגן בשמן עמוק אינו בריא, ולא משנה באיזה שמן השתמשתם. נכון שיש הבדל קטן בעמידות השמנים לחום, אבל ככל שמחממים כל שמן במשך יותר זמן ובטמפרטורות גבוהות, נוצרים בו יותר חומרים מזיקים ומסרטנים". 

איך אפשר בכל זאת ליהנות מהחג ולא להרגיש שהגזמנו עם הטיגונים? "אפשר לטגן סופגניות, צ'יפס או שניצלים עם שמן זול, ולא משנה איזה", הציעה ד"ר רוזמן. "קחו מה שהכי מתאים לכם לטעם, כולם נשרפים פחות או יותר באותן טמפרטורות. מאכל בטיגון עמוק לא בריא. אבל כשמדובר בסלט, בבישול, ואפילו בטיגון קצר כמו בחביתה, חשוב לזכור את החרוז שהמצאתי: שמן מזוכך - זורקים לפח".

בסיום, הדגישה: "שמן שכתוב עליו שהוא מזוכך, סימן שהופק בטמפרטורה גבוהה שהרסה את כל היתרונות הבריאותיים שלו. השמנים הבריאים הם רק אלה שכתוב במפורש שהופקו בכבישה קרה, כלומר לחיצה על הגרעין עד שיוצא ממנו השמן, בלי חימום. שמן זית עוזר להוריד את רמות הכולסטרול בדם, שמן חמניות בכבישה קרה עשיר בוויטמין E, שמן זרעי דלעת עוזר לפוריות ושמן אגוזי מלך עשיר באומגה 3, כך שכדאי לגוון לפי הטעם הרצוי".