תפוח אדמה הוא אחד הירקות האהובים ביותר ומשמש להכנת מגוון רחב של מאכלים, החל מפירה, דרך צ'יפס ועד הפיכתו לקמח לצורכי אפייה. אבל מה הערכים התזונתיים שלו? ד"ר מאיה רוזמן התייחסה לתפוח האדמה בפינתה "טוב לדעת" והסבירה על יתרונותיו, חסרונותיו וצורות הבישול הנכונות ביותר שלו ביחס לתמורה שהוא מחזיר לנו.

עוד יתרון מפתיע של תפוחי אדמה
6 ק"ג בממוצע: הדיאטה הירוקה שתעזור לכם לרדת במשקל

הנה כמה דברים שכדאי לדעת על תפוחי אדמה

  • משביע למעט זמן: תפוחי אדמה ממלאים את 'הבטן', אך תחושת השובע מטעה במקצת: בהשוואה לפחמימות כמו פסטה, פתיתים, לחם, אורז ותירס, תפוח האדמה קל יותר לפירוק ועיכול, ולכן השובע ממנו קצר יחסית. עקב העיכול והספיגה המהירים תפו"א נחשב לפחות מתאים אם יש נטייה לסוכרת.
  • קלוריות: תפו"א בגודל של חצי כוס הוא מנת פחמימה בערך 100 קלוריות - כמו שלוש כפות אורז/פסטה/פתיתים. כמובן ללא תוספת חמאה או שמנת.
  • תפו"א אפוי לעומת מבושל – בתפו"א אפוי נשמרים כל המינרלים בתוך תפוח האדמה, בתפוח אדמה מבושל, המינרלים עוברים למי הבישול ואז כששופכים את המים מפסידים את כל המינרלים.
  • ויטמין C - בתפוח אדמה יש כמות יפה של ויטמין C, ככל שהחימום ארוך יותר, כך גם מתפרק יותר ויטמין C. זה יתרון מסוים של טיגון תפו"א, שהוא בדרך כלל קצר יותר מבישול. (בצ'יפס יש יותר ויטמין C מאשר בפירה תפו"א).
  • טוב לשלשולים: בתפוחי אדמה יש כמות גדולה יחסית של אשלגן, ולכן ממליצים על צריכתם לאחר הקאות או שלשולים, כי אז יש אובדן של מינרל זה מן הגוף. 
  • לשמור נכון: יש לשמור תפוחי אדמה בחושך. האור גורם להיווצרות חומרי הגנה של תפוחי האדמה, חומרים רעילים שנועדו להגן מפני חרקים.  "חומרים אלו מזיקים גם לבריאות האדם", אמרה ד"ר רוזמן, והסבירה: "שמם פיטואלקסינים, וניתן לדעת על הימצאותם על פי צבע ירוק בקליפת תפוח האדמה. כשתפוח האדמה גדול, ניתן להסיר את הקליפה הירוקה (אם היא קיימת) על ידי קילוף של ס"מ שלם. תפוחי אדמה קטנים יותר בעלי קליפה ירוקה -עדיף לזרוק".

לבסוף, הוסיפה כי "אין שום בעיה לשמור תפו"א במקרר. שמירת תפו"א במקרר תורמת לכך שהעמילנים בתפו"א יהפכו קצת יותר מהר לסוכרים. עלייה בכמות הסוכרים משפרת את הטעם של תפו"א, מבחינת הקלוריות אין שינוי בכלל כי העמילנים והסוכרים דומים מבחינה זו לחלוטין".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>