החורף כאן וצריך להגן על המערכת החיסונית שלנו מפני הקור והמחלות שהוא מביא עמו. אפשר לעשות את זה עם תרופות, אבל לפעמים גם האוכל יכול לסייע. ד"ר מאיה רוזמן סיפרה בפינת טוב לדעת בתוכניתה ב-103FM על המאכלים שחשובים למערכת החיסון והקשר שלהם לתרופות הסבתא שלנו.

הסוד שבמרק: להפחית את הקלוריות בארוחה בלי להישאר רעבים
"חייבים להוריד אותו": מאיה רוזמן על ההרגל התזונתי הגרוע שלכם

חשוב לנפץ את המיתוס: אומנם נכון שאם חסר בגוף ויטמין סי, מערכת החיסון תפעל פחות טוב. אבל אין הוכחות מדעיות לכך שתוספת של ויטמין סי מעבר למה שדרוש מונעת הידבקות במחלות או אפילו מקצרת את זמן המחלה. אז חשוב להקפיד בתזונה על צריכת ירקות ופירות טריים גם בחורף כשקר ואולי פחות מתחשק, אבל אין שום צורך בתוספים. באוכל יש מעל ומעבר. הנה כמה דוגמאות: בפלפל אדום אחד יש כמות של פי 4 ויטמין סי ממה שצריך ליום. בתפוז או קיווי או שתי עגבניות גם כן יש יותר ממה שמבוגר צריך ביום.

הנה רשימת מאכלים שהכי חשובים למערכת החיסון:

גזר - מבין כל הוויטמינים דווקא זה שהכי חשוב למניעת כניסת וירוסים לגוף הוא ויטמין A. בצורה הצמחית הוא נמצא בירקות כתומים, והכי עשיר זה גזר. יש גם בבטטה, ובדלעת. הכמות זמינה אפילו יותר לגוף בירקות האלו כשהם מבושלים או אפויים.

גרעינים - מכילים אבץ שחשוב לריפוי ולתפקוד מערכת החיסון, יש בהם כמות עצומה.

ביצה וגבינת ריקוטה - כמה ויטמינים שלא נאכל, אם אין מספיק חלבון בתזונה, אין לגוף ממה לבנות את מערכת החיסון, ולכן חשוב להקפיד על צריכת חלבון תקינה. בשר, עוף ודגים, ביצים ומוצרי חלב, ומי שצמחוני - סויה וקטניות. מבין כל החלבונים, הכי איכותיים ומתאימים לבניית מערכת החיסון הם אלו שבביצה, ובמי גבינה שמהם עושים את הריקוטה.

מה עם כל תרופות הסבתא - יש בהן משהו שפועל?

מרק עוף - זה גם נוזלים, וגם אשלגן מתפוח אדמה, וכמובן הגזר המבושל.

תה עם דבש - שוב נוזלים, בדבש יש מעט חומרים שנחשבים מרפאים אבל ממש חשוב לשים לב שאם חולים ושותים שמונה כוסות תה עם דבש במשך היום מגיעים לצריכת סוכר גבוהה שכבר לא רצויה לבריאות ולמערכת החיסון.

סירופ דבש עם שום ובצל - בשום יש הרבה נוגדי חמצון מרפאים, שנמסים בדבש, גם בבצל חומרים כאלו וגם שקצת עוזרים לפתוח את הנשימה, במקרה הזה כנראה שאין מה לדאוג מצריכה גבוהה מדי.