בני בן ה־3 וחצי התחיל לעשות בעיות בכל מה שקשור לכניסה למקלחת. דיברתי איתו על הנושא מאות פעמים. האם להכניס אותו בכוח למרות שהוא מתנגד?

"בראש ובראשונה חשוב לי לציין שיש פה התעסקות יתר. אתם מדברים עם הילד הזה יותר מדי. תפני אליו ותגידי לו שאתם חושבים שדיברתם איתו הרבה על הנושא, אבל החלטתם על כיוון חדש: מהיום לא תדברו על זה מלא. תשאלו אותו פעם אחת אם הוא בא למקלחת. במקום לפתח דיון בנושא את מרימה אותו ומקלחת אותו. זה הכל, חצי משפט וזה הכל. כל מה שקורה סביב עניין המקלחת זה מה שמשמר את המשך ההתנהגות שלו. לא צריך לדבר על זה או להסביר את זה יותר".

"הקניית ההרגל צריכה להתבצע באופן רפטטיבי - זה חוזר על עצמו וחוזר על עצמו עד שהילד מבין שבכל ערב מתקלחים לפני השינה".

אני אבא לתאומות בנות 5. אחת מהן לא מוכנה ליטול תרופות בשום אופן. בלילה האחרון הלכנו לישון רק בשעה ארבע לפנות בוקר כי כאבה לה האוזן והיא לא הסכימה לקבל טיפות אוזניים או סירופ. מה אני יכול לעשות כדי לפתור את הסוגיה הזו?

"בעיקרון, בכל מה שקשור לקבלת מענה רפואי וטיפול תרופתי אנחנו לא שואלים את הילדים, ואפילו עושים את זה בכוח. אנחנו יכולים לעשות שמיניות באוויר ולנסות להקל על הילדים כמה שרק אפשר, כל עוד בסופו של דבר אנחנו נותנים להם את הטיפול המתאים - כי זה התפקיד שלנו".

"אם ילדה בת 5 נאבקת ומתנגדת לטיפות אוזניים - מישהו צריך להחזיק לה את הידיים, ומישהו צריך להחזיק לה את הרגליים כדי שתקבל את הטיפול הראוי. הרי אנחנו יודעים מה יקרה אם, חלילה, הדלקת תחמיר. זה נורא, אבל בעיקרון זה הפתרון. בכל מה שקשור לבריאות הילדים שלנו אנחנו לא מחנכים ולא שואלים. זה בדיוק כמו שילד ירוץ לכביש, ואני מיד אמשוך אותו אחורנית".

"אפשר להבין את הילדה, לגלות אמפתיה, אבל צריך להעביר לה מסר - תרופות אני אתן לך בכל דרך. זה שאחותה התאומה לא מתנהגת ככה בכל מה שקשור לטיפולים רפואיים לא אומר שהשנייה לא הייתה רוצה להתנהג כמוה - היא מבינה, אבל זה חזק ממנה. היא פשוט לא מסוגלת".

"חשוב לי להדגיש שבריאות לא שייכת לחינוך. לכן בכל פעם שהילדה הזו זקוקה לטיפול תרופתי ומתנגדת, היא צריכה שתגייס את כל האהבה והסבלנות, אל תתנהג בכוחניות מולה, אבל בהחלט תיתן לה את הטיפול שהיא זקוקה לו כדי שהיא תוכל להרגיש טוב יותר".

אני אמא לילד בן שנתיים וחצי שהתחיל לבקש מוצץ כל הזמן - גם בבית וגם בגן, וזה משהו שלא היה קודם. האם עלינו לאפשר לו מוצץ בכל פעם שהוא מבקש?

"ילדים עד גיל 7 עוברים את השינויים הכי משמעותיים בחיים שלהם, ומתמודדים עם לא מעט סיטואציות משמעותיות במהלך היום־יום. למשל, אם לא שמים לב אליהם בגן, או שאחד הילדים לקח להם משהו, או שהם שומעים את ההורים רבים וזה מפחיד אותם וכו'. מה לומד ילד כשאומרים לו לא להשתמש במשהו, ואז הוא בוכה ובוכה עד שהוא מקבל? שכל מה שהוא צריך זה לבכות ולצעוק עד שהוא מקבל את מה שהוא רוצה".

"האם זה מה שאת רוצה להעביר לילד שלך גם בהמשך? בסופו של דבר, אל תשכחו שהוא רק גוזל קטן בן שנתיים וחצי, אין סיבה להיכנס איתו למלחמות על מוצץ. תנו לו מוצץ, ומקסימום בעוד כחודשיים תתחילו בהדרגה להפחית את השימוש במוצץ".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי 103FM
מתוך תוכניתה של מיכל דליות, כל יום שישי ב־10:00 ב־103FM