אני אבא לילד בן 15. לפני כמה ימים הוא שב הביתה מערב עם חבריו לכיתה כשהוא מסריח מסיגריות. איך עליי להגיב לסיטואציה?

"בראש ובראשונה עלינו לזכור שגיל ההתבגרות הוא גיל קשה. כשאנחנו היינו בשלב הזה עשינו דברים שאנחנו לא רוצים לעשות כי פחדנו. לא נצליח למנוע מהילדים שלנו לעשות טעויות. לכן מבין כל הטעויות שהם יעשו בזמן גיל ההתבגרות - עלינו לבחור לאיזו מלחמה לצאת, מתי, ואיך לעשות את זה נכון. הרי אי אפשר לריב איתם על הכל, וצריך לדעת מה אנחנו יכולים או לא יכולים לאכוף בבית. ילדים לא מצייתים, ילדים משתפים פעולה. הכל תלוי בתקשורת איתם. לכן במקום לריב על זה אני מציעה שתדבר עם הילד בכנות. תברר מה באמת קורה, תשוחח איתו בצורה ישירה. תגיד לו: 'לפני כמה ימים חזרת מערב עם חברים מסריח מסיגריות. אני מקווה שזה בגלל שישבת ליד מישהו שמעשן, ולא בגלל שאתה מעשן'. תסביר לו שזו התמכרות לכל דבר, ושאתם לא תיתנו לזה יד. אפשר לבוא ולהגיד לו: 'אתה לא תעשן אצלי'. אז מה? הוא יעשן בבית הספר ובמסיבות. לכן אני חושבת שלא כדאי שתקלקל איתו את היחסים. אל תיכנס איתו למלחמה, אבל גם אל תיכנע - יש את האמצע. תעביר את הערך שלך בשיחה הזו. תגיד לו שזה מדאיג אותך. תבהיר לו שזה שובר לך את הלב, ואתה מקווה שהוא לא יתחיל לעשן בשביל לעשות רושם. תהיה נאמן לעצמך ותבהיר לו שאתה לא משתף עם זה פעולה. כלומר אם תראה בבית קופסת סיגריות, אתה תזרוק אותה. כמובן, בלי לריב. פשוט תעמוד מאחורי מה שאתה אומר. ההורות שלכם צריכה להיות הורות יעילה. מריבות וכעסים לא יועילו. אל תיכנעו, אבל תורידו את הלהבות".

בתי בת ה־3 וחצי טוענת שיש אצלנו בבית מפלצות ומכשפות, שנכנסות לחדרה ללא הפסקה. בלילות האחרונים היא לא רוצה לישון לבד במיטה שלה, למרות שהאחיות הגדולות שלה ישנות איתה באותו החדר, והיא מבקשת לבוא לישון איתנו או בסלון. מה אני יכולה לעשות?

"גמילת לילה שונה מגמילת יום, ולכן אי אפשר לדרוש מילד להתאפק ולא לעשות פיפי במיטה, הוא ישן. אני לא יודעת מה קרה, ומה גרם לו לחוות רגרסיה, אבל בינתיים אני מציעה שתניחו לו ואל תעשו מזה עניין או תכעסו. אם הוא הצליח להתאפק במשך כמה שבועות, הוא יצליח גם להבא. בינתיים תגידי לו: 'שמנו לב שלאחרונה ממש קשה לך ללכת לשירותים בלילה - אולי בגלל שקר, אולי בגלל שאתה שותה הרבה ויש לך הרבה פיפי. לכן קנינו לך תחתוני לילה'. כמובן שאל תגידי לו שמדובר בחיתול".

מתוך תוכניתה של מיכל דליות, כל יום שישי ב־10:00 ב־103FM
https://michaldalyot.co.il