מה זה פחד?

בתוך כל אחד ואחת יש רגשות חיוביים ורגשות שליליים. הפחד נחווה כרגש שלילי, אבל הפחד הוא למעשה מנגנון טבעי, שנועד להגן עלינו. הפחד גורם לנו להבדיל בין טוב לרע, להתרחק מסכנות ולהימנע ממצבים פוגעניים. לדוגמא, אתם לא תקפצו מגשר גבוה, כי אתם מפחדים להיפצע או למות. לעיתים הפחד עלול למנוע מכם לעשות צעד או החלטה מסוימת ולא בצדק, לדוגמא לא לספר או להסתיר מהאנשים הקרובים אליכם מתוך פחד שתאכזבו אותם. בסוף של יום, כולם מפחדים! מי לא מצא את עצמו מתעורר מסיוט נורא? מי לא מצא דרך עקיפה לטפל במשהו, רק כדי להתחמק מדרך ישירה, שהפחידה אותו?

הכל שאלה של מינון, זכרו כי אם הפחד משתק ופוגע באיכות החיים שלכם מומלץ ללכת לטיפול ולברר מה מתחבא מאחורי השלדים בארון שלכם.

סובלים מפחדים? כל הדרכים להתמודדות (צילום: אינג'אימג')
סובלים מפחדים? כל הדרכים להתמודדות (צילום: אינג'אימג')

פחדים בזוגיות

אולי אתם חושבים שאתם לבד, אבל אתם לא! בזוגיות יש פחדים רבים החל משלב יצירת הזוגיות ועד למערכת יחסים של שנים רבות – אצל כל זוג יש את "המטען" שכל אחד מביא עימו מהבית ואת הפחדים שנוצרים בתוך הזוגיות עצמה.

חלק מהפחדים הנפוצים בזוגיות:

פחד להתחייב, חרדת נטישה, פחד מביקורת או אכזבה, הערכה עצמית נמוכה של אחד מבני הזוג, פחד מאיבוד השליטה, חרדות מיניות, פחד מכשלון ואפילו פחד מהצלחה.

פחד מביקורת או אכזבה (צילום: אינג'אימג')
פחד מביקורת או אכזבה (צילום: אינג'אימג')

איך להתמודד עם פחדים?

אספתי עבורכם 10 דרכים להתמודדות עם פחדים:

1. להכיר בפחד

בשלב הראשון הכרה בפחד זה צעד חשוב מאוד. טאטוא מתחת לשטיח לא יעלים את הפחד, ודווקא להפך, סביר שהתעלמות תגרום לפחד לגדול לממדים מפלצתיים.

2. לתת לפחד שם

להבין את הפחד ולהכיר אותו לעומק יכול לעזור למצוא את הסיבות למה אתם מפחדים. ככל שתכירו את הפחד טוב יותר ככה תוכלו למצוא לו ביתר קלות פתרון.

3. לנהל שיחה עם הפחד

אם הפחד שם הוא נמצא שם מסיבה מסוימת – תשאלו אותו / את עצמכם: ממה הוא נועד להגן עליכם? מה יקרה אם.. אם תעשו את הדבר הזה שאתם כל כך מפחדים ממנו? אם תמצאו דרך אחרת להגיע לאותו היעד? אם תקפצו למים? מה הדבר החמור ביותר שמחכה לכם מעבר לפינה.

לנהל שיחה עם הפחד (צילום: אינג'אימג')
לנהל שיחה עם הפחד (צילום: אינג'אימג')

4. שתפו אנשים קרובים

סביבה תומכת יכולה לעזור כי נקודת המבט חיצונית ולא מונעת מפחד. אדם קרוב יכול לעזור לכם להסתכל על הדברים אחרת ולהציע פתרונות שאולי לא חשבתם עליהם.

5. תהפכו את הפחד למילים פשוטות

נסו לתאר במילים את הפחד במילים פשוטות, כך שאם חייזר היה מגיע מהחלל הוא היה מבין על מה מדובר. השתמשו במילים של יום יום ובמשפטים קצרים. פרקו את הפחד לנקודות קלות להבנה. לפעמים במחשבה דברים מסוימים נראים נורא מפחידים, אבל כשמפשטים אותם על הנייר הם כבר פחות מאיימים.

6. להסתכל על חצי הכוס המלאה

מחשבות שליליות עלולות להיות נבואה שמגשימה את עצמה, תתחילו לחשוב חיובי ולהשתמש בביטויים חיוביים במקום בשליליים – במקום להגיד "לא אני יכול/ה" תגידו "אני מוכנ/ה לנסות".

 7. לכו לטיפול

טיפול נפשי ממוקד לפתרון הפחד או טיפול מערכתי, יכול לעזור להביט על הדברים העמוקים שמסתתרים עמוק בתוך המחשבה, להבין מאיפה הפחד מגיע ולהתמודד איתו בצורה הטובה ביותר.

 8. אל תשפטו את עצמכם

כולם מפחדים! אל תהיו ביקורתיים וקשים עם עצמכם. לעיתים הביקורת העצמית מורידה, מגבילה ומעכבת יותר מאשר הפחד עצמו. אתם בני אדם והפחד הוא חלק מכם – חבקו אותו באהבה ויש שיגידו שאפשר אפילו להודות לו.

אל תשפטו את עצמכם (צילום: אינג'אימג')
אל תשפטו את עצמכם (צילום: אינג'אימג')

9. קבוצות תמיכה

חפשו קבוצת תמיכה רלוונטיות בה תוכלו לפגוש אנשים נוספים, שחווים את אותו הפחד שאתם חווים. ההרגשה שאתם חלק מקבוצה כבר תקל עליכם, ומעבר לזה תוכלו לדבר על הפחד בקבוצה, לשתף אנשים שמבינים בדיוק על מה אתם מדברים ולשמוע על דרכי ההתמודדות עם אותו הפחד.

10. רשימת רווח והפסד

תכינו רשימת יתרונות וחסרונות או רווח הפסד. מה יקרה אם תעשו את הפעולה הזאת שכל כך מפחידה אתכם, ומה יקרה לעומת זאת אם לא? מה היתרונות והחסרונות בכל אחת מהסיטואציות? איפה יש יותר יתרונות ואיפה יותר חסרונות? ומה המשקל של כל סעיף ברשימה?

"לא יהיה ניצחון של האור על החושך כול עוד נעמוד על האמת הפשוטה שבמקום להילחם בחושך עלינו להגביר את האור" א.ד. גורדון

שלכם,

לימור

לימור בנדל, מורת דרך לענג, מלווה זוגות ויחידים ליצירת חשק מיני ותשוקה לאורך שנים. כנסו לקבוצת הפייסבוק מתעוררים ביחד לעוד פוסטים בנושא.