במשך עשרות שנים התמקדה התעשייה הסינית בייצור מוצרים עבור חברות בינלאומיות. מיליוני פועלים סינים ייצרו הכל - מנעליים ועד סמארטפונים - עבור המותגים הגדולים בעולם. אבל בזמן שהעולם ראה בסין רק ידיים עובדות, משהו אחר קרה: הסינים למדו.
מחקר של המכון לחקר הקמעונאות מצביע על תופעה מרתקת: בעוד רבים מאיתנו עדיין מהססים לקנות מוצרי חשמל ביתיים מתוצרת סין, אנחנו מוכנים להוציא מאות אלפי שקלים על רכב סיני. "זה שינוי תפיסתי עמוק", קובע המחקר. "לא מדובר רק באיכות המוצר, אלא בשינוי יסודי בתפיסת התעשייה הסינית".
המהפך התרחש במהירות. BYD, שרבים לא הכירו את שמה לפני שנתיים, הפכה ליצרנית הרכב החשמלי המובילה בישראל. "הטעות הגדולה היא לחשוב שהרכבים הסיניים כבשו את השוק רק מפני שהם זולים", מציין המחקר וחושף כי הפער במחיר - 15%־30% פחות ממתחרים מערביים - משקף מיצוב מדויק: זול ואטרקטיבי, אך גם יוקרתי ואיכותי.
גורם נוסף בהצלחה הוא השילוב של מותגים סיניים עם סוכנויות רכב ותיקות ומוכרות. "כשלקוח נכנס לאולם תצוגה מפואר, עם צוות מכירות מקצועי ושירות לקוחות מתקדם, הוא מרגיש ביטחון", מסבירים החוקרים. "זה לא משנה אם הרכב מגיע מגרמניה או מסין - חווית הקנייה זהה".
אחד הממצאים המרתקים במחקר נוגע להשפעה החברתית על החלטות הרכישה. תחילה היו אלה החלוצים – אלה שרצו להיות ראשונים ולא פחדו לקחת סיכון. ברגע שמספיק נהגים התחילו לנסוע ברכבים סיניים, התפתחה דינמיקת הצדקה חברתית. רכב סיני אינו נתפס עוד כפשרה כלכלית, אלא כבחירה של צרכן שיודע לזהות ערך.
צניחת המסורתיות
שוק הרכב הישראלי חווה טלטלה חסרת תקדים בשנת 2024 כאשר לראשונה בהיסטוריה רכב סיני הוביל את רשימת המכירות. דגם BYD Atto 3 כבש את המקום הראשון עם 10,607 יחידות שנמסרו, בפער משמעותי על פני יונדאי אלנטרה, שהגיעה למקום השני עם 8,374 יחידות בלבד.
כך מחזיקים מותגי הרכב הסיניים, אשר עד לפני פחות מעשור נחשבו נחותים, ב־23% מנתח השוק הישראלי, עם מכירות של כ־60 אלף רכבים מתוך 271,735 מסירות. המהפכה הזו אינה רק עניין מספרי, אלא שינוי תפיסתי עמוק שצפוי להשפיע על עתיד הרכב בישראל ובעולם.
עוד עולה מהמחקר, שנערך על ידי המכון לחקר הקמעונאות בקרב 572 צרכנים, כי 80% מהישראלים פתוחים לרכישת רכב סיני - נתון מדהים בהתחשב בעמדות הרווחות לפני עשור.
המחקר מצביע על ארבעה גורמים עיקריים שתרמו לשינוי: המהפכה החשמלית (40% מהנשאלים ציינו כי הצלחת טסלה העניקה לגיטימציה למותגים חשמליים חדשים), השיקול הכלכלי (47% מהנשאלים ציינו את המחיר כשיקול מרכזי, כשפער המחירים עומד על בין 15% ל־30%), החדשנות הטכנולוגית המובילה (30% מהנשאלים הדגישו את חשיבות הטכנולוגיה בבחירת רכב) והדינמיקה החברתית (הצלחתם של המותגים הסיניים יצרה אמון בקרב הצרכנים).
לצד ההצלחה המסחררת של המותגים הסיניים, הנתונים מראים ירידה חדה במכירות של יצרניות הרכב המסורתיות: ירידה במכירות של 32.1% אצל יונדאי, 21.7% אצל קיה ו־45.4% אצל פיג'ו. BYD, לעומת זאת, רשמה גידול במכירות של 10.3%, בעוד צ'רי דיווחה על צמיחה של 16%.
ועוד יותר טוב
אבל האם הציבור באמת השתכנע? נראה כי למרות הצלחתם, הרכבים הסיניים עדיין מתמודדים עם חסמים שמעכבים את צמיחתם המלאה. 38% מהנשאלים הביעו חשש מאמינות הרכבים, כך שהתדמית הסינית הישנה עדיין מעיבה על חלק מהמותגים.
32% חוששים מירידת ערך ועדיין אינם בטוחים כיצד הרכב הסיני ישמור בטווח הארוך על ערכו. גם ההיכרות הנמוכה עם המותגים החדשים (רק 22% מהנשאלים מכירים את מותג XPeng) גורמת לצרכנים הישראלים להסס.
על פי המחקר, חמש מגמות מרכזיות צפויות ללוות אותנו ב־2025: מותגי פרימיום סיניים ייכנסו לישראל, ובהם XPeng ו־NIO, הצפויים להתחרות ישירות בטסלה; עלייה במספר הדגמים החשמליים; לחץ על המותגים המערביים להוזיל מחירים ושינויים בתמחור של מותגים כמו יונדאי, טויוטה וקיה; השקעה מסיבית בתשתיות טעינה; והמשך צמיחה של הרכב הסיני בישראל. למעשה, הצפי הוא שעד סוף 2025 נתח השוק של הרכבים הסיניים יעמוד על למעלה מ־30%.
הצרכן הישראלי כבר נתן את האות. הרכב הסיני כאן כדי להישאר, והשוק משתנה במהירות חסרת תקדים.