האח הצעיר של מלך המכירות: האם ג'אקו 5 יהיה הלהיט הבא?

לג'אקו 7 נולד אח צעיר, ג'אקו 5 בנזין - זריז וזול יותר. האם הוא יתעלה על אחיו שמסר מתחילת השנה יותר מ-10,000 יחידות ועקף להיטים היברידיים כמו יונדאי קונה ואלנטרה?

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
ג'אקו 5
ג'אקו 5 | צילום: אודי עציון
3
גלריה

ג'אקו הוא מותג של צ'רי הסינית, שחילקה את הזיכיונות בין שני יבואנים מתחרים: כלמוביל מייבאת את ג'אקו ותשיק בקרוב את אומודה, וממתינה לקבלת רישיון ייבוא למותג היוקרתי יותר אקסלנטיס. את צ'רי מייבאת פריסבי, שתשיק גם את מותג השטח iCar.

העיצוב מאזכר את הג'אקו 7, רק בממדים מוקטנים: 4.38 מטר אורך (קצר ב־12 ס"מ), 1.86 מטר רוחב (חצי ס"מ פחות), 1.65 מטר גובה (2־) ובסיס גלגלים של 2.62 מטר (5־). ההבדל הוא במערכת ההנעה: בעוד ה־7 מוצע בגרסאות פלאג־אין ובנזין, ה־5 מוצע כרגע בגרסאות בנזין וחשמל ובסוף השנה יקבל בארץ גם גרסה היברידית.

בשוק שצמא מאוד לדגמים מוזלים, מדובר בבשורה מעניינת, בעיקר בבנזין שמציע אופציה של קרוסאובר משפחתי בעשרות אלפי שקלים פחות מהמשפחתיות הקלאסיות. לקחנו אותו למבחן ישראלי ראשון.

עיצוב: ה־5 ממשיך את הקו של ה־7, שצויר במקור בסדנאות העיצוב של לנדרובר וריינג' רובר. הוא נראה כמו 7 מוקטן, עם אותה חזית דומיננטית ושונה מהבריטית, וקווים שמזכירים את ריינג' רובר ספורט שעולה יותר מפי חמישה ממנו. גם להעתיק צריך לדעת ממי. הצבע השחור של רכב המבחן קצת מטשטש את הקווים, אבל בדגמים הבהירים יותר שמגיעים עם הגג השחור האופציונלי בהחלט מדובר ברכב נאה, אם כי פחות מאחיו הגדול.

תא הנוסעים: גם כאן הבסיס הוא הג'אקו 7, עם מסך מולטימדיה גדול ולוח מחוונים דיגיטלי נפרד מתורגמים לעברית, וידית הילוכים קלאסית מימין להגה. העיצוב נקי, איכות החומרים טובה, ואף שתפעול המזגן מתבצע כולו מהמסך, מה שמחייב הסטת מבט מהכביש - הרכב לא מתבייש לנזוף בך כשהוא מזהה את הסטת המבט מהחיישן שמעל ההגה.

 הרכב לא מתבייש לנזוף בך כשהוא מזהה את הסטת המבט מהחיישן שמעל ההגה
הרכב לא מתבייש לנזוף בך כשהוא מזהה את הסטת המבט מהחיישן שמעל ההגה | צילום: אודי עציון

תא המטען: אחת מנקודות החוזקה של הרכב, עם נפח של 480 ליטר, מעבר להרבה קרוסאוברים גדולים יותר. יש וו תלייה ותאורה, ואפילו גלגל רזרבי, לא תיתקעו שעות באיזו נקודה שכוחת אל בנגב או בגולן בהמתנה לניידת חילוץ במקרה של תקר.

אבזור: יש שתי רמות אבזור. פרימיום (מ־148 אלף שקל) כוללת חישוקי 18 אינץ', פנסי לד קדמיים, מסך מולטימדיה 13.2 אינץ' עם אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, שקעי USB, מזגן עם יציאה למושב האחורי, התנעה ללא מפתח, מראות צד חשמליות וניתנות לקיפול חשמלי, ואפשרות להפעיל מהאפליקציה את המזגן לפני הכניסה לרכב.

ברמת לקשרי (157 אלף שקל) נוספים מושבי עור מלאכותי, דלת תא מטען חשמלית, גג פנורמי עם וילון חשמלי, מושבים קדמיים בכוונון חשמלי, חימום ואוורור, טעינה אלחוטית לנייד, יציאת חשמל בתא המטען ועוד.

בטיחות: ה־5 טרם נבחן במבחן ריסוק פומבי. האבזור כולל 8 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לפנים ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על רכב בשטח מת, שמירה על נתיב ומניעת סטייה, אור גבוה אוטומטי, חיישני חניה מלפנים ומאחור ומצלמה פנורמית (בלקשרי). לגרסה החשמלית יש גם חיישנים למניעת שכחת ילדים במושב האחורי. לזכות המערכות האקטיביות ייאמר שכמות ההתרעות, ההצקות והתיקונים המיותרים ירדה לעומת דגמי ג'אקו הראשונים שנחתו כאן.

ג'אקו 5
ג'אקו 5 | צילום: אודי עציון

מנוע וביצועים: עם מנוע זהה לזה של אחיו הגדול והכבד יותר, מדובר ברכב זריז, אם כי לא ספורטיבי. השימוש בתיבה כפולת מצמדים יעילה מסייע למנוע שאינו הבנזין המתקדם בשוק, ואם תרצו ללחוץ על הגז ולעקוף, לא תתקשו לעשות זאת.

צריכת דלק: רק שללחיצות האלה יש מחיר. גם בשיוט בין־עירוני רגוע לא תשיגו יותר מ־14 ק"מ לליטר, ובממוצע ימי המבחן סיימנו עם 12.2 קמ"ל, אחרי נהיגה שרובה הייתה רגועה.

נוחות והתנהגות: לא תחום ההצטיינות של הרכב הזה. הנוחות סבירה, וכאשר המתלים נתקלים בבור או בפס האטה אכזרי במיוחד, תשמעו אותם עובדים במקרים שבהם לא תחושו את המכה. האוטו גם ייטלטל מדי אחרי פס האטה כזה אם תנסו למהר. האחיזה סבירה גם כן, אבל הרכב קצת מגושם בפניות, וההתערבות של בקרת היציבות גסה יחסית.

השורה התחתונה: הג'אקו 5 מוכיח שקרוסאובר זול לא חייב להיראות כאחד כזה. הוא גם לא מתפשר באבזור ומציע אחריות ארוכה יחסית לרכב בנזין, כזאת שמקובלת יותר בחשמליות. הוא גדול מספיק למשפחה, בעיקר בזכות תא המטען, שיבלע בקלות עגלת ילדים ותיקים. צריכת הדלק והתנהגות הכביש הן עניין משמח פחות, שעשוי להיפתר בגרסה ההיברידית. אבל אם אתם לא נוסעים הרבה, או שמישהו אחר משלם על הדלק שלכם, מדובר באופציה מעניינת כבר עכשיו.

תגיות:
רכב
/
מכוניות
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף