לכאורה, אין דבר פחות הגיוני ממכונית חשמלית בעיצוב רטרו. מצד אחד קווים שנועדו להזכיר לנו מכוניות מפעם, שהיו נוף ילדותנו בתקופה שבה “זיהום אוויר" נשמע כמו משהו שקורה אחרי שאוכלים חמין ו"בטיחות פאסיבית" כמו משהו גס. מצד שני, מכוניות מתקדמות שאינן מזהמות הן העתיד של התחבורה, שכל כך קריטי כדי שבכלל יהיה לנו עתיד על הכוכב הזה. אתמול לא באמת היה טוב, ואולי יהיה כך מחר, אם נעבור לחשמליות.
ב־2024 נכנסה לייצור במקום הזואי השגרתית, שהייתה החשמלית הקטנה של רנו לפניה. מתחילת 2025 נמכרו ממנה באירופה כבר יותר מ־70 אלף יחידות, הרבה יותר מכל חשמלית קטנה אחרת. האזכורים ל־5 מדויקים, בעיקר לדור השני שלה, מהפנסים הריבועיים ועד לאחוריים האנכיים, אך יש גם תוספות מודרניות, כמו צג חיצוני על מכסה המנוע המאיר את הספרה 5, שהתצוגה שלו משתנה לפי מצב הסוללה.
ומכיוון שמדובר ברטרו, יש גם מתגים פיזיים לתפעול בקרת האקלים, מה שהופך את החשמלית הזאת למלכת הנדסת האנוש של הקטגוריה. בזכות שיתוף פעולה עם גוגל, אפשר לקבל את התצוגה של גוגל על מסך לוח המחוונים, ישר מול עיני הנהג. כל כך קל לתפעל את המכונית הזאת. יש אפילו כפתור ניתוק לכבל החשמלי בסיום הטעינה בצמוד לפתח הטעינה, במקום לרוץ למפתח החכם, למסך או לשירות הלקוחות.
הממדים צנועים, בין מיני לסופר־מיני. אורך 3.92 מטר, רוחב 1.77 מטר, גובה 1.49 מטר, ובסיס גלגלים 2.54 מטר. BYD דולפין סרף, שמוגדרת כמכונית מיני, אפילו גדולה ממנה. המושבים הקדמיים מצוינים, נוחים וחובקים. אבל מאחור נעים פחות. המרווח מצומצם, בעיקר לברכיים ולכפות הרגליים. לפחות יש 5 דלתות, כך שהגישה למושב האחורי סבירה.
אני לא יודע מי גוזר את הקופון, היבואן בארץ או היצרן בצרפת, אבל התמחור הזה משאיר טעם רע למכונית מצוינת. נכון שגם דגמי הרטרו החשמליים האחרים יקרים יחסית, אבל את יבוא הפיאט 500 לארץ זה כבר עצר, מיני־קופר החשמלית נמכרת במספרים קטנים ו־ID.BUZZ ממש בבודדים. בקרוב תושק בארץ רנו 4 החשמלית, שבנויה לפי אותו מתכון ואותם מכלולים, אבל קצת יותר גדולה וגבוהה, מה שיקל עליה לספוג תמחור כזה. מגיעה לנו חשמלית במחיר סביר, שגם מהנה את העיניים ומפעילה את הרגש, ולא רק יודעת להיות ראשונה ברמזור וזולה בשימוש.