“הצ'ק בדואר", “זה לא יכאב", ו"האוטו הזה עושה 150 ק"מ לליטר", הם כמה שקרים נפוצים בחיים שלנו. בשנים האחרונות, ככל שרכבים היברידיים נטענים חדרו לחיינו, והקצב שלהם רק הואץ מאז ההסתערות הסינית, אנחנו נתקלים בנתוני צריכת דלק עוד יותר דמיוניים מכפי שהתרגלנו לראות בברושורים של היצרנים. תמיד עם כוכבית, לפי התקן וכו'. אבל מה קורה במציאות?
אתר הרכב האיטלקי הגדול Motor1.it מקיים כבר יותר מעשור מבחן קבוע שמתמקד רק בשאלה הזאת. כל רכב מבחן שמגיע אליו זוכה מלבד מבחן הדרכים הרגיל גם לנסיעה במסלול קבוע שמדמה נהיגה בחיים האמיתיים, בקצב התנועה, ובסיומה נבחנת צריכת הדלק שלו. מדובר במסלול של 360 ק"מ בין רומא לעיר פורלי, שרובו כביש מהיר (65%), מעט ממנו כביש בין־עירוני רגיל (25%), ונגיעה של כבישים פרבריים (5%) ורחובות עירוניים (5%). מהירות ממוצעת של כ־70־80 קמ"ש מראה שלא מדובר בנהיגה איטית במיוחד, וגם לא מהירה. חישוב צריכת הדלק הסופי מתבצע כממוצע בין נתון הצריכה לפי מחשב הדרך ולפי הדלק שגומעת המכונית בתחנת הדלק בסיום המסע.
מאות דגמי מכוניות כבר עברו את המבחן הזה. רבים מהם לא בגרסאות שנמכרות בישראל, או דגמים שכלל לא יובאו. אבל מבין המצטיינים מצאנו 25 שנמכרים כעת בארץ, או שנמכרו כאן בשנים שעברו ועדיין פופולריים בכבישי ישראל ובלוחות המשומשות. מה אפשר ללמוד מהנתונים? דגמי פלאג־אין אכן חסכוניים יותר מהיברידיים או מבנזין, כאשר יוצאים לדרך, אם כי אורך המבחן מביא לכך שכל הדגמים ההיברידיים הנטענים מהשקע עושים חלק מהדרך כבר עם סוללה שהתרוקנה, ונטענת מחדש באמצעות מנוע הבנזין.
אבל מה שמעניין לראות הוא שיש היברידיות שלא ממש מפגרות מאחור, בלי להתעסק עם שקעים, כבלים וטעינות. טויוטה יאריס ויאריס קרוס השיגו נתון זהה של 27.78, קורולה ויאריס 2019 עם מנוע שונה מזה שנמכר כעת, ויאריס מהדור הקודם סיימו עם סביב 25 קמ"ל. אבל את ההפתעה סיפקו דווקא שני דגמי בנזין, הראשון מיני משומשת שלא נמכרת אצלנו כבר חמש שנים, והשני קרוסאובר שאפשר לקבל בדגמי 26'. סוזוקי סלריו השיקה 27 ק"מ לליטר עם מנוע ה־1,000 סמ"ק הפשוט שלה, סקודה קאמיק 1,000 סמ"ק טורבו בנזין השיגה במבחן 23.53 ק"מ לליטר - בדיוק כמו יונדאי קונה היברידית מהדור הנוכחי.