הגוף שלנו זקוק להרבה מינרלים שעוזרים לו לתפקד טוב יותר, בהם גם ברזל וסידן. לרוב הם מגיעים מהמזון והשאלה היא איך אפשר לגרום להם להיספג טוב יותר בגוף. ד"ר מאיה רוזמן שוחחה עם מאזינה שביקשה להתייעץ עמה על אילו מאכלים כדאי לאכול כדי לשפר את ספיגת המינרלים. "האם הברזל במזון, כמו שאני קראתי ושמעתי רבות, נספג יחד עם מוצרי חלב, או עם קפאין?", שאלה.

הטיפ שיעזור לכם לרדת במשקל בלי שום דיאטה | מאיה רוזמן
לא בצק וסוכר: זאת הפחמימה הכי טובה כאוכל מנחם | מאיה רוזמן

ד"ר רוזמן הסבירה כי "אנחנו צריכים להפריד בין ברזל מהחי לברזל מהצומח במידה מסויימת, וגם אנחנו צריכים לזכור שהברזל והסידן שניהם נספגים באותו מקום במעיים. ברגע שאת אוכלת המון סידן וגם ברזל בבת אחת את תפסידי גם מזה וגם מזה. לכן ההמלצה היא להפריד. זה קורה בעיקר כשאת אוכלת דברים יותר מהחי. העניין הוא שאין יותר מדי גם ככה, נגיד אם את מפסידה 10 אחוזים מהברזל שיש בכמה אגוזים את לא מפסידה כמות משמעותית בסופו של יום".

"אין לנו שום בעיה, לבעלי ולי, לגבי ברזל או משהו אחר בבדיקות הדם", ציינה המאזינה, ורוזמן השיבה: "אם בשלושה חצאי אגוז מלך כמות הברזל זניחה גם ככה ואם 10 אחוזים לא סופג לך, אז אין הבדל מבחינת הגוף. אם את אוכלת דג בצהריים, אז עדיף במקרה הזה לא לאכול את זה יחד עם גבינה צהובה, כי אז מפסידים גם וגם".

"ההמלצה לחכות לפחות שעתיים עם קפה, תה או שוקו אחרי האוכל"

באשר לשאלתה בנוגע לקפאין, הדגישה ד"ר רוזמן: "בקפה עצמו, בפולי הקפה, פולי הקקאו וקצת בצמח של התה, יש חומרים, סוג של סיבים תזונתיים שיש להם נטייה לקשור אליהם ברזל ולמנוע את הספיגה שלו לגוף. זה לא קשור לקפאין, גם אם תשתי קפה נטול ההשפעה היא אותו דבר. עדיף לא לקחת כוס קפה אחרי ארוחה שמכילה בשר, בקטע של הסידן זה פחות קריטי. ההמלצה היא לחכות לפחות שעתיים עם קפה, תה או שוקו אחרי האוכל".

"בשוקולד יש כמות מאוד קטנה, אם את אוכלת 2 קוביות שוקולד אין לך שם כפית קקאו. אם את אוכלת קוביית שוקולד אחרי הפסקה ארוכה זה לא כזה נורא", הבהירה המומחית. "אחרי ארוחה בשרית הייתי מחכה עם קפה, קוביית שוקולד זה בסדר".

בהמשך, ביקשה המאזינה לדעת מהי דעתה של ד"ר רוזמן בנוגע פשתן או צ'יה - מה עדיף מבחינה תזונתית. המומחית סיכמה: "אותו דבר מבחינת אומגה 3. יש סוג של יתרון בצ'יה, בגוף היא מוציאה מעין ג'ל שיעיל נגד בעיות מעיים, מונע עצירות. עדיף לטחון, נספג יותר".

סייעה בעריכה: שני רומנו