לכל אחד יש הסיפור האופנתי שמלווה אותו מילדותו. למשל, זאת ששונאת בגדי יד שנייה, משום שתמיד קיבלה בגדים של הדודניות שלה. ההוא שמקפיד להתלבש בהידור, מפני שהיה קיבוצניק שהסתובב יחף ובלבוש זרוק, ועתה הוא רוצה להתרחק מדימוי זה בחייו האורבניים ובתפקידו הבכיר. בל נשכח את ההיא שאמה, שהייתה אופנתית וקפדנית, נהגה להלבישה כילדה בשמלות ולקשור לשערה סרטים, וכיום היא מסתובבת בגלבייה ובכפכפי אצבע.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"כשמדברים על לבוש בעולם העסקים ורוצים לקדם את העשייה ואת הארגון שאנחנו חלק ממנו, ולדבר על המותג ועל המיתוג העסקי שלנו, כדאי להניח את הסיפורים האישיים בצד ולחשוב מה מקדם אותנו", מסבירה שירלי גליק, מרצה, סטייליסטית אישית ודוגמנית בעברה, בת 49, מתל אביב, נשואה לשעבר ואמא לתומר, חיה ונושמת אופנה. "יש כאלה שיראו בכך תחפושת, אבל האופן שבו אנשים מתלבשים משרת את הפן המקצועי ואת המיתוג העסקי שלנו במקביל לקריאת מסמכים ולהכנת מצגת לפני פגישה חשובה".

שירלי גליק (צילום: באדיבות המצולמת)
שירלי גליק (צילום: באדיבות המצולמת)

איך עושים את זה הלכה למעשה?
"מעבר לכך שסופר חשוב שהכל יהיה מוקפד ומגוהץ והתיק לא יהיה מסמורטט, אני נותנת לא מעט חשיבות לצבעים שאנחנו בוחרים ללבוש, כי הם מעבירים הרבה מאוד מסרים למי שאנחנו פוגשים, ולא מעט מחקרים מוכיחים שזה משפיע עלינו פיזיולוגית, והעניין נכון לגברים ולנשים".

למה הכוונה?
"אם אני בדרך לפגישה שבה חשוב לי להיתפס כאמינה וכאחראית בסיטואציה עסקית שהיא עדינה ושברירית, למשל כדי לזכות באמון של משקיעים חדשים בעסק שלי, הצבע הנכון ביותר ללבוש, גם לנשים וגם לגברים, הוא תכלת בהיר או כחול כהה. הצבעים האלה מחמיאים לכל גוני העור, שזה יתרון גדול ובעיקר מעביר מסר של אמינות ואחריות. האפקט הוא של רוגע".

עוד יתרון של הכחולים הוא שהרבה פעמים במצב של מתח חם לנו. ממחקרים שעשו בתחום עיצוב הפנים עולה כי אנשים חווים חלל שצבוע בכחולים או בירוקים כצונן יותר בשתי מעלות. האפקט עלינו במצב של לחץ והתרגשות מרגיע יותר מאשר אם נלבש צבעים חמים, כמו אדום, סגול או כתום".

שירלי גליק (צילום: באדיבות המצולמת)
שירלי גליק (צילום: באדיבות המצולמת)

כתום הוא השחור

גליק מוסיפה: "הכחולים והירוקים, כמו גם הגוונים הקרים, מרגיעים ומפחיתים לחץ. כחול יכול גם להפחית מצבי גירוי בעור. אנשים לא מספיק משתמשים בכוח שיש לצבעים. מעבר לכך שצבע משפיע עלינו מבחינה פיזית ורגשית, הוא משפיע על הדרך שבה תופסים אותנו. זה כלי נשק סודי־אופנתי שבאמצעותו אנחנו יכולים לגרום לאנשים לחשוב עלינו דברים מסוימים, בלי שהם יודעים את זה".

למה כמעט כולם מחבבים את הצבע השחור?
"כי אנשים חושבים ששחור מרזה. רואים פחות מתאר של גוף כשלובשים שחור, אבל אפשר לייצר סילואט רזה יותר בכל צבע. מה שמרזה הוא אוכל בריא ותזונה, לא בגדים שחורים. אני לא נגד שחור, אבל יש משהו בצבעים שיש בו הרבה מאוד כוח, וזה מוכח מחקרית ומדעית. יש צבעים שיכולים לשפר את הראייה, למשל ירוק. ברגע של עייפות, כשצריך לחזור לשולחן העבודה ולכתוב במחשב, כדאי שיהיה מולנו עציץ. אם רוצים בוסט של אנרגיה, כדאי ללבוש משהו בצבע כתום. אם לא אוהבים כתום, אפשר אביזר בצבע כתום, כי זה מקפיץ אנרגיה".

אז למה אנשים מעדיפים ללבוש בכל זאת שחור?
"שחור משדר עוצמה, ויש בו מידה של סקסיות ומסתוריות. נכון שבפגישות עסקיות מסוימות יש בכך יתרון, אבל נמצא שבכנסים ובאירועים רבי־משתתפים במבט־על רוב הנוכחות והנוכחים לובשים שחור, ואנשים פחות ניגשים ויוזמים שיחה עם אלה שלובשים שחור. כשמגיעים לכנס מקצועי, אחת מהמשימות היא להכיר עוד אנשים. אם כולם לובשים שחור, כולם נראים אותו הדבר וכולם לא מייצרים את הקשרים לפחות בכמות שהיו רוצים. יותר קל לנו ליזום שיחה עם מישהו שלובש צבע, כי הוא נתפס כנגיש יותר. כדאי לנסות את זה בכנס הבא".

שירלי גליק (צילום: באדיבות המצולמת)
שירלי גליק (צילום: באדיבות המצולמת)

גם לחתונות לובשים שחור.
"נכון. מגיעה החברה של הכלה, רווקה שמתה להגיע ליום חתונתה, ובוחרת ללבוש שחור. טעות. צבע הופך אותנו באירועים של הרבה משתתפים לנגישים יותר. במכוניות, למשל, גילו שאחוז גבוה מבין אלה שרכשו רכבים שחורים היו בעלי רכבי יוקרה, בעוד הרכבים הלבנים נתפסים צעירים, מעודכנים ומודרניים יותר".

אז ללבוש לבן?
"לבן הוא צבע של טוהר וניקיון, ומנגד הוא צבע שלא נתפס כידידותי. זה הגיוני כי לובשים אותו ומפחדים להתלכלך. לבן הוא לא צבע שמושך אנשים להתקרב".

מה בנוגע לגברים ולצבע הוורוד? מדוע הם מפחדים ממנו?
"בהרצאות, כשאני מגיעה לדבר על הצבע הוורוד, תמיד יהיה הגבר שיאמר שכולם יודעים מה חושבים על מי שלובש ורוד. אני רוצה לומר - להפך. התפיסה בנוגע לוורוד נעוצה במגדר ובתינוקות, בהפרדה שבנות תינוקות לובשות ורוד כדי שיזהו שהן בנות, ובנים לובשים כחול כדי שיזהו שהם בנים. יושב מולי גבר בן 40, כך שבוודאות אני יכולה להבין שהוא זכר ולא נקבה, ובאשר לנטיות מיניות - זה כבר לא משנה".

"היתרון המשמעותי מאוד של גבר שלובש ורוד, ולא ורוד פוקסיה נועז שגבר איטלקי ילבש בשמחה, אלא ורוד בהיר, הוא שהגבר הזה משדר יצירתיות ומפחית אגרסיביות. יזכרו יותר גבר שיגיע לפגישה לבוש בוורוד בהיר מגבר שיגיע בחולצה לבנה. אנחנו בעידן שבו אנחנו מוצפים בעשרות אלפי דברים ויזואליים ביום. איזה יתרון משמעותי זה להיות זכיר בזכות העובדה שלבשת בבוקר חולצה בצבע ורוד בהיר!".

שירלי גליק (צילום: ליאת גל גוטיארז)
שירלי גליק (צילום: ליאת גל גוטיארז)

לדייק את הארון
בעולם יש מאות שנים של תרבות לבוש ואופנה. בארץ מאחר שאנחנו מדינה צעירה שנלחמה ועדיין נלחמת על הקיום שלה באויבים מסביב, העיסוק בבגדים הרבה מאוד שנים היה דבר שנחשב לנמוך, לשטחי ולרדוד. "לשמחתי, זה דבר שמשתנה בעשורים האחרונים", אומרת גליק. "לא רק שיש אופנה נהדרת בארץ, אלא גם יש אנשים שנהנים להתלבש. אני חושבת שהעידן הנוכחי הוא עידן שבו חלק ממה שחשוב לי בעשייה בתחום הסטיילינג והמיתוג האישי הוא לדייק גזרות וצבעים ולפעמים גם טרנדים".

בעידן שבו ברק אובמה ומארק צוקרברג מחזיקים בארון את אותן חליפות ואת אותה חולצת טריקו וג'ינס, ולא מגוונים בלבוש שמזוהה איתם, גליק מדגישה עד כמה חשוב שלאישה ולגבר יהיה ארון בגדים מדויק לפי האישיות, העשייה ומבנה הגוף, וכל אחד יבין מה הוא רוצה לומר באמצעות הבגדים שהוא לובש.

"משפט שאני חוזרת עליו הוא: 'תתלבשו כדי שתיכנסו לחדר ותאמרו מי אתם בלי לומר מילה'. הבגד הוא חלק משפה. כמו שמוזיקה היא שפה אוניברסלית, כך גם אופנה. באמצעות לבוש אני יכולה לאפיין אדם לטובה והרבה פעמים גם לרעה. אנשים מתלבשים ומייצרים דיסוננס בין מי שהם באמת לבין הבגד שהם בחרו ללבוש באותו יום. אני מנסה לייצר סינרגיה בין העולם הפנימי והחיצוני של אישה ושל גבר בלי להתעלם מהעובדה שבגד חייב לשמח אותנו. הוא צריך לגרום לנו להרגיש טוב. חלק מזה הוא נוחות, אבל לא במחיר של להסתובב בטרנינג ובכפכפים, בעיקר כדי לצאת לעולם בכל יום ולהיות הגרסה הכי טובה של עצמנו. בגד יכול להיות מנוע של צמיחה, למשל, למישהי שנמצאת בצומת של שינוי או בתקופה שהיא עצובה וקשה יותר".

מה עושים ביום מאתגר של פגישות עסקיות?
"ביום־יום אני אומרת לאנשים שאם עומד להיות להם יום מאתגר שכולל פגישה עסקית שתעלה את הדופק, כדאי לדאוג מראש ולהקפיד לבחור ללבוש בגד משמח מאוד. הנטייה שלנו לקראת יום לחוץ היא לזרוק עלינו משהו מהר. דווקא בימים אלו חשוב יותר להקדיש זמן כדי להתלבש בצורה שתיתן לנו הרגשה נוחה ומשמחת ושנרגיש במיטבנו".

שירלי גליק (צילום: באדיבות המצולמת)
שירלי גליק (צילום: באדיבות המצולמת)

כלומר, לא ללבוש אדום.
"אדום הוא צבע שמגביר את זרימת הדם. פעמים רבות משתמשים בו בהקשרים של ספורט. זה צבע שלא טוב להיחשף אליו לפני מבחן או לפני פגישה מלחיצה, כשגם ככה זרימת הדם מוגברת. ממחקרים עולה שצבע זה מפחית את ההצלחה ב־20%. ורוד שמשדר ידידותיות ומפחית אגרסיביות יעזור פה בוודאי".

בימים אלה גליק מציגה ברחבי הארץ את הרצאתה "לשם שינוי, קצת צבע". בהרצאה היא מעבירה את הידע שלה לארגונים כדי לאפשר לעובדים בחברות להשתמש בצבע, להגיע לפגישות ולהציג עצמם בלי לומר מילה. כך היא מסייעת לקהילה העסקית לדייק את הארון שלה.

"היתרון בהכרת הארון לפני שמחוללים שינוי ויוצאים לקניות הוא שהכל מתאים לכל ומדבר באותה שפה - הנעליים, החולצות, השמלות, החליפות וההלבשה התחתונה החשובה והמשמעותית מאוד בעיניי. אומנם העיסוק בבגדים, אבל בתוך דקה וחצי הוא מתמקד בזיכרונות ילדות, בערך עצמי, בדימוי גוף ובמילים לא טובות שנשים אומרות על הגוף שלהן. יש חוק במפגשים שלפיו אנחנו לא אומרים אף מילה לא טובה על הגוף שלנו, ובעיקר גורמים לעצמנו להרגיש בנוח בתוך העור שלנו, כי בגדים הפכו היום להיות אלה שמגדירים אותנו ממבט ראשון".