28 תצוגות של מעצבי אופנה ישראלים נערכו בימים האחרונים בנמל תל אביב, כחלק משבוע האופנה הישראלי שהתקיים בפעם ה־12 בהפקתו של מוטי רייף תחת השם  “קורנית FAC תל אביב 2023”. רבות מהתצוגות עסקו בנושאים של אחריות סביבתית, קידום נשים, וכמובן פוליטיקה, כשאת התצוגה הראשונה של שבוע האופנה פתח המעצב דוד וקסלר שאבזר את הצועדים על המסלול באופנת רחוב צבעונית ושלטי מחאה כמו “לא לדיקטטורה” וכו’.

"דמוקרטיה או מרד": המעצב שהביא את המחאה למסלול שבוע האופנה

ערב הגאלה של שבוע האופנה כלל תצוגת אופנה שבה צעדו, בין היתר, ראש עיריית תל אביב־יפו רון חולדאי, ליהיא לפיד, זהבה גלאון, עברי לידר ואחרים, לבושים בפריטי אופנה שהדהדו מסרים של דמוקרטיה ושוויון. הערב כלל גם תצוגה של מעצב האופנה אלון ליבנה, שבה הציג את “אקסוסט” - קולקציית חורף 2023 על שם הטיל הצרפתי, שמדמה עולם פוסט־אפוקליפטי. בערב גם הוענק פרס מפעל חיים להגר אלבמיק, בעלת מותג האופנה “אלמביקה”, שתצוגת האופנה שלה פתחה את היום השני של התצוגות. להלן הצצה לשמונה תצוגות מעניינות במיוחד.

Mother of All
את התצוגה של המותג Mother of All, שנקרא על שם חוה אמנו, פתחו מלכות היופי לשעבר רנא רסלאן, שביט ויזל, טיטי איינאו, תהילה לוי, ג׳ני צ׳רוואני ומלכת היופי לשעבר של קהילת הטראנס, תאלין אבו חנא. המותג הוקם לפני כחמש שנים על ידי נועה פסטרנק וגולן טאוב, והקולקציות שלו נחשבות נועזות ובולטות בזכות שימוש בצבעים דומיננטיים, קריצות לאייטיז ומשחק בין קלאסיות לסקסיות. הקולקציה שהוצגה בתצוגה נוצרה בהשראת הצלמת והציירת דורה מאר, אמנית סוריאליסטית שהקדימה את זמנה. בהשראתה יצרו פסטרנק וטאוב תבניות חדשות לעיצובים שלהם, תוך משחק בין קווים חדים למעוגלים. בקולקציה ניתן לראות גזרות מיני קצרצרות, מפתחי חזה שופעים וקאט אאוט בחלקים שונים של הבגד. לצד זה ניתן לראות גם דגמים רכים יותר בגוני פסטל רכים.

Mother of All (צילום: haydon perrior)
Mother of All (צילום: haydon perrior)

פלסבו
מותג האופנה הפיגיטלי השוודי PLACEBO של רועי דהרי יצא מהעולם הדיגיטלי עם תצוגת אופנה שניסתה להעתיק את ההצלחה הדיגיטלית של המותג אל העולם הפיזי. דהרי, כזכור, זכה להצלחה בעיקר בזכות העיצובים הדיגיטליים שלו. הקולקציה שהוצגה בשבוע האופנה, תחת השם “בבילון”, היא קולקציה היברידית שמשתמשת במטפורה של מגדל בבל כדרך לטשטש גבולות בין רשת האינטרנט לעולם האמיתי. היא כוללת ערב רב של סגנונות - מבגדי ערב ועד סטריט סטייל - כשבעיצובים יש שימוש בטכנולוגיית תלת־ממד וטכנולוגיית ההדפסה של “קורנית דיגיטל” להדפסה על בדים שונים.

רועי דרהי: Placebo (צילום: haydon perrior)
רועי דרהי: Placebo (צילום: haydon perrior)

שחר אבנט
את תצוגת האופנה של מעצבת שמלות הכלה והערב שחר אבנט פתחה אורטל עמר בשמלת כלה עם שסע עמוק. אחריה על הבמה עלו דוגמניות בשמלות עתירות רקמות בעבודת יד, קריסטלים, משי וטול. השמלות הגיעו במנעד צבעים פסטלי, חלקן עם חלק תחתון נפוח, משחקים של שקיפויות ופייטים מזהב נוצץ. על המסלול, כמו תמיד אצל אבנט, צעדו נשים במגוון מידות וגילים בהתאם לערכי המותג שלה.

שחר אבנט (צילום: haydon perrior)
שחר אבנט (צילום: haydon perrior)

אלמביקה
תצוגת האופנה של אלמביקה, ששיקפה את אהבתה של המעצבת הגר אלמביק לטבע כמו גם לעולם האורבני, הציגה קולקציה עם החותמת הייחודית שלה. על המסלול צעדו דוגמניות במכנסיים, בסריגים ובשמלות רכות מבדים קלילים. בתצוגה נראו דפוסים של קווים ועיגולים, משחקים של שחור ולבן, והדפסים ייחודיים שנעשו בסטודיו של המעצבת - הפרשנות שלה לפרחוניות העליזה של שנות ה־60. לצד הצבעוניות האביבית בלטה בתצוגה אסופה של שמלות לבנות בגזרות מקסי נשפכות.

אלמביקה (צילום: haydon perrior)
אלמביקה (צילום: haydon perrior)

אריאל טולדנו
מעצב שמלות הכלה סיכם שבע שנות עבודה בתצוגה שבה חשף את קולקציית 2023 שלו. את התצוגה, שבה הוצגו 38 דגמים, פתחה השחקנית חן אמסלם, ואחריה צעדו על המסלול ליה שון, שרית פולק, גל רובין, סתיו סטרשקו, הדר ברייר, מעיין דורי, יעל רייך, נטע ברזני ואחרות. בין הפריטים הבולטים בתצוגה: שמלות סאטן ותחרה, בדי קרפ, רקמות של קריסטלים ושילובי נוצות, משחקים של אורכים ונפחים, חיתוכים אלכסוניים ושילובי מרקמים. כחלק משיתוף פעולה עם מותג התכשיטים ORD diamonds של אור ונטע דביר, הדוגמניות צעדו על המסלול עונדות טבעות, עגילים ושרשראות של המותג. בתצוגה הדהד המסר של “חתונה לכל אחת”, תחת התפיסה כי לכולם מגיעה אהבה, ללא הבדל צבע, מגדר, גיל ומין. את התצוגה חתמה שמלת כלה לבנה שנשטפה בגוונים של ורוד וכחול, במטרה להעביר את המסר ש”דם נשים אינו הפקר”.

אריאל טולדנו (צילום: haydon perrior)
אריאל טולדנו (צילום: haydon perrior)

DARE
טל שטרן, קובי אלמקייס ואורית בכר השיקו בשבוע האופנה את DARE, מותג חדש לגברים. “אנחנו רוצים לייצר אופנה שתשאיר זיכרון של פריט ייחודי, שלא נשאב למנהרת הזמן של האופנה המהירה”, הצהירו המייסדים. על המסלול ראינו מגוון רחב של סגנונות, בהם חליפות מחויטות, חליפות חצי קנבס, פריטים רקומים בעבודת יד, חולצות שקופות, טי־שירטים עם פרינטים דומיננטיים ועוד. גם הפריטים שבדרך כלל נוטים לקלאסיות מסוימת זכו כאן לטוויסט בעזרת צבעים חדשים ונועזים.

DARE (צילום: haydon perrior)
DARE (צילום: haydon perrior)

אהרון גניש
תצוגת האופנה של המעצב אהרון גניש נערכה בסיום פאנל בנושא “שקופים – פגיעה מינית בילדים, לשבור את מחסום הסוד ומנגנון השתיקה”, בהשתתפותן של רונית רפאל והילה צור. גניש הציג קולקציה בהשראת הפסוק “קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ” (ישעיהו ס, א). אחד הפריטים שבלטו במסלול הוא פרשנות של גניש לקיטל, מעין גלימה לבנה חגיגית הלקוחה מהעולם החסידי. הקולקציה נעה בין צבעוניות רכה וצבעי אדמה חמים ובין שימוש בשקיפויות שנעו בין הרומנטי לסקסי. הגזרות היו חופשיות וכללו בעיקר רקמות, מלמלות ותחרות.

אהרון גניש (צילום: haydon perrior)
אהרון גניש (צילום: haydon perrior)

טובהל’ה+
המעצבות נעמה וטובה’לה חסין למותג טובהל’ה+ החליטו להקדיש את הקולקציה לחגיגות ה־75 למדינה. את התצוגה פתחו בנה של נעמה חסין, איתמר, ובת זוגו טוהר לצלילי השיר “הרבי אמר צריך להתחתן”, כשמיד המסלול התמלא במוטיבים נוסטלגיים המזוהים עם המדינה. השתיים הציגו בסך הכל 52 דגמים, שבהם היו שזורים סמלים של שלוש הדתות, דגל ישראל משובץ באבני סברובסקי ועוד. הקולקציה הייתה מרשימה, צבעונית ואביבית.

טובהל’ה+ (צילום: haydon perrior)
טובהל’ה+ (צילום: haydon perrior)