הבעיה? זה לא רק שקר מוחלט, זה גם אנטישמיות קלאסית שגרמה לסערה בינלאומית. ארגון "להפסיק אנטישמיות" מיד עלה על זה ודרש מספורה להפסיק לשתף פעולה עם המותג שלה. הסרטון הוסר מטיקטוק בגלל "הפרה של כללי הפלטפורמה", אבל הנזק כבר נעשה.
ספורה אומרת "די"
ספורה, שבבעלות קונצרן הלוקסוס LVMH, בהתחלה ניסתה לשחק על זמן. הם פרסמו הודעה זהירה שהם "בוחנים את המצב ופועלים בשיתוף עם המותג", אבל ככל שהלחץ הציבורי גדל, הם הבינו שאין ברירה. השבוע הוחלט סופית - הודה ביוטי מוצאת מהקמפיין "אקספרטס" של ספורה, אחד מהקמפיינים הכי יוקרתיים ורווחיים של השנה.
הניסיון הנואש לתקן
לפני שבועיים, הודה ניסתה לעשות דמג' קונטרול. היא פרסמה סרטון תגובה ארוך שבו טענה שהמילים שלה "התפרשו לא נכון" ושהסרטון המקורי היה רק "ביקורת על המדיניות הישראלית, לא על יהודים או יהדות". לפי הטענה שלה, היא הסירה את הסרטון בעצמה אחרי שראתה שהתוכן שלו "שונה", והאשימה את המבקרים שלה שהם מובילים נגדה קמפיין השמצות.
הבעיה שההסבר שלה לא שכנע אף אחד. כשאת אומרת במפורש שישראל הייתה מאחורי מלחמות העולם ו-11 בספטמבר, קשה לטעון שזה היה רק "ביקורת מדיניות". זה בדיוק הסוג של תיאוריות קונספירציה אנטישמיות שמופיעות בכל פורום של שנאת יהודים ברשת.
האימפריה שמתמוטטת
אבל הבעיה היא שבצפון אמריקה, הודה ביוטי מסתמכת כמעט לחלוטין על הפצה בלעדית דרך ספורה. זה אומר שאם ספורה תחליט לחתוך אותה לגמרי, היא תאבד את השוק הכי חשוב שלה. ארגון "להפסיק אנטישמיות" כבר הבהיר שהסרה מהקמפיין זה רק "צעד ראשון משמעותי", אבל זה לא מספיק. עד שספורה לא תנתק מהמותג לחלוטין, הם יקראו לחרם על הרשת.
זה הסיפור הקלאסי של איך רגע אחד של טירוף ברשתות החברתיות יכול להרוס עשרות שנים של עבודה קשה. הודה קטאן הייתה אחת הדמויות הכי מכובדות בעולם היופי, אישה שהוכיחה שאפשר לבנות אימפריה בינלאומית גם בלי להיות מהממסד האמריקאי הלבן והזכר.
אבל כשאת מפיצה שקרים אנטישמיים באופן כל כך גלוי וחצוף, אף אחד לא יכול להתעלם מזה. בעולם שבו המותגים מנסים להיות "מודעים חברתיות" ו"אחראיים", לשתף פעולה עם מי שמפיץ שנאה זה פשוט בלתי אפשרי.
הסיפור הזה גם מראה כמה חזקה ההשפעה של הלחץ הציבורי וארגונים כמו "להפסיק אנטישמיות". כשהם מחליטים להילחם, הם יכולים להביא גם את הקונצרנים הכי גדולים ברכבת. LVMH, שמחזיק בספורה, הבין שהקשר עם הודה קטאן עלול לפגוע בכל התדמית של הקבוצה.
עכשיו נשאר לראות האם זה יהיה מספיק כדי לגרום לספורה לנתק לגמרי את הקשר עם הודה ביוטי, או שהם ינסו לשחק על זמן ולקוות שהרעש יירגע. אבל אחד הדברים בטוח - בעולם של 2025, כל מילה נשקלת, וכל טיקטוק יכול לעלות מיליארד דולר.