איני זוכרת אם אי פעם נתקלתי באדם שאינו אוהב חצילים. מדובר בירק שמשתדך היטב לשלל תבלינים ורטבים, המעניקים לחציל טעם נוסף או משלים לטעמו המיוחד. אם תצוותו לחציל, למשל, טחינה, שמן זית או שום, תגלו שטעמו שונה מאשר אם תוסיפו לו, למשל, כוסברה ובזיליקום; חומץ בלסמי ומיץ לימון; או קארי, אריסה ופלפל שאטה. 
 
וזה עוד לא הכל: החצילים מקבלים באהבה את כל  שיטות הבישול שבהן נשתמש להכנתם. פעם הוא קלוי, לעתים מטוגן ולפרקים מבושל, מאודה או ממולא. הפעם בחרתי להכין סלט חצילים חמצמץ, שהוא מעדן של ממש, המשתלב בכל ארוחה חגיגית, אבל גם משמש מצע נפלא בכריך מדוגם. 
טיפסקל

בוחרים בחצילים בעלי גבעול יפה וירוק, שקליפתם חלקה ומתוחה והגוון שלהם סגול כהה עד שחור. כשמחזיקים את החציל, הוא צריך להיות קל משקל ביחס לגודלו ולצורתו. רוצים להימנע מטיגון? רססו או הברישו את פרוסות החציל בשמן והכניסו לאסכלה לצלייה. אפשר לאדות את החציל או לבשלו במים, אך אפשר גם לרככו במיקרוגל כמה דקות וללא קליפה.
מתכון לסלט חציל חמצמץ 

החומרים:
(ל־4 מנות) 
3 חצילים בינוניים קלופים 
2־3 שיני שום  כתושות (לפי הטעם)
מיץ מלימון בינוני
2־3 גבעולי פטרוזיליה קצוצה
מלח ופלפל לפי הטעם
לגיוון ושדרוג:
1 פלפל ירוק חריף קצוץ קטן מאוד
1 כף אריסה
1/4 כוס כוסברה קצוצה
להגשה:
מעט פטרוזיליה קצוצה
חציל. צילום: יח"צ
חציל. צילום: יח"צ
 
אופן ההכנה: 

1. מניחים את החצילים הקלופים בכלי אידוי ומאדים עד לריכוך או מכניסים את החצילים הקלופים לסיר בינוני, יוצקים מים עד כדי כיסוי ומבשלים על להבה בינונית עד לריכוך. מסננים וסוחטים את החצילים. 
שיטה נוספת לריכוך: מניחים את החצילים הקלופים בכלי שניתן להכניס למיקרוגל. מכסים ומרככים במיקרוגל במשך כשבע דקות. 

2. מעבירים את החצילים המרוככים לקערה ומרסקים במזלג (אני אוהבת שהריסוק אינו אחיד, ולכן השימוש במזלג) או מכניסים את החצילים למעבד מזון ומרסקים היטב.
 
3. מוסיפים לחצילים את כל יתר החומרים ומערבבים. טועמים ומתקנים תיבול בהתאם. לגיוון אפשר להוסיף פלפל קצוץ, אריסה וכוסברה. מגישים קר ומעטרים בפטרוזיליה קצוצה.