"ילדים משמינים בקיץ. עד סופו של החופש הגדול הם יכולים להעלות אפילו שלושה קילו", אומרת מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז דן, פתח תקווה. "להורים יותר קשה לשמור על השגרה של הילדים, והם גם יותר סלחניים בקיץ. אבל חשוב לזכור שכשהילדים יוצאים לחופש, הגוף לא יוצא לחופשה ועדיין זקוק למזון בריא וארוחות מאוזנות".



אז איך נשרוד את החופש הגדול גם מבחינה תזונתית?

חטיפים ומסכים: "זמן השימוש במסכים בחופש הגדול עולה, וגם הנשנושים המתלווים לכך. לכן פשוט אל תקנו חטיפים. במקום זאת, אפשר להקפיא ענבים, קוביות בננה ומנגו ולהכין שיפודים קפואים וטעימים".



מי עננים: "בקיץ חשוב לשתות הרבה מים. במקום מיץ ענבים, זו ההזדמנות לחנך את הילדים לשתות 'מיץ עננים'. אם רוצים לשדרג, הכינו קנקן עם עלי נענע או מנטה ושימו במקרר".



סדר בארוחות: "למרות שבחופש סדר היום משתבש, חשוב לשמור על ארוחות מסודרות. גם אם הילדים קמים יותר מאוחר, תנו להם גג שעה אחרי הקימה



ארוחה מזינה: טוסט עם גבינה בריאה / חביתה עם פרוסת לחם וכמה ירקות חתוכים בצד. אפשר גם להכין צלחת הפתעות ולשים בה לביבות גזר / בטטה / קישואים עם כמה כפיות גבינה".



זמן איכות: "החופש הגדול הוא הזדמנות להכין עם הילדים מאכלים בריאים, למשל ממרחים צבעוניים על בסיס טחינה עם פלפלים קלויים / טחינה עם סלק אפוי / טחינה עם צרור של בזיליקום או נענע. אפשר גם ממרחים מתוקים: טחינה גולמית עם דבש או תמרים".



ג'אנק פוד אאוט: "אל תעגלו פינות על ידי מזון מהיר. במקום לקנות פיצה או בורקס בדרך לחוף הים, הביאו קופסה עם עגבניות שרי ומלפפונים קטנים שאפילו לא צריך לחתוך. תבשלו קלחי תירס, תחתכו פירות ותכינו כריכים בריאים".



בילוי במסעדה: "בחופש הגדול מבלים יותר זמן במסעדות. אם ילד לא רוצה סלט ירקות, אולי הוא ישמח לשיפוד פרגית, לחזה עוף, או לשיפוד דגים. אולי הוא גם אוהב סושי עם ירקות. גם פיתה עם חומוס וסלט היא פתרון נפלא ומזין".



נופש בבית מלון: "אפשר לנצל את קיומו של הבופה כדי לעזור לילד לבחור נכון. ברוב הפעמים ילד ממלא את הצלחת בדברים שאינו אוכל. לכן מומלץ ללכת איתו סביב המזנון. בבוקר כדאי לכוון אותו לבחור ביצה, סלט וגבינה, ולא להתנפל דווקא על הפנקייק והג'חנון. בבתי מלון, בזכות השפע, גם לילדים בררנים יש מה לבחור".



גלידות: "רצוי לבחור את המנות האישיות ולא את הקופסאות המשפחתיות שמהן הילד אוכל עם כפית ומחסל חצי תכולה. אם הולכים על הגרסה החלבית, לבחור את המנות האישיות העשויות על בסיס שמנת ולא על בסיס שומן צמחי מוקשה. קנו לילד רק קרטיבים על בסיס פירות טחונים. ובכלל, הכי כיף להכין עם הילדים קרטיבים בבית מכל פרי. קחו, למשל דובדבנים, מלון, אבטיח, מנגו, סברס, תטחנו בבלנדר, תוסיפו כפית טחינה או ממרח שקדים ללא סוכר והקפיאו בתוך תבניות המיועדות לארטיקים להכנה עצמית".



טיול בחו"ל: "הילד לא חייב לטעום בבת אחת את כל הקינוחים המקומיים, אפשר להסתפק גם באחד". ד



שווה לצאת


פסטיבל Playcon live 2019, פסטיבל כוכבי הרשת הגדול של ישראל, שייערך ב־30־31 ביולי במתחם אקספו בתל אביב, הוא הזדמנות טובה לבילוי עם המתבגרים. בפסטיבל ישתתפו כוכבי הרשת והיוטיוברים המובילים בישראל, שבני הנוער בבית בוודאי שמעו עליהם, בהם מיכל מצוב, שירלי לוי, חבורת בלאגן ועוד. מלבד הופעות, יפעלו במתחם גם "המרתף", ערוץ הגיימינג של ישראל, שיארח את הגיימרים הבולטים בארץ; במת "יש לי שאלה", במת שאלות מהקהל; במת סטנד־אפ; מתחם הכנת סליים מקצועי ועוד. רכישת כרטיסים באתר "לאן" או בטלפון: 03־5247373.