כשאני עושה קניות בסופר, הקוטג' ושאר הגבינות למריחה לא עוברות אצלי את רף ה־5%, ולרוב אף נעצרות ב־3%. וכשזה נוגע לגבינה צהובה, אני מחפשת את זו של הלייט, ה־9%. ובכלל, הנטייה שלי תמיד היא להימנע ממוצרים עתירי שומן שנחשבים פחות בריאים. והנה, פתאום דיאטה חדשה טלטלה את עולמי ושינתה את כל מה שחשבתי. התזונה הקטוגנית כבר הטריפה את העולם, וגם סלבס כמו קים קרדשיאן, מייגן פוקס, מיק ג'אגר ורובין רייט נשבו בקסמה.



אי אפשר להאשים אותם. הרעיון המהפכני שבבסיסה הוא שבמקום פחמימות אוכלים שומנים ומרזים. מפתה? אתם צודקים. למרות ההתלבטות אם להיכנס לזה, כי איך שומנים יכולים לעזור לגוף, ההצהרה החד־משמעית של ד"ר מריאלה גלאנט, אנדוקרינולוגית ובעלת מרכז לטיפול בסוכרת, ש"התזונה הקטוגנית זה הדבר הבא", שכנעה אותי לנסות. התזונה הזאת, לדבריה, מתאימה לחולי סוכרת שרוצים לשפר את איזון הסוכר בדם, למי שרוצה לרדת במשקל, להוריד לחץ דם, או לשפר את פרופיל הכולסטרול. והיא גם מבטיחה שנחוש שובע, תפחת הכמיהה שלנו למתוקים ויחול שיפור באנרגיות, בריכוז ובהרגשה הכללית.



"התזונה הזאת מיועדת לכל מי שרוצה לחיות בריא. הבעיה היא שלימדו אותנו לפחד משומן, ולא היה מספיק בסיס מדעי כדי להגיד דבר כזה", מבהירה גלאנט ומצהירה שאין צורך לספור קלוריות. אבל אל תתלהבו יותר מדי; אי אפשר לאכול בלי הגבלה, צריך לאכול רק כשרעבים. הו, וזה האתגר הגדול.


המטרה הראשית היא להפוך את הגוף למכונה שהדלק שלה יהיה שומן במקום סוכר. לשם כך הייתי חייבת להקפיד על חמישה כללים: להימנע מכל מה שעשוי מדגנים, אפילו מלאים (לחם, פסטה, אורז, בורגול, שיבולת שועל); להפסיק לאכול תפוח אדמה ובטטה; להימנע מקטניות (שעועית, תירס, עדשים); למזער כמה שניתן אכילת פירות (למעט פירות יער); ולהימנע מסוכר לכל סוגיו, כולל תחליפיו המלאכותיים. מה כן מותר לאכול? עוף, בשר, ביצים, דגים, ירקות, גבינות שמנות כמה שיותר - 25% ומעלה, שקדים, אגוזי מקדמיה, פקאנים, שמנת, שוקולד מריר, טחינה, ובשביל מצב הרוח אפשר גם לשתות יין יבש.



החלטתי לנסות לחיות שבוע בסביבה עתירת שומנים. לפי המלצתה של גלאנט, את הבוקר הראשון פתחתי בביצה מקושקשת משתי ביצים, ירקות, גבינת ברי וטחינה. אחרי שאת המקושקשת הראשונה הכנתי עם שמן קנולה מזוכך, חטפתי על הראש. הובהר לי שמעתה מטגנים אך ורק בחמאה ושוכחים מכל שמן אחר, חוץ משמן זית לתיבול סלט. בצהריים גיוונתי בין דג, עוף, קציצות וסטייק אנטרקוט - כמה שיותר עתיר שומן, יותר טוב. למנות הבשריות אמורים להתלוות ירקות מבושלים וסלט.



בחלק מהימים דילגתי על הירקות המבושלים, והסתפקתי רק בסלט כתוספת. בערב בחרתי בין מנת עוף, דג וביצים, גם עם סלט או ירקות מבושלים. ישנה אופציה לשחק בין המזונות בארוחות השונות, העיקר לשמור על חמשת הכללים. בין שלוש הארוחות אפשר לשתות תה או קפה עם שוקולד מריר. את הקפה שתיתי עם כמה שפחות חלב, בגלל אחוז השומן הנמוך שבו. לא מפתיע לגלות שזו הדיאטה הכי קלה שעשיתי בחיי. רעב בטח לא הרגשתי. ארוחת הבוקר מילאה אותי, והשוקולד המריר בהחלט מילא את הצורך במתוק.



בכל זאת, היה קושי מסוים: הקניות בסופר. בהתחלה היה לי ממש קשה להושיט את היד לעבר הגבינות השמנות, אני פשוט לא רגילה לזה. וגם את משוכת הטיגון בחמאה הייתי צריכה לעבור, מבחינה פסיכולוגית. גלאנט אמנם המליצה לשתות שתי כוסות מרק צח בין הארוחות - כדי לסייע לגוף להתרגל לאורח החיים החדש - אבל אני ויתרתי על ההצעה המפתה בחום של נובמבר. וחוץ מזה, מי רעב בכלל עם הארוחות השמנות האלה ומי אוכל מרק עוף בלי שקדי מרק?



המיתוס: דברי מתיקה עלולים לעורר התפרצויות פצעונים



"מחקרים מוכיחים שמזון בעל אינדקס גליקמי גבוה גורם לעלייה מהירה של רמות הסוכר בדם ועלול להחמיר את מצב הפצעונים", אומרת ננסי ירחי, מנהלת קשרים רפואיים במותג הדרמו־קוסמטיקה לה רוש־פוזה. "כדי לשמור על עור בריא, יש להקפיד על מזון עשיר בסיבים, כמו דגנים מלאים וקטניות במקום סוכרים וקמח לבן. כמו כן, מומלצים דגים שמנוניים עשירים בחומצות שומן אומגה 3 המסייעות לבריאות העור. נסו לאכול סלמון או טונה פעמיים בשבוע. אם אתם לא אוהבים דגים, גם אגוזי מלך הם פתרון נפלא".