אני רקדנית בת 50 שרוקדת באופן מקצועי בלט וריקודים סלוניים. אני רוקדת חמישה ימים בשבוע, במשך כשבע שעות בכל יום. לאחרונה תקפו אותי כאבי ברכיים איומים, שממש פוגעים בי. באחד המקרים נטלתי כדורים, לקחתי ממריצים ושתיתי קפה וקולה בשביל שאוכל להמשיך לרקוד ובשביל שאמשיך להיות הכי טובה - אבל הכאב הכריע אותי. לקחו אותי לרופא, והוא התחיל להעביר אותי מסכת טיפולים ארוכה. אין טיפול שלא עברתי: זריקות, אפוסתרפיה, גלי הלם ועוד, אבל הברך פשוט נפגעה. האם עלי להמשיך לרקוד למרות הכל, או שאני עלולה להחמיר את מצבי?
"באופן חד־משמעי, אנשים מבוגרים שרוקדים הם אנשים יותר בריאים. ריקוד הוא פעילות גופנית מהנה שלא מרגישים שעושים אותה, ויש בה קצת הפסקות. אני אישית מכיר אנשים בני 80 שרוקדים להנאתם, ונהנים מאורח חיים בריא בהרבה מבני גילם שלא רוקדים. אני מציע לך שלא להיכנס לטיפולים נוספים כרגע. גשי לייעוץ של מומחה (אני מכיר אחד לפחות שמתמחה בבעיות אורתופדיות של רקדנים), מצוידת בכל הצילומים והאבחנות. למרבה הצער, ייתכן שתיאלצי לשמוע ממנו כי עלייך להפסיק לרקוד. הבת שלי הייתה רקדנית ואני יודע על בשרי עד כמה שהריקוד יכול להיות חיידק שקשה להיפרד ממנו, ואין ספק שזו טראומה לאדם כמוך לוותר על העיסוק בתחום. עם זאת, לעבוד על אותם גידים ושרירים שבע שעות ביום תוך שהם מודלקים - זאת בעיה".


בני בן ה־21 משרת בצה"ל. לאחרונה גילינו שהוא סובל מאקנה. הוא נשלח לבדיקה בבית חולים, והרופא - ברגע שהסתכל עליו - אמר לו שהוא חייב לקחת תרופה בשם "רואקוטן". קראנו על תופעות הלוואי של התרופה. האם היא בטוחה לשימוש?
"'רואקוטן' יכולה ללא ספק לרפא ולעזור בטיפול באקנה. אני יכול לומר עליה שהיום אנחנו מפחדים מהתרופה הזו הרבה פחות מאשר פחדנו ממנה לפני עשור. תופעות הלוואי שלה לא מופיעות אצל כל מי שלוקח את התרופה, ואני מאמין שלבנך בן ה־21 יותר חשובה הנראות מאשר אם יהיה לו פה יבש או אם תהיה לו קצת עצירות. עם זאת, זו לא תרופה מצילת חיים, כך שאם בנך לא יוכל לסבול את תופעות הלוואי, הוא יוכל פשוט להפסיק לקחת אותה. בד בבד, ייתכן מאוד שבמהלך הטיפול הרופא יחליט להוריד את מינון הכדורים, כך שאין סיבה לפחד".
אני בת 55. לפני כשנה עברתי ניתוח להחלפת עצם השמע. חודש וחצי לאחר הניתוח התחלתי לסבול מסחרחורות ומהקאות. המנתח ביקש שאבדוק את השמיעה שלי, ולאחר בדיקה התברר כי יש לי ירידה בשמיעה. מלבד טיפול בסטרואידים, האם דיקור סיני יכול לעזור לי?

"אנחנו לא בדיוק יודעים מה הגורם הראשוני לחירשות פתאומית. זה יכול להיות גורם דלקתי, מחלות באוזן התיכונה, פגיעה בשבלול או בעצב השמע כתוצאה מזרימת דם לקויה, ומסיבות נוספות. עם זאת, ירידה בשמיעה היא מצב מוכר, ובחלק גדול מהמקרים (עד 60%) היא משתפרת לבד תוך כשלושה חודשים גם ללא שימוש בסטרואידים. לעתים יש להשתמש בסטרואידים, ובתוך כמה חודשים אפשר לראות (ולשמוע) שינוי של ממש. במקרים אחרים, יש רופאים שרושמים נוגדי קרישה במקום סטרואידים. בו־בזמן, חשוב לבדוק אם לא חסרים ויטמינים מקבוצת ויטמיני B, ובעיקר B12. לשאלתך, דיקור סיני בטח לא מזיק ויכול לשפר במקצת את זרימת הדם. עם זאת, הוא לא יכול לבוא במקום השימוש בסטרואידים. אני הייתי מנסה לעבור כשלושה־חמישה טיפולי דיקור ורואה האם הם מצליחים לשפר את המצב. לשם כך, את יכולה לפנות למרפאת רפואה משלימה בבית חולים או בקופת חולים, או לקבל המלצה על מטפל מנוסה".



שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה 

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM