מדינת ישראל אומנם חגגה רק לפני רגע 75 שנות עצמאות, אך ההיסטוריה העשירה של הארץ התחילה לפני אלפי שנים. לכל אורכה של המדינה אנחנו יכולים למצוא עדויות מרגשות על החיים והיישובים הענפים שהיו פה. מחלקם נשארו שרידים איתנים המתארים את עושרו של המקום, ובחלקם אנחנו יכולים רק לדמיין ברוחנו מה מסתתר בין ההריסות. ובכלל לא צריכים להיות חובבי ארכיאולוגיה גדולים כדי להתרשם ולהתפעל מהעבר, פשוט צריך להתעניין מעט באדמה שעליה אנחנו הולכים כיום.

אין ספק שארכיאולוגיה ותיירות הן שילוב מושלם. זה הרבה יותר ממרגש ללכת במסלול המשלב בין שרידים וטבע. אך מה עם לישון במקום שבו ההיסטוריה מתעוררת לחיים? זאת חוויה מרגשת הרבה יותר. במרכז התיירות מגדלה שעל שפת הכנרת ממחישים זאת בצורה אופטימלית.

מגדלה נמצאת בבעלות הכנסייה המקסיקנית, והיא למעשה קומפלקס שלם שכולל מלון, מרכז רוחני, אתר ארכיאולוגי (בו נמצאו כנסייה ובית כנסת עתיקים), מרכז מבקרים וחלל אטריום. מגדלה נבנתה לרגלי הארבל, שיופיו עוצר נשימה, ובסמוך לשרידי כפר הדייגים העתיק מגדלה. העיר העתיקה, שפרחה במאה הראשונה לספירה, נחשפה לראשונה בשלב בניית המלון.

פארק העתיקות מגדלא בסמוך למלון (צילום: מגדלה מרכז תיירות)
פארק העתיקות מגדלא בסמוך למלון (צילום: מגדלה מרכז תיירות)

במונחי תיירות, המלון עדיין בתחילת דרכו. הוא נפתח לראשונה בסוף 2019 והיה סגור בחלק מתקופת הקורונה, ולכן לא הרבה ישראלים הספיקו להכיר אותו. מכל מקום, בחזון הקמתו דווקא לא התכוונו לייסד מלון לישראלים, אלא למטיילים מכל העולם, בדגש על צליינים.

המרכז, בהתאם למיקומו הייחודי, משלב בהרמוניה בין ישן לחדש. כבר כשתיכנסו ללובי של המלון תוכלו להרגיש את השינוי באווירה - ואל תתפלאו אם לפתע השפה הרשמית תשתנה לאנגלית, או אם תראו כומר או נזירה שמסתובבים בין שבילי המלון. אם אתם תוהים על נוכחותם של אנשי הדת הנוצרית, נספר שלמגדלה יש מרכז רוחני שנקרא "Duc In Altum", שמתפקד גם ככנסייה בעלת ארבע קפלות. בקפלה המרכזית יש ויטרינה ענקית שצופה אל הנוף, ויש בה גם דגם גדול של סירה שנועד לסמל את אחת מהדרשות המפורסמות של ישו. באולם הכניסה שמוביל אל הקפלה הזאת תוכלו לראות עמודי אבן שעליהם חרוטים שמות של נשים מובילות בעולם הנצרות. חדי העין יוכלו להבחין שאחד מהעמודים נשאר ריק, זאת כדי לסמל את כוחן של כל הנשים בעולם.

קפלת הסירה  (צילום: מיטל שרעבי)
קפלת הסירה (צילום: מיטל שרעבי)

אבל נחזור רגע ללובי. הוא מוקף קירות זכוכית שמהם תוכלו לראות את פלאי האזור, כמו מצוק הארבל, שבו כדאי לכל אחד לבקר לפחות פעם אחת, שרידים של בית הכנסת העתיק שנחשפו במקום, הבזקים של הכנרת היפהפייה, ואפילו השבילים שכוללים מזרקות ומדשאות. במרכז הלובי ניצבת גם בריכת המלחת דגים מרהיבה ומקורית, שהועתקה ממרכז השוק העתיק של מגדלה.

המלון מעוצב בסגנון ח', ומהלובי יוצאות שתי כנפיים שלאורכן נמצאים 150 חדרים מודרניים המעוצבים בקו נקי. על העיצוב הופקדה סופיה חזוז, מעצבת בעלת שם באמריקה הלטינית. החדרים מתאימים לשלושה מבוגרים לכל היותר או לזוג ושני ילדים. בקצה הכנף השמאלית יש בריכת שחייה גדולה שפעילה בחודשי הקיץ, במלון יש גם חדר כושר, בר אינטימי וחדר אוכל (לא כשר). חוץ מזה, אחת מגולות הכותרת של המלון היא הקרבה לכנרת. מול המים ישנו ספסל שממנו ניתן לצפות אל הנוף וליהנות מהשלווה.

בריכת המלחת הדגים ששוחזרה מהכפר העתיק במרכז הלובי (צילום: מרכז תיירות מגדלה)
בריכת המלחת הדגים ששוחזרה מהכפר העתיק במרכז הלובי (צילום: מרכז תיירות מגדלה)

האתר הארכיאולוגי

סיפרנו שהמלון נפתח בסוף 2019, אך במקור הוא היה אמור להיפתח כבר ב־2012. אלא שהעבודות במקום התעכבו לאחר שבבחינה של השטח נמצאו אבנים שבהמשך התבררו כבית כנסת מהמאה הראשונה. באופן טבעי, החשיפה הזאת הובילה להשהיית העבודות ולהעמקת החפירות במקום, שבמהלכן הבינו את גודל הממצאים - עיר שלמה שנמצאת מתחת לפני השטח, ובה, מעריכים, נולדה מריה מגדלנה. המבקרים במלון יכולים בכל רגע לצאת לסיור אחורה בזמן בין שביליה של העיר מגדלה, המקוואות, הבתים, השוק ובית הכנסת שבו מצאו את "אבן מגדלה", שבה חרוטים סממנים מבית המקדש. אף על פי שאת הסיורים באתר ניתן לערוך באופן עצמאי, כדאי שתבדקו בלובי מתי יוצאים סיורים מודרכים, כי בהליכה עצמאית המון פריטים ופרטים מרתקים חומקים מהעין.

רוחניות ומוזיקה

במגדלה מדברים המון על רוחניות, וכדי למצות את מלוא הפוטנציאל של המרכז, הם עורכים לאורך השנה מגוון אירועי תרבות ומוזיקה. לאורך 2023, לדוגמה, הם מתכננים לקיים במרכז הרוחני "Duc In Altum" 02 קונצרטים בהרכבים שונים, רבים מהם של הרכבים נשיים. את התוכנית השנתית הם בנו בליווי של כרמל רונן, מנהלת הרכב עלמה. חלק מהקונצרטים יהיו בקונספט של "קונצרט טיול", שייצא מהלובי ויעבור בין האתרים המרכזיים של מגדלה ועד לחלל שבו יתקיים הקונצרט.

הרכב עלמה מוסיקה על שפת הכנרת (צילום:  לימור שייק עמר)
הרכב עלמה מוסיקה על שפת הכנרת (צילום: לימור שייק עמר)

מחר (הסופ"ש האחרון של אפריל) יתקיים במרכז הרוחני "קונצרט אביב" עם זמרות מהרכב עלמה והגיטריסט איל לבר, שיוקדש למוזיקת עולם ולמבחר שירים עבריים, כך שאם אתם מטיילים באזור, כדאי לקפוץ (שבת 29.4, 12:00, מחיר 100 שקל לאדם). במהלך מאי יתקיימו שני קונצרטים: "בין דגניה לכנרת" - קונצרט מטייל בין חצר המלון לחוף הכנרת, שמסתיים במרכז הרוחני עם שירים עבריים וסיפורים בין ערביים (שבת 12.5.23 בשעה 16:00, 150 שקל); הקונצרט השני יתקיים בחג שבועות - "שעורה, חיטה ועינב" - שירי אביב וחג בביצוע זמרות עלמה והגיטריסט איל לבר (שבת, 27.5.23, בשעה 12:00, 100 שקל). אם אתם מתארחים במלון, הקונצרטים יהיו ללא עלות נוספת.
פרטים על הקונצרטים והזמנת כרטיסים באתר המלון.

גן לאומי ושמורת טבע ארבל

אי אפשר לראות את הנוף של הארבל ולוותר על ביקור בו. ממגדלה אפשר לראות את העוצמה שלו, אך בביקור בשמורה ניתן להבין מדוע הוא נחשב לאחד המרשימים בארץ. הארבל יושב בתוך שמורת טבע שנושאת את שמו. הוא מתנשא לגובה 181 מטר מעל פני הים, המצוק שלו רחב, וניתן לערוך ממנו תצפית על נופי הכנרת, החרמון, הגליל והגולן. בטיול במצוק ניתן להגיע אל מבצר מערות ציורי, לצפות בצמחים נדירים שגדלים עליו ולראות מגוון של בעלי כנף.

הר ארבל  (צילום: וסים נוג'ידאת, רשות הטבע והגנים)
הר ארבל (צילום: וסים נוג'ידאת, רשות הטבע והגנים)

משמורת ארבל יוצאים כמה מסלולים: מבצר מערות - שביל (שחור) שיוצא מהכניסה לאתר ומגיע למצפור החרוב, שזכה לשם המקורי בזכות עץ חרוב שצמח על המצוק. מהמצפור המסלול יורד מטה - בירידה אפשר להיעזר ביתדות שהוצבו במקום - עד לשביל אדום. עם השביל האדום עולים אל מבצר המערות שחצוב בסלע, שמעריכים שנבנה על ידי עלי בק במאה ה־17. בתוך המערות שמהוות את המבצר מצאו מטבעות מהתקופה ההלניסטית. כמו כן, יש השערות שבמערות התבצרו קנאי הגליל בעת הלחימה מול הורדוס. אחרי המבצר השביל האדום ממשיך מעלה אל פסגת המצוק, גם כאן בעלייה אפשר להיעזר בחבלים וביתדות.

שביל נוסף באתר, הוא שביל המצפורים - מסלול מעגלי שמתאים מאוד למשפחות ומוביל לשלושה מצפורי נוף.

איך מגיעים: בווייז "שמורת טבע ארבל".