וינה, בירת אוסטריה האלגנטית, מתאפיינת בארכיטקטורה בארוקית, בתי קפה המתמחים בתחום הקונדיטוריה, פארקים שאסור לפספס וגם חיי לילה מגוונים, והכל ברמה גבוהה כיאה לאחת הערים הקלאסיות וההדורות באירופה. יחד עם זאת, מעבר ליעדים התיירותיים הפופולאריים, העיר מציעה לבאים בשעריה פאבים מחתרתיים עם מכונות ג'וקבוקס צבעוניות, פסטיבל סרטים ומוזיקה ברחבת בית העירייה, קונצרטים המתקיימים בתוך היכל הכנסייה, בתי מגורים רגילים שהפכו ליצירות אומנות, ועוד ועוד. 

במדריך זה, אספנו עבורכם מספר המלצות שיעזרו לכם לנצל את הזמן בצורה הכי טובה בעיר המרתקת, שמשלבת היסטוריה ומודרנה זו לצד זו. 

Heuriger Hirt

בית יין השוכן סמוך לפרבר קלנברגדורף, ובנוסף ליין המשובח המיוצר בו, המסעדה מגישה מבחר מנות מהמטבח המסורתי בבישול ביתי, כגון מרק קרם דלעת, שניצל וינאי, או פלטה אוסטרית מעורבת של גבינות ונקניקים. מגן האורחים, בישיבה סביב שולחנות העץ, ניתן לצפות על פאתי העיר ונהר הדנובה. "הויריגר", המילה הוינאית למסבאה/מרתף יין, הם בדרך כלל מקומות באווירה כפרית אשר נותנים את התחושה כאילו מגדלי היין הזמינו אתכם לביתם הפרטי. לעיתים מתקיימות בהם הופעות חיות, בעוד המלצרים מסתובבים לבושים בתלבושות העממיות "דירנדל".

אזור נוסף שכדאי לפקוד אותו ולהינות ממרתפי היין של וינה הוא הכפר הציורי גרינציג, שתושביו הם קהילה עצמאית של בעלי כרמים, והוא ירוק ושקט ונמצא במרחק נסיעה קצרה ממרכז העיר (חשמלית מספר 38). מומלץ לעשות סיור רגלי במחוז וליהנות מהיקבים שבדרך.

Heuriger Hirt (צילום: אמה גולינקר)
Heuriger Hirt (צילום: אמה גולינקר)

בית הונדרטוואסר

בית מגורים שתוכנן בסגנון אקספרסיוניסטי על ידי האמן האוסטרי-יהודי פרידנסרייך הונדרטוואסר, והוא אחד מהפרויקטים היותר המוצלחים שלו. המבנה האדריכלי-אייקוני מושך אליו מבקרים מכל רחבי העולם, ומתאפיין בחלונות בעלי צורה לא אחידה, קווים מעוקלים, גרמי מדרגות מפותלים וצמחיה רבה השזורה בין הדירות. כדאי להגיע ולצפות במבנה הצבעוני גם בשעות החשיכה. בסביבתו חנויות מזכרות ומרכז קטן ופוטוגני, המכונה "כפר", בסגנון האומן. נמצא במרחק הליכה מתחנת הרכבת התחתית Landstraße. 

בית הונדרטוואסר (צילום: REUTERS/Heinz-Peter Bader)
בית הונדרטוואסר (צילום: REUTERS/Heinz-Peter Bader)

פסטיבל הסרטים ברחבת בית העירייה

מידי קיץ מתקיים ברחבת בית העירייה פסטיבל סרטים מתחת לכיפת השמיים, במהלכו ניתן להנות מהפקות מוזיקליות וקולנועיות המוקרנות על גבי מסך ענק, וכל זה ללא תשלום. החל משעות הערב תוכלו לצפות באופרות, קונצרטים של מוזיקה קלאסית, הופעות מוקלטות של הזמרים הגדולים בעולם ומחזות זמר. התוכנית האומנותית של הראטהאוס הווינאי מוצגת על רקע אדריכלות ניאו-גותית משובחת לצד דוכני מזון הפרושים ברחבי מתחם הפסטיבל.

תאריכים: 1.7-3.9.23

Der Dachboden

פאב עם חלל בעיצוב פאנקי הנמצא על גג מלון 25hours סמוך לרובע המוזיאונים, ומשקיף לעבר בניין הפרלמנט והעיר הפנימית. המקום מציע מבחר של קוקטיילים טעימים והוא מצויד בפריטי אספנות כגון רהיטי וינטג' ומחיצות עץ, ועוד תגליות אשר יכולות להימצא בכל עליית גג וינאית המצוידת היטב. הניגודיות, אקלקטיות והפריטים הייחודיים שנבחרו בקפידה משרים אווירה ביתית למבקרים שייהנו מישיבה בנקודת התצפית עם כוס יין בערב (או כוס קפה), כאופציה נהדרת לסיים את היום.  

Grelle Forelle

מועדון בעל רוח ברלינאית טיפוסית, הממוקם על תעלת הדנובה, לחובבי המוזיקה האלקטרונית. הדי ג'ייז מנגנים בו כאמור מוזיקה אלקטרונית מחתרתית, ובפנים ניתן למצוא את רחבת הריקודים ואזור הבר, באווירה חשוכה מעט שיחד עם מערכות האור והסאונד יוצרים חוויה אורקולית מיוחדת. צילום תמונות וסרטונים במקום אסורים, כך שכל מה שקורה במועדון גם נשאר שם. 

‫‪Cafe Bendl‬

בר עישון אפלולי וחברותי שלא מתנצל על מי שהוא, ומהווה את נקודת המפגש של כולם. מקומיים, תיירים, סטודנטים ומבוגרים כאחד מצטופפים בבנדל, לצלילי מוזיקה אוסטרית (אבל לא רק) המתנגנת ממכונת התקליטים המיתולוגית. נדמה כאילו הזמן לא נגע בפאב הוותיק, והאווירה הידידותית מעודדת את הנוכחים במקום לדבר זה עם זה. בנוסף, אל תיבהלו אם תיפגע בכם תחתית של בירה - זריקתם לכל עבר הוא אחד המנהגים המשעשעים של הבנדל.

Cafe Bendl (צילום: אמה גולינקר)
Cafe Bendl (צילום: אמה גולינקר)

בית קפה דמל

בית קפה היסטורי בן קרוב ל-200 שנים ששומר על המסורת הוותיקה שלו, מגיש קינוחים אוסטרים פופולריים (שהוגשו על ידו גם למשפחת האצולה) כגון קייזרשמרן, קנודלים, בריושים, זאכרטורטה, ומציג חלון ראווה דרכו אפשר לראות כיצד הקונדיטורים יוצרים אותם בעצמם. הדמל מרוהט בטעם קלאסי של פעם, ומומלץ לקפוץ אליו ולו רק כדי להציץ בוויטרינה ובעוגות היפהפיות. לעיתים יש תלונות ממבקרים על תור ארוך בכניסה שמשתרך לאורך הרחוב, ולכן כדאי לקחת את זה בחשבון ולא להגיע בשעות השיא.    

הויטרינה בקפה דמל (צילום: REUTERS/Herwig Prammer (AUSTRIA) REUTERS/Herwig Pramme)
הויטרינה בקפה דמל (צילום: REUTERS/Herwig Prammer (AUSTRIA) REUTERS/Herwig Pramme)

כיכר הלדנפלאץ

כיכר הלדנפלאץ המרשימה, או כיכר "הגיבורים", נמצאת בסמוך לארמון הופבורג והספרייה הלאומית, ובה ניצבים שני פסלי רכיבה על סוסים זה מול זה שמנציחים את ההיסטוריה האוסטרית הצבאית, כל אחד בדרכו. הכיכר ידועה לשמצה גם בשל העובדה כי מדובר במקום בו הכריז היטלר מעל המרפסת על סיפוחה של אוסטריה לגרמניה הנאצית. על כל פנים, האתר ההיסטורי המשמעותי הופך בקיץ ליעד פופולרי עבור צעירים הרובצים על הדשא מול המבנים הניאו-קלאסיים המפוארים, ומתקיימים בו פעמים רבות אירועי תרבות, הפגנות וחגיגות שונות. 

כיכר הלדנפלאץ (צילום: אמה גולינקר)
כיכר הלדנפלאץ (צילום: אמה גולינקר)

ארמון בלוודר 

מתחם מדהים ביופיו ובו שני ארמונות, כאשר הבלוודר העליון מאגד בתוכו גלריית אומנות בה מוצגות יצירותיו של האמן גוסטב קלימט, כולל התמונה המפורסמת "הנשיקה". גינות מסוגננות המזכירות את אלו של ארמון ורסאי, בריכות נוי, פסלים ומזרקות ממלאות את המתחם המרהיב, שמפגין את העושר והיוקרה של בית המלוכה. פנינה אדריכלית בלב וינה שנשתמרה בצורה נפלאה.

ארמון בלוודר (צילום: REUTERS/Heinz-Peter Bader)
ארמון בלוודר (צילום: REUTERS/Heinz-Peter Bader)

''הנשיקה'' של גוסטב קלימט  (צילום: REUTERS/Heinz-Peter Bader)
''הנשיקה'' של גוסטב קלימט (צילום: REUTERS/Heinz-Peter Bader)

ארמון שונברון

אולי האטרקציה מספר אחת בעיר; ארמון עם 1,441 חדרים המוכר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו ושימש כמעון הקיץ של שושלת בית הבסבורג, ששלטה באוסטריה כ-640 שנה. מזרקות, אגמים קטנים, מבוכים, גנים מטופחים שישאירו אתכם פעורי פה, לא פחות, באחד מהארמונות המפוארים באירופה כולה. כדאי לעלות לתצפית בראש הגבעה ממנה ניתן להשקיף על וינה, ובסמוך אליה נמצא בית קפה עם שטרודל לא רע בכלל. ואם כבר בשטרודל עסקינן, אז בקפה רזידנט שבשונברון יש אולם בו אפשר לצפות בכל שעה עגולה במופע הכנת שטרודל וינאי. 

ארמון שונברון (צילום: אמה גולינקר)
ארמון שונברון (צילום: אמה גולינקר)

פארק פראטר

פארק שעשועים רחב ידיים, עם מתקנים למבוגרים וצעירים כאחד. אין תשלום בכניסה, ומשלמים על כל מתקן בנפרד. רצוי לעלות על הכיסאות המעופפים והגלגל הענק, במיוחד בערב, כדי להתרשם מנופי העיר המוארת. מלבד הלונה פארק, בפראטר יש מדשאות ומסלולי הליכה ורכיבה לאופניים, והוא מעולה למי שמחפש לברוח מהאורבניות אל תוך פינה של טבע ורוגע. 

פארק פראטר (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
פארק פראטר (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)

חדרי הקבורה של בית הבסבורג

הקריפטה הקיסרית שוכנת מתחת לכנסיית הקפוצ'ינים, סמוך לבית האופרה של וינה. זהו חלל קבורה תת קרקעי עצום בו קבורים בני הבסבורג, כמו גם קיסרי האימפריה הרומית, וקיסרי אוסטריה וצאצאיהם. קברה של הנסיכה "סיסי", אהובת העם האוסטרי שדמותה האייקונית מופיעה על פרטי מזכרות רבים בחנויות ברחבי העיר, נמצא גם הוא שם, ולרגליו מונחים פרחים באופן קבוע ממעריצים מודרניים. אחד המנהגים המשונים שהיו נהוגים בעבר הוא להפריד את האיברים מהגוויות ולקבור אותם במקום אחר, ועל כן הסיור בקריפטה ייקח אתכם למסע אל העבר בין הקברים ממתכת, שמעוררים את הפאר האימפריאלי של השושלת. למי שמחפש מפלט מהחום בקיץ - דעו שהטמפרטורה בחדרים עומדת על 19 מעלות.

כנסיית קארלס

בכיכר ניצבת כנסיית קרל הקדוש עם כיפתה הירוקה ובריכת המים העגולה, כאשר ההשתקפות של מבנה הכנסייה במימי הבריכה היא מחזה יפהפה ביום ובערב. החלל הפנימי מעוטר בעמודי שיש ושמש מוזהבת שבמרכזה אותיות בעברית המרכיבות את שם האלוהים כפי שהוא מופיע בתנ"ך - "י.ה.ו.ה". בהיכל נערכים קונצרטים על בסיס קבוע, ביניהם הרקוויאם של מוצרט ויצירות של מיטב המלחינים, ושמיעתם באקוסטיקה המהדהדת של הכנסייה היא חוויה יוצאת דופן, בשונה מאולם קונצרטים רגיל.

קארלספלאץ (צילום: אמה גולינקר)
קארלספלאץ (צילום: אמה גולינקר)

שוק נאשמרקט (Naschmarkt) ושוק הפשפשים

בנאשמרקט, השוק של וינה, מתקיים בימי שבת גם שוק פשפשים, ובו נמכרים מוצרי יד שנייה ועתיקות. בלילה, השוק הופך לאזור של חיי לילה למקומיים ובעיקר לתיירים. הוא מתפרש על שטח גדול יחסית ומציע דוכני מזון מגוונים ואקזוטיים לצד מסעדות; מדוכני פלאפל (בהם אולי תיתקלו לעיתים גם במוכרים דוברי עברית), ועד אוכל אסייאתי ומזרח תיכוני, גרוזיני וערבי, חובבי השווקים שביניכם לאו דווקא יתאכזבו מההיצע אבל אולי מהמחירים שנחשבים ליקרים. 

נאשמרקט (צילום: REUTERS/Herwig Prammer (AUSTRIA) REUTERS/Herwig Pramme)
נאשמרקט (צילום: REUTERS/Herwig Prammer (AUSTRIA) REUTERS/Herwig Pramme)