ורנה, העיר השלישית בגודלה בבולגריה, מושכת אליה בשנים האחרונות מסות של ישראלים המעוניינים בחופשת בטן־גב במחיר שפוי (וגם לא מעט מהמרים חובבים). ורנה שוכנת על חוף הים השחור הציורי, ומתגאה בשילוב מאוזן של אתרים היסטוריים רבים, חופים מדהימים וחיי לילה תוססים סטייל אילת של לפני עשור. עבור הישראלים, הנסיעה לוורנה נוחה - רק שעתיים טיסה, ומספר חברות תעופה מציעות טיסות ישירות. העיר מציעה גם אפשרויות לינה מצוינות, החל ממלונות יוקרה ועד לבתי הארחה ודירות.

מפיצה ועד אסייתי: מה יש לאכול באזור הערבה
מכת חום: האטרקציות הממוזגות שירעננו לכם את החופש הגדול
 

חוף הים השחור בוורנה (צילום: מיטל שרעבי)
חוף הים השחור בוורנה (צילום: מיטל שרעבי)


עבור חובבי היסטוריה, מרכז העיר הוא ביתו של המוזיאון הארכאולוגי המדהים, המציג אוסף מרשים של חפצים עתיקים, כולל הזהב המפורסם בעולם של ורנה. המבקרים יכולים גם לחקור את המרחצאות הרומיים ואת קתדרלת ורנה המרשימה. אטרקציה נוספת שנמצאת ממש במרכז, היא בילוי ב"פארק הים", שההגעה אליו נינוחה והוא כולל מסלול באורך 8 קילומטר, אטרקציות לכל המשפחה ואזורים מצוינים לפיקניקים. חוץ מזה, בוורנה שני קניונים גדולים המציעים תמהיל חנויות מרשים ומחירים לא רעים בכלל. כדאי לצאת לשיטוט של שעתיים לפחות בעיר, לטייל ברחובות, לעצור לגלידה או לקפה, לרדת לכיוון הים ופשוט ליהנות מהאווירה הנינוחה.

אף שמרכז העיר מרשים מבחינה ארכיטקטונית, רוב הישראלים דווקא בוחרים לנפוש בחופים היפים של ורנה. מי הטורקיז הצלולים מציעים הזדמנות מצוינת לשחייה, שיזוף וסוגי ספורט מים שונים. בנוסף, אטרקציות סמוכות כמו ארמון בלצ'יק המדהים והגנים הבוטניים מספקים מפלט שליו וציורי.

אחד החופים האהובים על התיירים, ישראלים ואירופים כאחד, הוא גולדן סאנדס, שנמצא כ־20 דקות מהעיר ולאורכו מלונות, מסעדות, בתי קפה וגם הטיילת הארוכה באירופה, עם דוכנים וברים. הטיילת היא גולת הכותרת של המקום, ובלילה היא הופכת למעין מסיבה אחת גדולה, כשכל הברים לאורכה מגבירים את הווליום ועשרות תיירים מדלגים בין בר לבר. בשלב זה גם מסעדות מתמלאות בסועדים רבים, ובאוויר יש ריח של דגים ופירות ים על הגריל.

האוכל בוורנה (צילום: מיטל שרעבי)
האוכל בוורנה (צילום: מיטל שרעבי)


מאחר שחלק גדול מההנאה בכל טיול בחו"ל הוא האוכל, ובוורנה יש בכל שנה מאות אלפי מטיילים ישראלים, זה היה רק עניין של זמן עד שתיפתח באזור גולדן סנדס מסעדה כשרה. את הכפפה הרים הריזורט הוותיק "אינטרנשיונל גולדן סנדס". המסעדה, שנפתחה בקומה השנייה של המלון, נקראת "Tahini" (טחיני) והיא מתפארת ברמה הגבוהה ביותר של כשרות שניתנה לה על ידי הרב של מרכז חב"ד המקומי. "טחיני" פונה לקהל יעד שומר כשרות שמטייל באזור ורנה או ישן ברצועת המלונות שלאורך חופי הזהב. המסעדה מעוצבת בצורה נעימה, והיא סמוכה לחדר האוכל המרכזי של "אינטרנשיונל גולדן סנדס", כך שאם אתם שומרי כשרות שמתארחים במלון, זה פתרון נפלא עבורכם. התפריט שלה מתמקד במטבח הים תיכוני, ותמצאו שם בין היתר מנות חומוס טחינה. בתפריט יש גם שלל מנות שאהובות על ישראלים בכל גיל, כמו שניצל וצ'יפס, חזה עוף על הגריל בליווי ירקות צלויים, דג שלם על הגריל, חציל על האש, פלאפל ומגוון סלטים.

המנות אומנם לא מתוחכמות, אך הן נעשות במקום והן נחמה מתוקה עבור כל שומרי הכשרות שנאלצים להסתמך על מנות חמות ושימורים במקרים קיצוניים, או רק נמנעים ממנות בשריות במקרים היותר קלים. חוץ מזה, סקר קצר שנערך על ידי המדור בקרב הסועדים במקום, העלה כי רובם מגדירים עצמם כשומרי מסורת שלא אוכלים בשר בחו"ל, וכולם התרגשו מכך שחשבו עליהם והם יכולים ליהנות מארוחה טובה ומנחמת גם רחוק מהבית.

מנה במסעדת ''טחיני'' (צילום: מיטל שרעבי)
מנה במסעדת ''טחיני'' (צילום: מיטל שרעבי)

מנה במסעדת ''טחיני'' (צילום: מיטל שרעבי)
מנה במסעדת ''טחיני'' (צילום: מיטל שרעבי)


וזה לא סתם שהריזורט החליט לפתוח מסעדה כשרה. על פי ולדימיר פליפוב, מנהל הריזורט "גולדן סנדס", עברו במלון עד היום כחצי מיליון ישראלים. ולא רק במסעדה אפשר לראות את ההתחשבות בקהל הישראלי, אלא בכל פינה במלון, אם זה בהחלטה לא להגיש בכלל חזיר בחדרי האוכל, אם בכתיבת שלטים בעברית ואם בסבלנות אין קץ של העובדים, שחלקם אף מצליחים להשחיל כמה מילים בעברית בשיחה.

המלון עצמו, שפופולרי לא מעט בגלל הקזינו שנחשב לאחד הגדולים בבולגריה, נמצא על רצועת החוף. המלון שופץ לחלוטין ודירוגו 5 כוכבים, יש בו 325 חדרים וסוויטות, חלק עם מרפסת וחלק לא, ולכולם נוף לים השחור ולפארק הלאומי. במלון יש גם בריכת אינסוף המוקפת בריכות שיזוף ובר קוקטיילים מושקע עם מוזיקה נעימה ברקע, יש בריכת ילדים נפרדת, גינת ילדים קטנה ובריכה מקורה ומחוממת. אחת מגולות הכותרת של המלון היא הספא, שבו מוצעים עיסויים, סאונה, מרחץ אדים, חמאם, טיפולי פנים ומספרה. חוץ מזה, יש טרקלין עסקים שפתוח לאורך כל שעות היום ומציע מנות גורמה, קפה, קוקטיילים ויינות.

מלון ''גולדן סאנדס'' (צילום: מיטל שרעבי)
מלון ''גולדן סאנדס'' (צילום: מיטל שרעבי)


העיירה בלצ'יק
אם אתם ישנים ב"גולדן סאנדס", כדאי לצאת לטייל באזור. אחת ההמלצות היא לנסוע לאורך החוף ולהגיע לעיירה בלצ'יק (כחצי שעה נסיעה), עיירה מקסימה הממוקמת על חוף הים השחור ומציעה שילוב ייחודי של היסטוריה, טבע ויופי. אחת האטרקציות הבולטות שלה היא ארמון בלצ'יק (ארמון הקיץ של המלכה הרומנייה מרי) המוקף בגנים ומשקיף לים. המבקרים יכולים לחקור את העיר העתיקה הציורית, לשוטט ברחובות מרוצפים צרים ולהתפעל מבתים בולגריים מסורתיים. חובבי טבע יכולים ליהנות מהשלווה של הגן הבוטני, המתגאה באוסף מגוון של כ־5,000 צמחים מרחבי העולם. אטרקציה נוספת היא Queen’s Winery House, יקב מקסים המציע טעימות יין חינמיות. ליקב יש מגוון רחב של יינות, החל מיינות לבנים ואדומים קלאסיים ועד יין המיוצר מעגבניות או משזיפים. חוץ מזה, החופים החוליים של בלצ'יק פשוט נהדרים, אז אחרי כל הסיור תוכלו לעצור לטבילה קצרה.

הגן הבוטני בבלצ'יק (צילום: מיטל שרעבי)
הגן הבוטני בבלצ'יק (צילום: מיטל שרעבי)

הגן הבוטני בבלצ'יק (צילום: מיטל שרעבי)
הגן הבוטני בבלצ'יק (צילום: מיטל שרעבי)


הגן הבוטני פתוח בחודשי הקיץ בשעות 8:00־20:00.
מחיר כניסה כ־10 שקלים.

מנזר אלדזה
בתוך שמורת טבע יפהפייה, הנמצאת כעשר דקות נסיעה מה"גולדן סנדס", תמצאו את מנזר אלדזה. המנזר, שראשיתו במאה ה־13, שוכן על צלע הר. המנזר חצוב בתוך הסלע ומובילות אליו מדרגות רבות. מתחם המנזר מורכב מסדרה של מערות, תאים, קפלות וכנסייה, כולם חצובים בסלע הגיר. אפשר עדיין לראות במקום ציורי קיר וגם כוכים שבהם מאמינים משאירים תרומות ופתקים עם בקשות/תפילות. הביקור במנזר נותן הצצה לחיי הנזירים של פעם, אשר בניגוד להיום היו צריכים להתאמץ מאוד כדי לטפס אל חדרי המנזר. האווירה השלווה, בשילוב עם הנופים עוצרי הנשימה של היער שמסביב, יוצרים אווירה שלווה ומהורהרת. כמו כן, בשטח המנזר יש מוזיאון, המאפשר למבקרים ללמוד על מסורות הנזירות מימי הביניים ועל חשיבותו של האתר.

מנזר אלדזה (צילום: מיטל שרעבי)
מנזר אלדזה (צילום: מיטל שרעבי)


שעות פתיחה בקיץ: 9:00־17:00, כל השבוע.
מחיר כניסה כעשרה שקלים.