בגלל המלחמה? מדי שנה מתפרסם מדד השלום הגלובלי (Global Peace Index) אשר מופק על ידי המכון לכלכלה ושלום (IEP) ובו מדורגות כמעט כל מדינות העולם לפי רמת הבטיחות שלהן. עם זאת, השנה העניק המדד דירוג נמוך במיוחד לישראל.

מדינת האיים מעוניינת לאסור כניסת ישראלים עקב המלחמה בעזה: אלו החלופות שהעדפתם
"אנשים אמיצים": טייס שיבח את פעולות חמאס, חברת התעופה לא נשארה אדישה

לפי הדירוג, מתוך 163 מדינות וטריטוריות עצמאיות, ישראל צנחה שמונה מקומות מהשנה שעברה וממוקמת במקום ה-143 ורמת הבטיחות בה מוגדרת כ"נמוכה", שלב 4 מתוך 5. במקום ה-147 נמצאת טורקיה, ואחריה איראן וצפון קוריאה. מעלינו, נמצאות צ'אד, ונצואלה ולבנון.

המדד, מתאר מספר סיבות לירידה הדרסטית של ישראל ומסביר כי "ישראל חוותה את ההידרדרות הגדולה ביותר בביטחון, ורמה זו לא הייתה כל כך נמוכה מאז 2010. לכך, היו שני גורמים עיקריים: פעולות הטרור והחמרה ביחסים עם המדינות השכנות, במיוחד מול הרשות הפלסטינית, וכן עלייה חדה בחוסר היציבות הפוליטית. חוסר היציבות התווסף למחאות הרבות נגד ניסיונות הממשלה לרסן את כוחה של מערכת המשפט להגביל את החקיקה בפרלמנט".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב (צילום: אמיר גולדשטיין)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב (צילום: אמיר גולדשטיין)

מנגד, את חמשת המקומות הראשונים בדוח תפסו המדינות: אוסטריה, ניו זילנד, אירלנד, דנמרק ואיסלנד, עליה נכתב כי הצליחה לשמור על המקום הראשון כבר 15 שנים ברציפות.

והיכן הרשות הפלסטינית אתם תוהים? ובכן, היא נמצאת קצת מעלינו במקום ה-134, ולעומת ישראל חוותה ירידה קטנה יותר של ארבע מקומות בלבד ב-2023.