אחרי כמה שנים מדשדשות, נראה שהחורף הנוכחי שובר שיאים חדשים ומצליח לצבוע את הטבע בכל צבעי הקשת. הנחלים ברחבי הארץ והבריכות הטבעיות קיבלו כמויות יפות של מים - ונראה שהטבע קורא לנו ליהנות מיופיו הרב. בעוד בשבוע שעבר שלחנו אתכם ליהנות מיופייה של הכנרת המלאה ודילגנו מתצפית לתצפית - השבוע אנחנו רוצים להזמין אתכם לבקר בשני מפלים יפהפיים - מפל עיט ומפל גמלא, שנמצאים ברמת הגולן, ושבתקופה הזו של השנה גועשים ושוצפים.

ארבעה מצפים בדרום רמת הגולן שיעשו לכם טוב על הלב והנשמה
טיול עם ילדים: 5 מסלולים קלילים לכל המשפחה

יציאה למסע אל המפלים הללו היא חוויה יוצאת דופן בכל עונות השנה, אך בחורף העוצמה של הטבע פשוט עוצרת נשימה. המראה שמתקבל הוא של וילון מלכותי של מים שנופל במורד הסלעים, נוצץ באור השמש. וכשמתקרבים למפל, קולם של המים מתגבר, ואיתם גוברת ההתרגשות. כמו כן, הצמחייה המשגשגת שמלווה את שאון המים, מוסיפה לסצינה המהממת וגורמת לנו להבין כמה המדינה שלנו יפה.

מפל גמלא

שמורת גמלא, שנמצאת במרכז הגולן, מתהדרת במפל המים הזורמים הגבוה בארץ, 51 מטר גובהו. המפל הוא אומנם הגבוה ביותר בארץ, אך הוא רק אחד מסדרת מפלים שנמצאים ברחבי השמורה. גמלא, שנמצאת כשני קילומטר מצומת דליות, כוללת בתוכה את הנחלים גמלא ודליות, שהם אטרקציה בפני עצמם, אך כאמור הסיור לכיוון מפל גמלא - במיוחד בעונת החורף - הוא הפופולרי באזור ואהוב מאוד על משפחות עם ילדים וזוגות אוהבים.

מפל גמלא, רמת הגולן (צילום: שאול ג'ובני)
מפל גמלא, רמת הגולן (צילום: שאול ג'ובני)

המסלול שיוצא לכיוון המפל מתחיל במגרש החניה, עובר דרך שדה הדולמנים - מבני אבן גדולים מלפני יותר מ־4,000 שנה, המזכירים קצת שולחן אבן גדול, אך ככל הנראה שימשו כאתרי קבורה - ומשם ממשיך עד למרפסת תצפית גדולה, שממנה ניתן לראות את המפל ומצוקי קינון, שבימים טובים עיטרו אותם נשרים. הנוף מהמרפסת הוא אחד היפים שתראו ומצליח לרגש ילדים וזקנים כאחד. כפי שציינתי, המסלול קווי ולא קשה להליכה. ההליכה לכל כיוון אורכת כ־40 דקות. בתקופה הזאת הדרך למפל מלאה בפריחת חורף יפה, ותוכלו לראות מרבדים של רקפות, כלניות, חלבלוב ועיריות.

אם אתם כבר בשמורה ובא לכם ליהנות מכל מה שיש לה להציע, תוכלו ללכת בשביל הנשרים המוביל למצפור במסלול של כחצי שעה. המסלול הזה גם כן מתאים למשפחות, ואומנם נשרים לא תראו בו, אך הוא כיפי להליכה.

מסלול נוסף בשמורה ייקח אתכם אל גמלא העתיקה. במרכז השמורה ישנם שרידים של עיר עתיקה המוקפת חומה. רוב הממצאים שהתגלו בין קורות העיר הם בעלי סממנים יהודיים, והיא אף הוזכרה בכתובים בשל הקרב הגדול שהתרחש בה במהלך המרד נגד הרומאים בתקופת ימי בית שני. המסלול המוביל לעיר כבר יותר מאתגר ואורך כשעתיים (גם הוא מסלול קווי), כך שכדאי לבחור בו רק אם אתם מוכנים לזה נפשית ופיזית.

חשוב לציין, אף שהמראה של המים היורדים למטה בעוצמה מפתה חובבי אתגרים, אסור להיכנס לבריכת המפל בשום מצב. כמו כן, לא מומלץ ללכת למפל כאשר הדרך בוצית וחלקלקה, אז תנסו לתאם את הטיול לא תוך כדי ירידת גשמים או מיד אחרי כן.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 808 עד הפנייה לתוך השמורה, כשני קילומטר מצומת דליות, או בווייז: "שמורת גמלא". הכניסה לשמורה בתשלום: 38 שקל למבוגר, 14 שקל לילד.

מפל עיט

רמת הגולן זכתה לרכז בשטחה מספר מהמפלים הגדולים והמרשימים ביותר שיש בארצנו, כך שללא כל ספק היא מוקד עלייה לרגל עבור חובבי הטבע והמים. אחד מהמפלים החשובים שבה, שממש לא כדאי לכם לפספס, הוא מפל עיט, הנמצא בצדו של ציר המפלים (כביש 808). מפל עיט הוא חלק מנחל עיט, הנמצא בשמורת יער יהודיה, מהשמורות הגדולות והשופעות באזור הגולן. הוא גם אחד מהמפלים הנגישים ביותר לביקור ברחבי הגולן ואחד המרשימים במיוחד לאחר ימים גשומים וסוערים.

מפל עיט ברמת הגולן בחורף 2023 (צילום :שרון אונגר, רשות הטבע והגנים)

המפל נמצא בסמוך לכביש, ויש לידו חניה מסודרת ומשולטת. התצפית על המפל נמצאת במרחק של פחות מחמש דקות הליכה מהרכב, כך שאם אתם חסרי סבלנות, זה מסלול מושלם עבורכם. המפל עצמו נמצא בערוץ סלעי וצר יחסית, ומימיו יורדים בשצף אל קניון עמוק ועשיר באבני בזלת גדולות. בסביבתו יש פריחת רקפות ונרקיסים המוסיפה ליופי ולהנאה. ובימים שאחרי מערכות גשמים המפל שוצף בעוצמה ומימיו זורמים אל נחל יהודיה ומשם אל הכנרת. במפל עצמו ניתן לראות שורה של עמודי משושים מבזלת. ואם זה לא מספיק, ניתן להמשיך בהליכה קצרה, לחצות את נחל עיט על גבי גשר ולתצפת על המפל מעברו השני.

סביב למפל פורחים בחורף מרבדים של חלבלוב - שיח כדורי הפורח בצהוב, כלניות, רקפות, עירית ועוד. גם אם אתם לא מתכננים לבוא לאזור כעת, כדאי לכם לשמור את הספוט הזה לטיול באביב, אז הפריחה מתחלפת ומציעה חוויה אחרת לגמרי.

אם אתם כבר באזור, כדאי לדעת שבמרחק של כחמש דקות נסיעה מתצפית המפל נמצא מדרחוב האומנים באניעם. מקום מקסים, שקט ופסטורלי, שבו ניתן לעצור לקפה, כוס יין או לנשנש באחד מבתי הקפה שבמקום. לאורך המדרחוב יש גם גלריות, חנות יד שנייה והרבה פינות ישיבה מתוקות. זאת הזדמנות מצוינת לתמוך באומנים, שבחרו להתגורר באחד המקומות הכי יפים בארץ, להתוודע אליהם ולדבר איתם. אף שהמדרחוב פתוח בכל שעות היום, הגלריות פתוחות בשעות מצומצמות, ולכן לא כדאי להגיע למקום בשעות הערב המאוחרות.

איך מגיעים: נוסעים מצומת כפר נחום בכביש 87 עד צומת המפלים. פונים ימינה לכיוון אניעם. עוברים את אניעם וממשיכים עד לחניית מפל עיט. הכניסה לשמורה חינם.