בעשור האחרון ישראל עוברת מהפכה בכל מה שקשור בעשייה ובצריכה של יין. ברחבי הארץ פזורים מאות יקבים בגדלים שונים, ואיתם התפתחה תיירות יין משגשגת. מי שאוהב יין ומי שרק עושה את צעדיו הראשונים בתחום, מבין שהמדינה הקטנה שלנו כבר לא צריכה ללטוש עיניה לצרפת או לאיטליה, כי מישראל יוצאים יינות מצוינים שכבר הוכיחו את עצמם בתחרויות בינלאומיות.

קצת אוויר מדברי: כל מה שיש לעשות ליד ביתו של ראש הממשלה הראשון
החורף הנוכחי שובר שיאים, והמפלים ברמת הגולן מחכים למטיילים

שנת 2020 הייתה דרמתית ביותר והביאה לפתחנו מגיפה נוראית, שלימדה אותנו ששום דבר בחיים לא בטוח. אך בזמן שהכנסנו ליומיום שלנו מושגים כמו "ריחוק חברתי" ובידוד", קרה דבר די מפתיע - הדור הצעיר גילה מחדש את עולם היין וגרם לפריחה בתיירות היין. היקבים, שרובם מחזיקים מרכז מבקרים, היו בריחה מושלמת מהמציאות ומשכו אליהם אלפי מבקרים, שנהנו מיין טוב וממרחבים פתוחים. כיום, ארבע שנים אחרי, רבים מהיקבים כבר מתפעלים אתרי הזמנות אינטרנטיות ורשימות המתנה.

בלב כל העשייה הזאת נמצא מטה יהודה, שכבר הוכרז לא אחת כחבל היין של ישראל. מטה יהודה נמצא במרחק של כחצי שעת נסיעה מתל אביב, והוא רצוף יישובים קטנטנים, חלקם עדיין חקלאיים, מרחבים פתוחים, יערות, פריחות יפהפיות, ולמעלה מ־40 יקבים. ומאחר שמדובר באזור לא מאוד גדול אך עמוס ביקבים, חובבי יין רבים מנצלים את המצב כדי לעשות סיורי יין יומיים ויותר.

מאדומים עזים ועד לבנים פריכים וכל מה שביניהם, היקבים של מטה יהודה מציעים מגוון רחב של זנים שיתאימו לכל חך. אז תתארגנו על נהג תורן, כי אנחנו הולכים לקחת אתכם למסע בארבעה יקבים מצוינים, שילמדו אתכם על חזון, חקלאות וחלומות.

יקב הדר

אחרי למעלה מ־40 שנה כנגן קונטרבס בפילהרמונית, פיטר מארק החליט להגשים חלום. הוא ואשתו בת שבע, שעבדה בתחום התיאטרון, עזבו לפני כעשור את ביתם בשרון וקנו משק נטוש במושב עגור. ולא סתם משק, את המשק הכי מכוער במושב, לדבריהם, כזה שהיה נטוש 20 שנה ונראה כמו מזבלה של גרוטאות. אך היה להם חזון, וכיום, כשאתם מטיילים בין שבילי המשק, קשה להאמין שפיסת גן העדן שבה פורחים תורמוסים ומוקפת כרמי ענבים נראתה כמו מזבלה. את היקב הם הקימו בעקבות חלום של פיטר, אחרי שנים של ניסוי וטעייה, ואחרי שלמד את נושא היין וקיבל תואר שני בתחום. כמו כן, הוא עבד תקופת מה ביקב ויתקין. את היקב הוא הקים בתוך מבנה ישן שהיה בשטח המשק, מבנה שנבנה בשנות ה־60 וייבשו בו עלי טבק. סביבו הוא שתל זני קברנה פרנק, סירה, שנין בלאן ועוד, שמהם הוא מפיק בכל שנה 4,000 בקבוקים.

פיטר ובת שבע מזמינים חובבי יין להגיע ליקב ולשבת על יין ונשנושים במרפסת העץ שמשקיפה על הכרם. חוץ מזה, מדי פעם הם מארחים אירועי מוזיקה אינטימיים שברגע הופכים לסולד אאוט.

יקב הדר (צילום: מיטל שרעבי)
יקב הדר (צילום: מיטל שרעבי)


ביקור הטעימות כולל: סיור ביקב, טעימות מודרכות של ארבעה יינות בליווי כיבוד קל (לחם ביתי, שמן זית, גבינות, זיתים) בעלות של 75 שקל לאדם. את היין המצוין שלהם ניתן לרכוש רק ביקב, במחיר 75־90 שקל.

שעות פתיחה: מארחים בתיאום מראש בכל ימות השבוע, ימי שבת 11:00־14:00.
טלפונים לתיאום: 050-2325110, 054-4612812.

יקב עגור

במושב עגור, שנמצא לא הרחק מבית שמש, זורם הרבה יין. לא רחוק מיקב הדר נמצא יקב עגור הוותיק. את היקב הקים בשנת 1999 שוקי ישוב, צנחן לשעבר והלום קרב ממלחמת יום כיפור. שוקי עשה במשך שנים יינות מצוינים שמשכו חובבי יין וטיילים מהאזור. את היין שלו הוא הגיש במשך שנים כשהתפאורה בחוץ השלימה את הפראיות של היין. לפני שלוש וחצי שנים צירף אליו שוקי שני אנשים, אלעד כץ (לשעבר יקב קסטל) בתפקיד מנכ"ל היקב, ואייל דרורי (לשעבר יקב סוסון ים) כיינן. שניהם אפשרו לשוקי לקחת צעד אחד אחורה, בעיקר מהאירוח וההתעסקות בניהול, והכניסו איתם הרבה אנרגיה ווייב צעיר. כניסתם גם הגדילה את מחזור הייצור מ־12 אלף בקבוקים ל־70 אלף.

את הענבים ליינות שלהם הם מגדלים בכרם בגבעת ישעיהו. בכרם הם מגדלים 20 זנים של ענבים, מהם הם מבקבקים שישה בלנדים, החל מ"העגור הלבן" ו"העגור הוורוד" הרעננים והצעירים, ועד "שמירה מיוחדת" - בלנד נהדר המשלב קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, פטיט סירה, קריניאן, סירה ופטיט ורדו.

יקב עגור (צילום: מיטל שרעבי)
יקב עגור (צילום: מיטל שרעבי)

החצר של יקב עגור (צילום: מיטל שרעבי)
החצר של יקב עגור (צילום: מיטל שרעבי)


מרכז המבקרים והחנות של היקב פתוחים כל יום ליין וכיבוד קל. לאורך היום מתקיימות טעימות יין מודרכות, ובסופי שבוע הם מציעים יין בכוסות או בבקבוק אל מול הנוף הפסטורלי. פעם בשבועיים מתקיים במרכז המבקרים "שישי חי", בר פתוח של יינות צעירים בליווי מוזיקה חיה איכותית ונעימה.

שעות פתיחה: כל יום בשעות 10:00־16:00.
טלפון לתיאום:־02-9995423, או באתר אונטופו.

יקב רוגלית

עוד לפני שתטעמו מהיין המפתיע, הדבר הראשון שיתפוס לכם את העין כשתגיעו ליקב רוגלית הוא הנוף עוצר הנשימה. בביתם ביישוב נווה מיכאל יוצרים בני הזוג שרון וישי כהן יין ארצישראלי. השניים עברו ליישוב האינטימי בשנת 2008 מרמת גן. כמה שנים אחרי המעבר קיבלו מחבר שאריות של ענבי יין, והם החליטו להתנסות ולעשות יין. ההתעסקות עם עולם היין שלחה אותם למסע לימודי מסקרן, כששרון למדה ייננות ואף עבדה למשך תקופה מסוימת במשק שורק. בזמן שהיא לקחה על עצמה את תפקיד הייננית, שרון לקח על עצמו את הטיפול בכרמים. לבני הזוג יש 50 דונם של כרמים, בהם הם מגדלים מלבק, פטי ורדו, קברנה סוביניון, שרדונה, סירה ועוד.

בביקור אצלם ניתן לשבת במרפסת הצופה אל עמק האלה, לנשום אוויר נקי וללגום יין מצוין. הם מציעים בימים אלה סיור טעימות שכולל ארבעה סוגי יינות: לבן, רוזה, אדומים ופלטת גבינות וירקות, במחיר 100 שקל לאדם. כמובן שאפשר גם לוותר על טעימות ולהזמין בקבוק יין ופלטת גבינות לישיבה במקום. מחיר של בקבוק 120־150 שקל לישיבה במקום, או 85־120 שקל בקנייה הביתה.

יקב רוגלית (צילום: מיטל שרעבי)
יקב רוגלית (צילום: מיטל שרעבי)


שעות פתיחה באמצע שבוע: 11:00־15:30, פתוחים בסופי שבוע בתיאום מראש (ניתן לשלוח וואטסאפ).
טלפונים לתיאום: ישי 052-4207088, שרון 052-8806469.

יקב ספרה

אם יש יקב באזור מטה יהודה שכמעט כל ישראלי מכיר, זה יקב ספרה שבגבעת ישעיהו. ספרה הוא יקב בוטיק שעושה אך ורק יינות לבנים ובסופי שבוע החניון הצמוד לו מפוצץ ברכבים של חבורות צעירים אוהבי יין. סימה ודורון רב הון, שעומדים מאחורי היקב, יצרו יקב מצליח בקנה מידה בינלאומי, שקטף עשרות פרסים. דורון, היינן המהולל, למד ייננות בבורגון שבצרפת ואף התמחה ביינות מבעבעים.

כשמדברים עם סימה, שמסבירה על כל יין בסבלנות אין קץ, מבינים שכל בקבוק נעשה באהבה. ביקב הם מציעים יין לבן, בלנדים, זניים ומבעבעים.

יקב ספרה (צילום: מיטל שרעבי)
יקב ספרה (צילום: מיטל שרעבי)

יקב ספרה (צילום: מיטל שרעבי)
יקב ספרה (צילום: מיטל שרעבי)


המבקרים ביקב יכולים לבחור במסלול טעימות של שלושה יינות מסדרת "WHITE CONCEPTS" של היקב ולצדם צלחת גבינות, ירקות ולחמים מתוצרת מקומית, במחיר של 130 שקל לאדם. אם בא לכם לצאת לפיקניק באזור, אתם יכולים במקום מסלול הטעימות ללכת על מארז SPHERA To Go, שכולל בקבוק יין לבחירה (סוביניון בלאן, שרדונה, First Page), שתי כוסות, גבינות צאן, כיכר לחם, ירקות טריים, שני מטבלים, שמן זית וחמאת כמהין, במחיר של 260 שקל.

טלפון: 02-9938577. פתוח כל השבוע, בתיאום מראש.